Gå til innhold

Ble jeg utsatt for overgrep?


Gjest Siripiri

Anbefalte innlegg

Gjest Siripiri

Da jeg var barn, tror jeg var rundt 8-9 år, hendte det at et eldre søskenbarn (han var vel 13-14 år) lekte seksuelle leker med meg. Jeg husker at det var spennende, skummelt, vondt, skammelig men samtidig følte meg beæret for hans oppmerksomhet. Jeg tror å huske at vi hadde slags "samleier" og oralsex. Mye av dette har jeg fortrengt. Jeg tror det foregikk mer eller mindre helt til jeg var 11-12 år og ikke ville leke "sånn" mer. Da var han 16.

Han tok kontakt med meg på et familiearrangement for tre år siden, og jeg visste med en gang hva han skulle si (vi har ikke hatt særlig kontakt). Han sa: Jeg vil be om unnskyldning for det som hendte da du var liten. Jeg ble satt ut og sa: "ikke tenkt på det". Møtte ham i jula i tilsvarende setting, hadde vondt i magen. Husker at jeg har hatt en følelse av sterk skam i forhold til det som skjedde osv, fortrengt det, blitt flau over meg selv, ikke orket å gi ham klem osv.

Men det er ikke før i år at jeg har tenkt på at det kanskje var et overgrep, selv om han også var et "barn", dog et mye eldre et. Jeg tror dette har påvirket mine relasjoner til menn siden og mitt selvbilde (anorexia i ungdomsalder osv), men det er ganske "nyoppdaget" for meg, og jeg vet ikke om jeg overdramatiserer hendelsene.

Kunne godt tenke meg å høre deres reaksjoner på dette. Overdramatiserer jeg? Det er nok normalt at barn leker seksuelt? Men skammen... og han var mye eldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Gjest lysivente

Hei!

Han var eldre enn deg og på den måten hadde han en makt over deg. Den gangen skjønte han kanskje ikke omfange av det han gjorde og hvordan det kan skade et menneske. Nå er han en voksen mann og siden han ba deg om unnskyldning skjønner han at det som skjedde var galt. Jeg vet ikke, men det virker som han angrer på det han gjorde. Likevel har du lov å være sint på han. Et barn kan mobbe andre barn og barn kan begå seksuelle overgrep mot andre barn. Det at han var så mye eldre enn deg gjør at du kanskje følte deg tvunget eller manipulert til å være med på noe du var for ung til å kunne velge og forstå omfanget av.

Jeg synes ikke du overdramatiserer hendelsen. Du kjenner at disse tankene om det som skjedde plager deg. Kanskje kan det være lurt for deg å prate med noen profesjonell om dette, før problemene vokser seg større.

Det at han også var et barn gjør det kanskje litt vanskelig for deg å plassere skyld og kalle det et overgrep. Det var et overgrep mener jeg, selv om han ikke var en voksen mann.

Ta vare på deg selv og ikke la skamfølelsen knekke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest opplevd noe lignende

Jeg opplevde det samme - men han var bare ett år eldre enn meg. Det var han som tok initiativet - men jeg følte alle de samme følelsene som deg. En gang prøvde han å leke samleie (for jeg antar at han ikke prøvde på ordentlig) - da fikk jeg ikke sov etterpå og gikk opp til mor og far men sa ikke noe. Følte meg aldeles kvalm og forferdelig. Men har aldri fortalt det til noen. Jeg var vel ca 11...

Dette foregikk ikke over flere år da vi bor langt fra hverandre. Men spesielt en sommerferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...