Gå til innhold

Antidepressive medisiner til liten nytte...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Megler Smekk

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3764509

Sensasjonspressen driver en form for ensretting ved at de er selektive på hvilke forskningsfunn de omtaler.

Nuvel, derom strides de lærde:

"Farmakologi-professor Ivar Aursnes ved Universitetet i Oslo har tatt til orde for at antidepressivene (SSRIene) bør fratas muligheten for refusjon (blåreseptordningen). Han mener disse midlene har liten antidepressiv effekt og er forbundet med alvorlige bivirkninger hos endel pasienter. "

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/02/26/528053.html

Sensasjonspressen driver en form for ensretting ved at de er selektive på hvilke forskningsfunn de omtaler.

Men det gjør/gjorde vel også psykiatere og legefirmaer (altså at de bare viser til positive resultater)? Bør ikke noen i alle fall tenke seg om, når slike resultater kommer, i stedet for å konsekvent avfeie det som propaganda? Det virker lite tillitsvekkende på meg.

Selv har jeg hatt kjempegod virkning av SSRI, altså, men setter pris på all raportering om forskningsresultater.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men det gjør/gjorde vel også psykiatere og legefirmaer (altså at de bare viser til positive resultater)? Bør ikke noen i alle fall tenke seg om, når slike resultater kommer, i stedet for å konsekvent avfeie det som propaganda? Det virker lite tillitsvekkende på meg.

Selv har jeg hatt kjempegod virkning av SSRI, altså, men setter pris på all raportering om forskningsresultater.

Korrekt. Det gjorde også industrien i stor grad.

Alle studier skal på bordet slik at helheten kan vurdere: Dette gjelder selvsagt også studien som flaxeed nevner.

Legg merke til at når en leser orginalartiklene er konklusjonene langt mindre bastante enn i referatet i tabloidpressen.

Cookiemonster

Det er meget fristende å spørre hvilket legemiddelfirma som har _deg_ på lønningslisten sin, Nils Håvard Dahl. Men i sedvanlig stil regner jeg med at du ignorerer all saklig kritikk (akkurat som du gjør når noen motbeviser "faguttalelelsene" dine).

Flaut, er det, når tabloidmedia utviser større saklighet når de omtaler noe medisinfaglig enn en utdannet lege. Denne undersøkelsen viser intet annet enn det mange, mange har både snakket om og skrevet om i ganske mange år nå. Det eksisterer ikke noen entydig dokumentasjon på at SSRI har noen som helst positiv effekt på lette til moderate depresjoner. Og når det gjelder tyngre depresjoner, så sier jo nettopp denne forskningen at der er det en effekt. Jeg fatter ikke hva du ikke forstår her? Du er så gjennomsiktig at det er nifst.

Er du egentlig KLAR over hvor lett leger skriver ut resepter på SSRI-medisiner? Medisiner som de fleste leger ikke har et fnugg av kunnskaper om annet enn det de får av produsentene. Varsellapmer burde ha gått av, og sågar brent opp, mange steder for lenge siden.

Jeg har kalt deg en kvakksalver før, når du uttalte at barnesoldater har like lite grunn til å ha psykoser med påfølgende voldelig adferd som de voksne Gutta på Skauen etter andre verdenskrig. Og det står jeg for. Det plasserte deg egentlig som fagperson i de aller, aller fleste tilfeller. Jeg har problemer med å forstå hvordan noen med så vaklende psykologisk innsikt ønsker å etterutdanne seg fra lege til psykiater.

Cookiemonster

Jeg tar mine uansett, for jeg merker helt klart en virkning. Tror ikke det kan være placebo.

Nå er jo bipolar regnet som en rimelig "kraftig" psykisk lidelse, og forskningen konkluderer jo med at alvorlige depresjoner har hjelp av SSRI.

Problemet er ikke SSRI-medisinen i seg selv, men måten legene og produsentene vil ha det ut til "folk flest". For å få SSRI trenger du hos de fleste leger ikke gjøre mer enn å si at du har hatt det jævli i de siste to ukene. Og _det_ er skremmende.

Gjest Villniss

Det er meget fristende å spørre hvilket legemiddelfirma som har _deg_ på lønningslisten sin, Nils Håvard Dahl. Men i sedvanlig stil regner jeg med at du ignorerer all saklig kritikk (akkurat som du gjør når noen motbeviser "faguttalelelsene" dine).

Flaut, er det, når tabloidmedia utviser større saklighet når de omtaler noe medisinfaglig enn en utdannet lege. Denne undersøkelsen viser intet annet enn det mange, mange har både snakket om og skrevet om i ganske mange år nå. Det eksisterer ikke noen entydig dokumentasjon på at SSRI har noen som helst positiv effekt på lette til moderate depresjoner. Og når det gjelder tyngre depresjoner, så sier jo nettopp denne forskningen at der er det en effekt. Jeg fatter ikke hva du ikke forstår her? Du er så gjennomsiktig at det er nifst.

Er du egentlig KLAR over hvor lett leger skriver ut resepter på SSRI-medisiner? Medisiner som de fleste leger ikke har et fnugg av kunnskaper om annet enn det de får av produsentene. Varsellapmer burde ha gått av, og sågar brent opp, mange steder for lenge siden.

Jeg har kalt deg en kvakksalver før, når du uttalte at barnesoldater har like lite grunn til å ha psykoser med påfølgende voldelig adferd som de voksne Gutta på Skauen etter andre verdenskrig. Og det står jeg for. Det plasserte deg egentlig som fagperson i de aller, aller fleste tilfeller. Jeg har problemer med å forstå hvordan noen med så vaklende psykologisk innsikt ønsker å etterutdanne seg fra lege til psykiater.

Lurer på HVORFOR du har så imot NHD? Hvorfor har du som agenda å sverte NHD og det han og den psykiatriske vitenskapenn står for?

Jeg vil kalle deg en skikkelig kverulant. God bedring!

Cookiemonster

Lurer på HVORFOR du har så imot NHD? Hvorfor har du som agenda å sverte NHD og det han og den psykiatriske vitenskapenn står for?

Jeg vil kalle deg en skikkelig kverulant. God bedring!

Nå har jeg vel skrevet ETT innlegg hvor jeg har kritisert NHD, så å kalle det en agenda blir litt toskete. Men en psykiater som skriver enkelte av de tingene han har skrevet fortjener ingen respekt overhodet. Og han er også av de legene som mener at SSRI er et mulig alternativ for folk som har vært deprimert i et par uker. Spør ham om hva han egentlig vet om medisinene han reklamerer for, og du vil finne ut at han ikke vet et fnugg utover det som står i felleskatalogen og den informasjonen som produsentene forer legene med.

Det slutter aldri å overraske meg hvordan folk glatt overser fakta så lenge det er en lege som kommer med uttalelser. Det faktum at ingen vet rekkevidden av det SSRI gjør med deg blir glatt avvist fordi en lege sier at det er en god idé å bruke det. Det at legen ikke vet mer enn deg er uinteressant. Det kan være på sin plass å nevne legers bruk av valium for noen få tiår siden. Da skulle det heller ingenting til før de skrev ut resept, og folk den gang var selvsagt også overbevist at så lenge en lege sa det var greit, så var det ikke farlig. (Uten sammenlikning mellom SSRI og valium forøvrig.)

Så min utfordring til deg er å _tenke_ litt, og ikke stole blindt på leger som faktisk nok ikke trenger å vite mer enn enn deg eller meg om akkurat dette.

Ha en god dag selv :)

Nå er jo bipolar regnet som en rimelig "kraftig" psykisk lidelse, og forskningen konkluderer jo med at alvorlige depresjoner har hjelp av SSRI.

Problemet er ikke SSRI-medisinen i seg selv, men måten legene og produsentene vil ha det ut til "folk flest". For å få SSRI trenger du hos de fleste leger ikke gjøre mer enn å si at du har hatt det jævli i de siste to ukene. Og _det_ er skremmende.

Synes dette med antidepressiva medisiner er vanskelig. Har selv gått på det mer eller mindre i 9 år.

Da jeg begynte var det helt avgjørende for meg. fikk et nytt liv med forbedret livskvaltet.Jeg sluttet med dem da jeg ble gravid, og etter fødselen følte jeg meg ferdig med medisinene. Men så startet jeg igjen på cipralex etter min far døde plutselig .Nå har jeg siden nyttår prøvd å slutte med svært langsom nedtrapping. Jeg har gått tilbake på vanlig dose igjen. For jeg føler at jeg ikke klarer hverdagen uten. Blir deprimert, irritabel og tungsindig. Så på den ene siden ønsker jeg sterkt å leve uten dem, men jeg vet ikke om det er mulig. Jeg vil jo ha det bra! Vil ikke kaste bort flere år med depresjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...