Gå til innhold

NHD /andre - i tvil om dette er bra

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for anledningen

Er i tvil om dette er bra. Gått i behandling hos en psykiater et års tid nå pga overgrep. Jobbet mye med skyldspørsmålet og ser fremgang der. Men denne personen sier jeg ikke bør jobbe. Er det bra? Selv om det er fremgang på noen områder, så går det verre på andre. Feks, tiltakslysten blitt mye dårliggere. Og ikke selvtillit som jeg hadde før. Eller fremtidsplaner og livsgnist. Føler meg "sykere på en måte. altså at eneste som skjer hele uka er behandling, ikke noe annet. er det bra? får mye mer angst etter en time. oppløst osv. går bedre etterhvert,men så er det på igjen neste uke. har ikke noe annet liv enn å være syk,om du skjønner. er ikke så kjekt, å ikek ha et ordentlig liv, eller fungere normalt. denne behandlerns ideologi er at man må brytes ned for å bygges opp igjen.er dette riktig? har lurt på å bryte ut av behandlingen, men tør ikke, vet ikke om jeg klarer meg uten. hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299844-nhd-andre-i-tvil-om-dette-er-bra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet tror jeg det er viktig å jobbe og særlig hvis du selv mener du klarer det.

Av og til undervurderer psykiatere betydningen av å gjøre annet enn å gå i behandling. Såfremt ikke det å være i jobb gjør deg svært dårlig psykisk, ville jeg vært kritisk til psykiaterens innstilling.

Godtar nav at du er så lenge ute av jobb uten nærmere spørsmål?

I utgangspunktet tror jeg det er viktig å jobbe og særlig hvis du selv mener du klarer det.

Av og til undervurderer psykiatere betydningen av å gjøre annet enn å gå i behandling. Såfremt ikke det å være i jobb gjør deg svært dårlig psykisk, ville jeg vært kritisk til psykiaterens innstilling.

Godtar nav at du er så lenge ute av jobb uten nærmere spørsmål?

det er nok tøft å jobbe for meg,men langt ifra umulig, håper jeg. så veldig dårlig psykisk tror jeg ikke blir,men nå er det lenge siden jeg har jobba, nesten et år, og merker at selvtilliten minker for hver dag. er sykemeldt. Og jeg blir på en måte sykere for hver dag som går, i forhold til før. Nav har ikke stilt spørsmål, men de vil ha et møte snart.føler på en mååte jeg blir sykere enn jeg er, på denne måten.er fortvila. ond sirkel. men er vanskelig å overprøve psykiaterns råd å jobbe.at hun sier det,får meg til å tvile enda mer.hva gjør jeg?

det er nok tøft å jobbe for meg,men langt ifra umulig, håper jeg. så veldig dårlig psykisk tror jeg ikke blir,men nå er det lenge siden jeg har jobba, nesten et år, og merker at selvtilliten minker for hver dag. er sykemeldt. Og jeg blir på en måte sykere for hver dag som går, i forhold til før. Nav har ikke stilt spørsmål, men de vil ha et møte snart.føler på en mååte jeg blir sykere enn jeg er, på denne måten.er fortvila. ond sirkel. men er vanskelig å overprøve psykiaterns råd å jobbe.at hun sier det,får meg til å tvile enda mer.hva gjør jeg?

Kanskje du kan prøve å diskutere dette også med andre enn psykiateren? Har du en relasjon til fastlegen som gjør det mulig å ta opp spørsmålet med vedkommende der? Hvordan er din relasjon til arbeidsgiver, er det mulig å snakke litt om situsjonen med dem? Og hva med saksbehandler hos nav?

Jeg synes du beskriver en bekymringsfull utvikling, og tror du har rett i at du kanskje burde begynne å jobbe igjen, i allefall delvis.

Kanskje du kan prøve å diskutere dette også med andre enn psykiateren? Har du en relasjon til fastlegen som gjør det mulig å ta opp spørsmålet med vedkommende der? Hvordan er din relasjon til arbeidsgiver, er det mulig å snakke litt om situsjonen med dem? Og hva med saksbehandler hos nav?

Jeg synes du beskriver en bekymringsfull utvikling, og tror du har rett i at du kanskje burde begynne å jobbe igjen, i allefall delvis.

skrev en mail til nav arbeid i sted om at jeg ønsker time der for å diskutere jobb.så fikk time 3.mars. lurer på om det er lurt å prøve litt igjen. Har slutta i jobben jeg er sykmeldt fra. Men er villig til å prøve noe noen få timer i uka. Ja er ganske bekymra sjølv. Lurer på om en praksisplass hadde vært noe. Men usikker, for er jo litt ekkelt det også.

Annonse

Jeg mener arbeid er av stor positiv verdi når belastningene ikke overstiger det en greier.

Ok,takk for svar.Men har elendig selvtillit. Men blir ike noe bedre av å gå hjemme. Har kontakta nav arbeid nå for å snakke med dem om det. fikk time. Håper på en gradvis tilbakevendig.

skrev en mail til nav arbeid i sted om at jeg ønsker time der for å diskutere jobb.så fikk time 3.mars. lurer på om det er lurt å prøve litt igjen. Har slutta i jobben jeg er sykmeldt fra. Men er villig til å prøve noe noen få timer i uka. Ja er ganske bekymra sjølv. Lurer på om en praksisplass hadde vært noe. Men usikker, for er jo litt ekkelt det også.

Trivdes du med den type arbeid du hadde før du ble sykemeldt eller ønsker du deg over i noe annet?

Om du har ferdighetene i orden, kan det jo være like greit å ha en lav stillingsprosent eller evt. ta korttidsvikariat om det lar seg gjøre i praksiss.

Trenger du mer tid til å bygge selvtillit og styrke dine kvalifikasjoner, kan en praksissplass være bedre.

Har man hatt en jobb man tidligere har fungert i, er det ofte ikke så veldig mye som skal til før selvtilliten kommer tilbake.

mvh

Synes du skal spørre nav om de har ViljeViserVei koordinator på ditt lokale nav kontor. I såfall kunne du sikkert hatt glede av oppfølgning fra vedkommende. Hensikten med VVV er at folk som ønsker å jobbe skal få hjelp til å finne ut hvor mye og på hvilken måte de kan jobbe. Det er tenkt å være et fleksibelt system med stor grad av personlig oppfølgning. Det er ikke etablert alle steder foreløpig, men skal visstnok være landsdekkende fra neste år av.

Nav liker at folk ønsker å jobbe, så når du ber om hjelp til å finne ut av dette, så vil du sikkert bli møtt på en god måte .

Altfor ofte dreier diskusjoner vedr. uføretrygd seg om hvorvidt folk er berettiget trygd eller ikke. Jeg synes det er synd at man ikke oftere fokuserer på hva folk taper på å ikke være i jobb. Tapene er både av sosial/personlig og økonomisk karakter. Å forsøke å unngå å at situasjonen ender med trygd, bør stå høyt oppe på enhver behandlers agenda, mener jeg. Ikke primært av hensyn til samfunnet, men av hensyn til enkeltindividet :-)

Dette siste syntes du kanskje var litt på siden av din problemstilling, men siden jeg er opptatt av temaet for tiden, så tok jeg litt av ...

Gjest anonym for denne anledning

Synes du skal spørre nav om de har ViljeViserVei koordinator på ditt lokale nav kontor. I såfall kunne du sikkert hatt glede av oppfølgning fra vedkommende. Hensikten med VVV er at folk som ønsker å jobbe skal få hjelp til å finne ut hvor mye og på hvilken måte de kan jobbe. Det er tenkt å være et fleksibelt system med stor grad av personlig oppfølgning. Det er ikke etablert alle steder foreløpig, men skal visstnok være landsdekkende fra neste år av.

Nav liker at folk ønsker å jobbe, så når du ber om hjelp til å finne ut av dette, så vil du sikkert bli møtt på en god måte .

Altfor ofte dreier diskusjoner vedr. uføretrygd seg om hvorvidt folk er berettiget trygd eller ikke. Jeg synes det er synd at man ikke oftere fokuserer på hva folk taper på å ikke være i jobb. Tapene er både av sosial/personlig og økonomisk karakter. Å forsøke å unngå å at situasjonen ender med trygd, bør stå høyt oppe på enhver behandlers agenda, mener jeg. Ikke primært av hensyn til samfunnet, men av hensyn til enkeltindividet :-)

Dette siste syntes du kanskje var litt på siden av din problemstilling, men siden jeg er opptatt av temaet for tiden, så tok jeg litt av ...

ja ska spør om v v v når jeg ska på nav arb, når eg har time der. Pga dårlig sjølvtillit så tror eg trenge mye oppfølging tilbake til arbeidslivet. så de du nevner virka bra. Håpe det er kommet i orden her også. Tror ikke jeg vil uti vanleg arb.liv no, tør det ikkje. so skal spør om det er ein slik koordinator her. Må videre, ikke sitte heime heile tida. bli litt sprø av dett.

ja ska spør om v v v når jeg ska på nav arb, når eg har time der. Pga dårlig sjølvtillit så tror eg trenge mye oppfølging tilbake til arbeidslivet. så de du nevner virka bra. Håpe det er kommet i orden her også. Tror ikke jeg vil uti vanleg arb.liv no, tør det ikkje. so skal spør om det er ein slik koordinator her. Må videre, ikke sitte heime heile tida. bli litt sprø av dett.

Håper du får god tilrettelegging, og jeg har ganske stor tro på at det vil ordne seg siden du selv er så motivert for å prøve deg. Jeg tror at det kan fungere å være mest mulig ærlig og åpen om hvordan du tenker og føler i forhold til jobb, folk flest liker å hjelpe de som spiller med åpne kort og er motivert for å prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...