Gå til innhold

Kommunal sykepleier/kartleggingssamtale

Anbefalte innlegg

Gjest eller psykisk helsearbeider

Behandleren min har søkt om at jeg får oppfølging av psykiatrisk sykepleier fra kommunen.

Nå har jeg fått et brev om at de vil ha en kartleggingssamtale hjemme hos meg for å vurdere en evt søknad.

Det står også i brevet at det er søkt om kontakt med psykisk helsearbeider eller hjemmesykepleien.

Nå lurer jeg på følgende:

1.Hvorfor skal de komme hjem til meg på samtale, og ikke jeg til dem. Er det vanlig?

2.Hva innebærer en kartleggingsamtale, hva spør de vanligvis om?

3.Hva er en psykisk helsearbeider, er det det samme som psykiatrisk sykepleier

4.Og til sist så lurer jeg på det med å vurdere en evt søknad. Betyr det at jeg skal søke?

Håper noen vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300446-kommunal-sykepleierkartleggingssamtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente31

''3.Hva er en psykisk helsearbeider, er det det samme som psykiatrisk sykepleier''

Ja, det er det samme.

''4.Og til sist så lurer jeg på det med å vurdere en evt søknad. Betyr det at jeg skal søke?''

Det vet jeg ikke sikkert. Kansje mener han/hun at du/dere skal vurdere å søke, om du vil ha nytte av en slik tjeneste?

Uansett vet jeg at du kan søke selv, iallefall er det slik her jeg bor.

''3.Hva er en psykisk helsearbeider, er det det samme som psykiatrisk sykepleier''

Ja, det er det samme.

''4.Og til sist så lurer jeg på det med å vurdere en evt søknad. Betyr det at jeg skal søke?''

Det vet jeg ikke sikkert. Kansje mener han/hun at du/dere skal vurdere å søke, om du vil ha nytte av en slik tjeneste?

Uansett vet jeg at du kan søke selv, iallefall er det slik her jeg bor.

Hadde ikke du kartleggingssamtale, og har sykepleieren vært hjemme hos deg eller har du vært på kontoret til vedkommende?

På kommunalt nivå er det vanlig at tjenesteyterene kommer hjem til brukeren. Det er også vanlig at kontakten starter med en slik kartleggingssamtale, ofte utført av noen i bestillerenheten.

En psykisk helsearbeider, vil forhåpentligvis være en med helsefaglig bakgrunn som har videreutdanning i psykisk helse. Det kan være en sykepleier, men også en ergoterapeut, fysioterapeut mm som har tatt videreutdanning. I noen tilfeller vil det også kunne være en psykiatrisk hjelpepleier.

Gjest Jente31

Hadde ikke du kartleggingssamtale, og har sykepleieren vært hjemme hos deg eller har du vært på kontoret til vedkommende?

Jeg hadde fem kartleggingssamtaler på kontoret til psykepl.

Ser forøvrig at frosken har kommet med et godt svar til deg, og at en psykisk helsearbeider også kan være med en annen tittel, utdannelse enn en sykepl (beklager, jeg tenkte ikke så langt, fordi her jeg bor er det sykepleiere).

På kommunalt nivå er det vanlig at tjenesteyterene kommer hjem til brukeren. Det er også vanlig at kontakten starter med en slik kartleggingssamtale, ofte utført av noen i bestillerenheten.

En psykisk helsearbeider, vil forhåpentligvis være en med helsefaglig bakgrunn som har videreutdanning i psykisk helse. Det kan være en sykepleier, men også en ergoterapeut, fysioterapeut mm som har tatt videreutdanning. I noen tilfeller vil det også kunne være en psykiatrisk hjelpepleier.

Vet du noe om hva slags informasjon de er ute etter i kartleggings samtalen. Det er behandler som vil at jeg skal få denne tjenesten, ikke jeg men jeg gikk med på at jeg kan prøve å prate med dem.

Nå liker jeg ikke å snakke med noen om meg selv, har brukt flere år på å bli trygg på behandleren min, og det at de skal komme hjem til meg å spørre meg ut er noe jeg gruer veldig for.

Men vet du hva de er ute etter på kartleggingen, skal de vite veldig personlige ting?

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vet du noe om hva slags informasjon de er ute etter i kartleggings samtalen. Det er behandler som vil at jeg skal få denne tjenesten, ikke jeg men jeg gikk med på at jeg kan prøve å prate med dem.

Nå liker jeg ikke å snakke med noen om meg selv, har brukt flere år på å bli trygg på behandleren min, og det at de skal komme hjem til meg å spørre meg ut er noe jeg gruer veldig for.

Men vet du hva de er ute etter på kartleggingen, skal de vite veldig personlige ting?

Jeg vil tro at de er ute etter å finne ut hva du trenger hjelp til, og hvordan denne hjelpen skal gis.

De vil ganske enkelt prøve å finne ut sammen med deg hva de evt. kan hjelpe deg med. Psykisk helsearbeid i kommunene skal forsøke å ivareta brukerens behov på en bredere måte, enn hva som er målet innen spesialisthelsetjenesten. Det kan innebære at dere snakker om hva som skal til for at du kan få en best mulig hverdag, er det noe kommuens tjenesteytere kan hjelpe deg med.

De forventer ikke at du skal snakke om veldig personlige forhold første gangen du treffer dem. Det viktige er å forsøke å finne ut om det er noen måter de kan hjelpe deg på, er det noe du har lyst til at skal bli annerledes, og hva skal evt. til for at du kan få til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...