Gå til innhold

kan bipolar lidelse utløses av traumer?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolar søker råd

jeg er en kvinne på 28 som nylig har fått diagnosen bipolar lidelse etter å ha strevd i mange år uten å få gehør for plagene mine.

Jeg har hørt at lidelsen er biologisk og kanskje også genetisk. Men kan den oppstå etter traumer også? Jeg har hatt en traumatisk barndom og mistet nære omsorgspersoner . Andre med bipolar lidelse jeg har snakket med har også liknende historier å fortelle som mobbing på skolen, mor/far dør, overgrep i hjemmet etc.

Er man sikker på at lidelsen er medfødt? eller kan den utløses hvis traumene blir store nok?

Fortsetter under...

Et interressant spørsmål du stiller der. For et par år siden fikk jeg diagnosen bipolar II. Jeg har også hatt en traumatisk bardom/ungdom. Vet ikke om noen andre i fam. har/har hatt denne diagnosen. Har også strevd mye med psyken i mange år. Nå går jeg på medisiner, så mine små hypomane utbrudd er forsvunnet. Kunne gjerne hatt litt mer motivasjon og glede, men......

Gjest BipolarII...jeg visst

Slik jeg har lest meg til, står det at den biologiske "sårbarheten" for å utvikle BP er arvelig. Det betyr at sykdommen kan bryte ut, men ikke nødvendigvis gjør det. Et traume eller flere, sto det i et par am. bøker jeg leste av BP-forskere, kan være med på/det som utløser denne sårbarheten. På en måte som det siste loddet på vektskåla som gjør at den bryter ut.

Kanskje det er både og? Min far er bipolar II, farfar var bipolar I, selv er jeg bipolar II. Fram til jeg var ca 10 år hadde jeg perioder med dyp depresjon. Jeg ble henvist til psykiater allerede da jeg gikk i barnehagen. Jeg har lange perioder der jeg er helt normal og stabil, det er min far også. Men dersom det skjer noe "ekstremt", så tipper både min far og jeg over i enten en hypoman eller depressiv periode. Da jeg mistet min nærmeste familie i løpet av svært kort tid, ble jeg hypoman. Da pappa etter å ha vært stabil i noen år ble skilt igjen, gikk han rett inn i en hypoman periode (vel, kanskje heller manisk..), så jeg tror at bipolare episoder kan utløses både av genene og av verden rundt oss..

Nils Håvard Dahl, psykiater

Disposisjonen er medfødt/genetisk. Men den rent utløsende faktor, den som gjorde at den debuterte i 19xx og ikke året etter, kan være et traume.

Selvsagt (og dessverre) vil du finne at det har vært alvorlige tarumer i mange bipolares liv akkurat som i alt for mange andres liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...