Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å føle slik etter en lungebetennelse?


Gjest Ung kvinne med et spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Ung kvinne med et spørsmål

Hei. Jeg ble innlagt på sykehuset med bakteriell lungebetennelse for 3 uker siden. Da hostet jeg masse grønt slim, hadde crp på 217 og virkelig vondt og tungt for å puste. Jeg fikk apocillin actavis intravenøst hver 6 time i 3 dager, og resten av kuren tok jeg hjemme. Hosten og slimet ble det mye mindre av, nå hoster jeg bare litt og det er litt blankt slim som kommer opp. På den siste dagen av antibiotikaen var jeg hos fastlegen og fikk målt crp, den var da normal igjen, 8. Siste dag av antibiokia var 13 februar og jeg har vært sykemeldt fra jobb ut denne uken (uke 9). Er meningen jeg skal tilbake på jobb på mandag, på sykemeldingen for denne uken skrev legen at jeg var i restitusjonsfase etter pneumoni og mener at jeg ikke har noe igjen av lungebetennelsen etter å ha lyttet på lungene osv. Men, det er fortsatt vondt å puste dypt inn og også littegranne tungt. Ikke slik som da jeg ble innlagt såklart, men det er der. Hver gang jeg puster dypt inn, så er det som om jeg blir litt småkvalm av det. Legen på sykehuset sa at selv når jeg ble frisk så ville jeg kjenne det på pusten fortsatt når jeg trente eller gikk i trapper. Så da lurer jeg, er det normalt at det fortsatt vil være ubehagelig og litt tungt å trekke pusten dypt inn 2 uker etter endt antibiotika kur? Selv når jeg ikke gjør noe anstrengende? Hvor lenge er det vanlig å ha redusert lungekapasitet etter en lungebetennelse? Og, jeg jobber i barnehage, er det vanlig å gå tilbake på jobb med slik pust? Jeg har nå vært sykemeldt i 1 mnd, tror legen mener det er på tide at jeg går på jobb igjen. Og så lenge det bare er pusten, så skulle vel det kanskje ikke være noe problem? (og jeg venter på inkallelse hos en lungespesialist da det er mulig jeg kan ha en eller annen form for astma)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du var øyensynlig temmelig dårlig da du hadde lungebetennelse og ble innlagt på sykehus. At du etter 14 dgr. fremdeles føler deg tungpust er imidlertid litt uvanlig. Fint at du skal undersøkes av lungelege og helst burde nok det vært før du begynner å jobbe i barnehagen igjen. Dette er både for din egen skyld og for å være helt sikker på at du ikke skal kunne smitte barna. Et rtg. bilde av lungene får man vanligvis raskt tatt og det kan gjøres før du skal til lungelegen.

Det er ikke min mening å overprøve fastlegen din, men snakk med han/henne om at du er usikker på om du er helt frisk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ung kvinne med et spørsmål

Du var øyensynlig temmelig dårlig da du hadde lungebetennelse og ble innlagt på sykehus. At du etter 14 dgr. fremdeles føler deg tungpust er imidlertid litt uvanlig. Fint at du skal undersøkes av lungelege og helst burde nok det vært før du begynner å jobbe i barnehagen igjen. Dette er både for din egen skyld og for å være helt sikker på at du ikke skal kunne smitte barna. Et rtg. bilde av lungene får man vanligvis raskt tatt og det kan gjøres før du skal til lungelegen.

Det er ikke min mening å overprøve fastlegen din, men snakk med han/henne om at du er usikker på om du er helt frisk.

Lykke til.

Ok.

Snakket med legen, men må visst bare vente på den innkallelsen til lungespesialisten.

Var på legevakten igår da og fikk tatt røngten, og legen sa at lungene hadde fin fremgang.

Det var vanlig hvis man hadde hatt en kraftig lungebetennelse, å slite med lungene en tid etter at man var blitt frisk ifølge han. Måtte bare ta en dag om gangen.

Lungebetennelsen jeg har hatt, var ikke smittsom sa de på sykehuset.

Jeg sliter mye med mer svette enn vanlig og fryser på bena hele dagen uansett hva jeg gjør for å holde dem varme, så kroppen er tydeligvis fortsatt ikke helt på topp, samtidig som det er den pusten da.

Tenkte jeg skulle be om 50% sykemelding fra mandag av slik at jeg kan prøve meg på jobb neste uke, slik at jeg får en myk start når jeg skal tilbake på jobb. Det er kanskje bedre det enn å være fortsatt 100% sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...