Gå til innhold

Har du noen gode råd for bekymringstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ikke ha disse tankene

Er fæl å bekymre meg, spesielt når jeg skal legge meg, våkner også opp om natten/tidlig om morgenen og ligger å tenker. Dette er svært slitsomt i lengden. Har vært hos psykolog, men synes ikke jeg fikk noe særlig utbytte av timene. Bekymringene mine går ut på at jeg er redd for barna mine (har mistet et barn tidligere), nå spesielt 15 åringen som er i en opprivende tid, der jeg ikke kan stole på han. Er så redd for stoff, at det skal velges feil vei ovs. Tenker også på min samboer og at jeg kan miste han der han dør fordi han er en god del år eldre enn jeg. Det er slike ting det går ut på. Sover dårlig og føler meg uopplagt når jeg skal på jobb.

Finnes et botemiddel mot bekymringer?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Tanker kommer hele tiden hos alle. Du bestemmer hvilke tanker du skal bry deg om og hvilke du skal la passere forbi.

2. Det finnes to typer farer: Tenkte farer og virkelige farer. Hva er det du har med å gjøre her?

3. Du kan bestemme deg for når du vil bekymre deg og hvor lang tid du mener du bør avsette til dette hver dag. Det høres ut som om du har mange bekymringer, så jeg tror du trenger 30 minutter i døgnet. Bestem deg for når dette skal gjøres. Mange synes det er lurt å få det unnagjort like etter middagen, feks 16.30 -17.00. Husk å gjøre det skikkelig, og skulk ikke unna. Du må gjennomføre det hver dag, slik at bekymringen tas på alvor. Bekymringer som dukker opp på andre tider nedskrives i en bekymringshuskebok og tas frem i denne halvtimen. Husk å bekymre deg for alle punktene du har notert.

Ved å gjøre unna bekymring på dagtid, kan du om natten bare notere stikkord som du ferdigbekymrer neste dag. Så kan du heller sove om natten og ha det fint resten av dagen.

Lykke til :-)

Gjest Vil ikke ha disse tankene

1. Tanker kommer hele tiden hos alle. Du bestemmer hvilke tanker du skal bry deg om og hvilke du skal la passere forbi.

2. Det finnes to typer farer: Tenkte farer og virkelige farer. Hva er det du har med å gjøre her?

3. Du kan bestemme deg for når du vil bekymre deg og hvor lang tid du mener du bør avsette til dette hver dag. Det høres ut som om du har mange bekymringer, så jeg tror du trenger 30 minutter i døgnet. Bestem deg for når dette skal gjøres. Mange synes det er lurt å få det unnagjort like etter middagen, feks 16.30 -17.00. Husk å gjøre det skikkelig, og skulk ikke unna. Du må gjennomføre det hver dag, slik at bekymringen tas på alvor. Bekymringer som dukker opp på andre tider nedskrives i en bekymringshuskebok og tas frem i denne halvtimen. Husk å bekymre deg for alle punktene du har notert.

Ved å gjøre unna bekymring på dagtid, kan du om natten bare notere stikkord som du ferdigbekymrer neste dag. Så kan du heller sove om natten og ha det fint resten av dagen.

Lykke til :-)

Tusen takk, synes dine råd var gode jeg. Hadde ting vært lettvinte hadde det jo ikke vært noe problem, så min formening er at det ikke finnes så lettvinte løsninger. Ikke er jeg interessert i benzodiazepiner som nevnt under. Derfor synes jeg NHD ga meg gode råd, som jeg skal prøve å innøve i min hverdag.

Takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...