Gå til innhold

Antidepressiva

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er ei jente på 26 år som går på 20 mg Seroxat, en tablett daglig. Det har jeg gjort siden jeg var 14 år gammel. Den gang var seroxat det nyeste. De første årene brukte jeg 50 mg. Jeg led av post traumatisk stress syndrom, angst, panikkanfall, depressjon, samt sosial angst. Jeg fikk tablettene etter ett år isolert i huset, og mange år i psykoterapi. Jeg hadde ingen bivirkninger ved oppstart. Bakgrunnen til problemene mine er en vondt barndom, med mye utrygghet, vold fysisk og psykisk,og angst. Min far var alkoholiker og tok sitt eget liv da jeg var 10 år. Seroxat hjalp meg utrolig mye der og da. I løpet av noen måneder begynte jeg å gå ut igjen, angsten slapp og depresjonen ble mildere. Jeg startet hos en ny psykolog som jeg føler hjalp meg masse. Etter noen år, da jeg var ca 18 år sluttet jeg med terapi. Det var etter enighet mellom meg og psykologen. Psykologen sa også at hun følte hun ikke kunne gjøre mer for meg, noe jeg synes var merkelig sagt. Jeg slet fortsatt i fht skolegang, klarte ikke å fullføre, hadde problemer med å binde meg til faste tider og avtaler. Etter hvert klarte jeg å få meg en jobb som jeg møtte opp på. Jeg jobbet videre med meg selv og med hjelp av familie fungerte jeg bedre og bedre. Jeg har i flere tilfeller etter at jeg følte meg bra, forsøkt å slutte med Seroxat, men min lege har ikke vært så samarbeidsvillig. Han mener at så lenge jeg ikke har noen bivirkninger, kan jeg stå på medisinene. De hjalp meg jo så godt. Men det er vel ikke meningen at man skal bruke slike hele livet? Det har vært vanskelig å slutte da symptomene jeg hadde da jeg startet ser ut til å komme tilbake, samt kvalme, "rar følelse" hodet, "støt av strøm" igjennom kroppen, emosjonell ustabilitet, svimmelhet og lignende. Jeg seponerte veldig sakte. De siste årene har jeg fått uforklarelig økning i blodtrykket, 150/95, svetting om nettene, og vektøkning. Kan dette være langtidsvirkniniger av Seroxat? Har nevnt dette for min lege, han trodde ikke det har en sammenheng. Alle blodprøver er fine. I dag har jeg fullført en utdannelse og jobber full jobb som legesekretær. Jeg har kommet lang vei, er utadvent, sosial og aktiv. Har nå veldig lyst til å slutte på Seroxat, men som nevnt deler ikke legen min samme mening. Det har vært snakk om å bytte til et nyere preparat, men også dette frarådet han da Seroxat har fungert så bra. Jeg tenket også at jeg vil ha barn en gang, noe som også ikke er noe særlig når man står på sånne tabletter. Jeg synes det er skremmede å skulle slutte på dem da jeg har brukt de så lenge, jeg husker ikke hvordan det er å være foruten. Jeg føler med følelsesmessig "flat" med disse tablettene, jeg har ikke evnen til å gråte, antageligvis heller ikke til å bli kjempe glad. Tror du jeg vil kunne fungere uten? Når jeg slutter får jeg som sagt de samme symptomene som gjorde at jeg startet, er de forbigående? Vil de forsvinne etter noen uker? Selv om jeg i dag bektrakter meg selv som bra, så har jeg også tunge dager, men jeg føler at jeg heller burde lære og takle disse uten å spise piller. Alle har vel dårlige dager i blandt, ingen føler seg vel på topp bestandig. Håper noen kan svare meg på mine spørsmål og komme med noen synspunkter på hva jeg bør gjøre! Mva Håpefull.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300434-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...