Gå til innhold

NHD: hva er prognosene for en slik person?

Anbefalte innlegg

Gjest vil forstå

Hva vil du si om en person som scorer 27 på psykopatisjekklisten som er hentet fra Wikipedia.

En svært forsiktig og nøye vurdering etter å ha kjent personen i mange år, men flere i dennes omgivelser har reagert på personens adferd.

Kan en slik person bli frisk med behandling.

Er det vanlig at slike personer har dårlig selvtillit.

......

1. Glatthet/overflatisk sjarm: 2

2. Egosentrisk/storhetsideer om egen verdi: 2

3. Behov for nye impulser/lett for å kjede seg: 1

4. Patologisk (sykelig) løgnaktighet/bedrageri: 1

5. Bløffmakeri/manipulering: 1

6. Manglende anger eller skyldfølelse: 2

7. Manglende dybde av følelser: 2

8. Ufølsomhet, manglende empati: 2

9. Parasittær livsstil (snylter på andre): 1

10. Oppfarende/dårlig kontroll over sinne: 2

11. Promiskuøs seksuell adferd: 0

12. Adferdsproblemer før fylte 12 år: 2

13. Manglende realistisk langtidsplanlegging: 1

14. Impulsivitet: 2

15. Uansvarlig foreldreadferd: 2

16. Hyppige ekteskap/samboerforhold: 0

17. Ungdomskriminalitet før fylte 15 år: 1

18. Svikt under prøvetid eller løslatelse: 0

19. Manglende ansvar for egne handlinger: 2

20. Flere typer lovbrudd blant følgende 10: (innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord(forsøk), ulovlig våpenbesittelse, lovbrudd av seksuell art, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel): 1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300251-nhd-hva-er-prognosene-for-en-slik-person/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Sjekklisten skal skåres av personer med faglig bakgrunn og spesiell opplæring i denne skåringen.

2. Jeg legger merke til at 7 av 20 punkter er skåret til 1 (usikker).

3. Forutsatt et skåringen var gjort av en spesialist med opplæring i denne skåringen, er prognosen dårlig.

Gjest vil forstå

1. Sjekklisten skal skåres av personer med faglig bakgrunn og spesiell opplæring i denne skåringen.

2. Jeg legger merke til at 7 av 20 punkter er skåret til 1 (usikker).

3. Forutsatt et skåringen var gjort av en spesialist med opplæring i denne skåringen, er prognosen dårlig.

Jeg forstår og vet at sjekklisten skal scores av opplærte fagpersoner, derfor var jeg svært forsiktig og nøye med vurderingen, for jeg er ingen fagperson. Men jeg vurderte utifra hvordan jeg kjenner vedkommede og dens oppførsel, og hva jeg vet om dens fortid. Kansje hadde scoringen blitt lavere eller høyere om en fagperson hadde tatt den, for jeg kunne med sikkerhet ha vurdert fire av punktene til 2 i stedet for 1 også, men jeg ville heller undervurdere og være forsiktig, da jeg vet at psykopatibegrepet er noe man skal være svært forsiktig med.

Men hadde en slik person vært ærlig under et slikt intervju tror du?

Vedkommede er 44 år og har barn, og dens adferd er preget av særlig egoisme, dårlig impulskontroll og manglende empati. H*n hverken skjønner eller tar konsekvensen av det h*n gjør, og h*n er svært sjarmerende for omgivelsene.

Uansett vet jeg at det ikke er en diagnose som teller, men hva vedkommede gjør og har gjort. Det er bare så mye enklere når man forstår, og det tror jeg at jeg gjør nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår og vet at sjekklisten skal scores av opplærte fagpersoner, derfor var jeg svært forsiktig og nøye med vurderingen, for jeg er ingen fagperson. Men jeg vurderte utifra hvordan jeg kjenner vedkommede og dens oppførsel, og hva jeg vet om dens fortid. Kansje hadde scoringen blitt lavere eller høyere om en fagperson hadde tatt den, for jeg kunne med sikkerhet ha vurdert fire av punktene til 2 i stedet for 1 også, men jeg ville heller undervurdere og være forsiktig, da jeg vet at psykopatibegrepet er noe man skal være svært forsiktig med.

Men hadde en slik person vært ærlig under et slikt intervju tror du?

Vedkommede er 44 år og har barn, og dens adferd er preget av særlig egoisme, dårlig impulskontroll og manglende empati. H*n hverken skjønner eller tar konsekvensen av det h*n gjør, og h*n er svært sjarmerende for omgivelsene.

Uansett vet jeg at det ikke er en diagnose som teller, men hva vedkommede gjør og har gjort. Det er bare så mye enklere når man forstår, og det tror jeg at jeg gjør nå.

Ja, jeg tror det er lurt at du oppgir drømmen om at han skal endre seg.

Gjest vil forstå

Ja, jeg tror det er lurt at du oppgir drømmen om at han skal endre seg.

Jeg har ett siste spørsmål hva dette gjelder.

Jeg vet at alle voksne har et ansvar for eget liv. Det betyr at også denne personen må ta ansvar for sitt.

Han synes å være svært deprimert (eller er det bare et middel). Han tar ikke ansvar for hverken seg selv eller sine barn. Han isolerer seg og svarer ikke på telefon eller sms når barna eller jeg prøver å nå han. Han er sykemeldt pga en fysisk skade, men tar ikke ansvar for å gjøre noe med sin psykiske helse, som altså går utover hans nærmeste.

Hva vil du råde meg til å gjøre i en slik situasjon. Jeg må innrømme at jeg blir bekymret for at vedkommede skal finne på noe galt, skade seg selv eller klikke fullstendig. Jeg har sett han klikke fullstendig før, men da under beruset tilstand. Nå er han tørrlagt.

Samvittigheten min forteller meg at jeg kansje må ta kontakt med fastlegen hans slik at jeg vet at jeg har gjort det jeg kan for å forebygge at noe drastisk skal skje. Samtidig tenker jeg at det kan være et middel fra hans side, for å få meg tilbake, oppnå sympati. For det virker på meg som vedkommede synes synd på seg selv og graver seg ned i all møkka.

Jeg blir totalt forvirret, og vet ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Takk om du vil gi meg nok et råd/kommentar.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...