Gå til innhold

"Litt angst" - Efexor?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ny fastlege. Han nekter å gi meg Stilnoct, som jeg har tatt i et år (er over 50 og har ikke siden jeg var 30 sovet noe særlig uten kjemisk hjelp). Han vil at jeg skal prøve Efexor.

Nå vet jeg hva Efexor er (bl.a. gjennom denne spalten) og har lite lyst på det. Jeg vet at jeg har såkalt genrealisert angstlidelse, alltid hatt, men er i full jobb og synes jeg for det meste klarer meg, med noen Sobril nå og da når det er på det verste.

Tar virkelig rimelig vanlige folk (altså uten store psykiske problemer) midler som Efexor bare for å få sove?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anna elise

Jeg vet ikke hva som kan defineres som store psykiske problemer, men forutsatt at det er den generaliserte angsten som gjør at du ikke får sove synes jeg ikke forslaget høres merkelig ut. Man kan selvfølgelig diskutere om akkurat efexor er den rette medisinen, men den hjelper mot GAD, som jeg antar er hovedårsaken til at du sliter med å få sove. Jeg har selv gått på denne medisinen, og de fleste som skriver om den her inne gjør det fordi den ikke passet dem. Men mange har fått god hjelp av den. De trenger defor ikke sitte og skrive om den her inne, og derfor er det ikke helt representativt det du har est om efexor her på nettet.

De fleste opplever noen bivirkninger på medisiner tror jeg. Om dine plager av angst og søvnløshet er store nok til at det er verdt det er ikke godt for andre enn de nærmeste behandlerne dine å avgjøre.

Ellers er remeron og tolvon antidepressiva som gjør en trett, men muligens er ikke de medisinene like egnet mot GAD som SSRI/SSNIene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431053
Del på andre sider

Tanken hans er vel at ved å angripe din GAD med Efexor vil du forhåpentligvis få sove. Om det er et klokt valg, er en annen sak.

Mht "klokt valg" - noen tilleggsopplysninger: Han mener (etter det jeg har fortalt fordelt på to besøk hos han) at jeg kan ha skaffet meg et tilleggsproblem med Stilnoct, altså mer angst. Og det kan jo hende.

Det jeg lurer på ellers, er jo om det fins innsovningstabletter som ikke skaffer en dette tilleggsproblemet Stilnoct nå har fått rykte for å gjøre - og som leger fremdeles vil skrive ut og som IKKE gjør meg sløv. Jobben min fordrer at hjernen min både er våken og kreativ.

:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431155
Del på andre sider

Mht "klokt valg" - noen tilleggsopplysninger: Han mener (etter det jeg har fortalt fordelt på to besøk hos han) at jeg kan ha skaffet meg et tilleggsproblem med Stilnoct, altså mer angst. Og det kan jo hende.

Det jeg lurer på ellers, er jo om det fins innsovningstabletter som ikke skaffer en dette tilleggsproblemet Stilnoct nå har fått rykte for å gjøre - og som leger fremdeles vil skrive ut og som IKKE gjør meg sløv. Jobben min fordrer at hjernen min både er våken og kreativ.

hei, goodtimes. Stilnoct slutter å virke etter man har brukt det en stund, så det kan tenkes at grunnen til at du får sove er vanen med å ta de. På slutten når jeg selv gikk på stilnoct tok jeg fire og en halv tablett uten å få sove. Vallergan er ett middel som virker bra, men det må taes 2-3 timer før du legger deg, hvis ikke så får man litt hangover neste dag, og det tar såppass tid før det virker skikkelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431204
Del på andre sider

hei, goodtimes. Stilnoct slutter å virke etter man har brukt det en stund, så det kan tenkes at grunnen til at du får sove er vanen med å ta de. På slutten når jeg selv gikk på stilnoct tok jeg fire og en halv tablett uten å få sove. Vallergan er ett middel som virker bra, men det må taes 2-3 timer før du legger deg, hvis ikke så får man litt hangover neste dag, og det tar såppass tid før det virker skikkelig.

Takk for svar, serenity! Det med tilvenningen skjønner jeg. Når det gjelder Vallergan, er jeg bekymret for den trøtte følelsen. Jobben min er avhengig av veldig våkenhet om morgenen. At jeg ikke er nummen og sosete til jeg nesten er framme på jobben.

De lureste tankene har jeg ofte idet jeg våkner opp om morgenen.

Jaja, vi får se.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431309
Del på andre sider

Annonse

Ettersom du nevner at du bruker Sobril av og til, syns jeg det er merkelig at legen henger seg opp i Stilnoct...

Og det er ikke alle som utvilkler toleranse på Stilnoct heller.

Så med mindre du ikke tar for store doser, eller stadig øker dosen av Stilnoct, syns jeg det høres rart ut av legen å endre på det. Hvertfall hvis du selv føler deg bra med sånn som det er.

Og du har jo 20 år med egenerfaring også...

Skulle ikke dette funke videre kan du jo alltids bytte lege også...

(Jeg trodde også man måtte være litt dårligere psykisk for å få Efexor, så det er derfor jeg syns dette hørtes rart ut)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431415
Del på andre sider

PS... Om du har fått mer angst av Stilnoct, ville du jo merket det selv. Har du det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431419
Del på andre sider

PS... Om du har fått mer angst av Stilnoct, ville du jo merket det selv. Har du det?

Litt mer angst, ja. Men man er jo ikke noe laboratorieforsøk med dobbelt blindtest, heller. Livet er ikke akkurat noen dans på roser for tiden, og det kan like gjerne være det.

Vanskelig å vite, med andre ord.

Remlow, du sier "gå til en annen lege". For tiden er min fastlege syk. Hun kommer antakelig ikke tilbake igjen. Jeg er med andre ord antakelig nødt til å finne meg en ny fastlege, evt. bestemme meg for å bli hos han jeg har fått "tildelt" i min leges sykefravær.

Mitt valg av ny fastlege ville nok delvis hvile på forholdet til medisiner jeg er vant til å bruke. Jeg har hatt fastlegen min i ørten år, og hun kjente både meg og familien min. Det er uvant for meg å måtte begynne "i bånn" med en lege som spør om jeg er klar over at masse medisin er vanedannende, og trekker lange historier om skjelvende medikamentofre. Æsj. Litt lei nå, ja. Mye å gjøre, og føler nylegens iherdige og ansvarlige alvor som heft. Hvem kan vite hvordan en lege er når du ikke kjenner han/henne?

Det var forøvrig også han som lurte på om jeg hadde prøvdvarm melk for soving, eller frisk frukt og kattehold mot høyt blodtrykk og angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431439
Del på andre sider

Litt mer angst, ja. Men man er jo ikke noe laboratorieforsøk med dobbelt blindtest, heller. Livet er ikke akkurat noen dans på roser for tiden, og det kan like gjerne være det.

Vanskelig å vite, med andre ord.

Remlow, du sier "gå til en annen lege". For tiden er min fastlege syk. Hun kommer antakelig ikke tilbake igjen. Jeg er med andre ord antakelig nødt til å finne meg en ny fastlege, evt. bestemme meg for å bli hos han jeg har fått "tildelt" i min leges sykefravær.

Mitt valg av ny fastlege ville nok delvis hvile på forholdet til medisiner jeg er vant til å bruke. Jeg har hatt fastlegen min i ørten år, og hun kjente både meg og familien min. Det er uvant for meg å måtte begynne "i bånn" med en lege som spør om jeg er klar over at masse medisin er vanedannende, og trekker lange historier om skjelvende medikamentofre. Æsj. Litt lei nå, ja. Mye å gjøre, og føler nylegens iherdige og ansvarlige alvor som heft. Hvem kan vite hvordan en lege er når du ikke kjenner han/henne?

Det var forøvrig også han som lurte på om jeg hadde prøvdvarm melk for soving, eller frisk frukt og kattehold mot høyt blodtrykk og angst.

Hvis den nye legen leser journalen din fra den forrige legen, burde det jo være klart for ham at du ikke er noen misbruker.

Og idag tror jeg alle vet at, jo, vanedannende tabletter har en bakside. Men hvis denne baksiden ikke har rammet en selv, så er det jo ikke noe problem. Og hvis du har over 20 års erfaring uten bivirkninger, tror jeg neppe det vil "smelle" nå...

Jeg tenker litt ut ifra prinsippet "If it ain't broken - don't fix it".

Det tror jeg de fleste leger arbeider ut ifra også.

(Jeg bruker Stilnoct selv skjønner du, og min lege har sagt noe helt annet enn den nye du har fått har sagt)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431463
Del på andre sider

Hvis den nye legen leser journalen din fra den forrige legen, burde det jo være klart for ham at du ikke er noen misbruker.

Og idag tror jeg alle vet at, jo, vanedannende tabletter har en bakside. Men hvis denne baksiden ikke har rammet en selv, så er det jo ikke noe problem. Og hvis du har over 20 års erfaring uten bivirkninger, tror jeg neppe det vil "smelle" nå...

Jeg tenker litt ut ifra prinsippet "If it ain't broken - don't fix it".

Det tror jeg de fleste leger arbeider ut ifra også.

(Jeg bruker Stilnoct selv skjønner du, og min lege har sagt noe helt annet enn den nye du har fått har sagt)

Hm. Han sier at en Dagbladartikkel for litt siden, samt div. skremselsartikler andre steder, har fått de fleste legers syn på Stilnoctfaren til å endre seg.

Arrgghh!

Jeg får forhøre meg litt rundt. Ikke har jeg lyst til å få mer angst enn jeg har og/eller at Stilnoctens farer skal ramme meg på andre måter, men en slags fornuftig second opinion skulle jeg gjerne hatt. Jeg får la tida råde, som det heter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431466
Del på andre sider

Hm. Han sier at en Dagbladartikkel for litt siden, samt div. skremselsartikler andre steder, har fått de fleste legers syn på Stilnoctfaren til å endre seg.

Arrgghh!

Jeg får forhøre meg litt rundt. Ikke har jeg lyst til å få mer angst enn jeg har og/eller at Stilnoctens farer skal ramme meg på andre måter, men en slags fornuftig second opinion skulle jeg gjerne hatt. Jeg får la tida råde, som det heter.

Litt uprofft av en lege å referere til artikler i tabloid-pressen!

Jeg husker den artikkelen, men der var det snakk om sjeldne bivirkninger som rammer svært få. Og så vidt jeg husker kom ikke de bivirkningene etterhvert, men ganske så raskt. Og har man ikke fått dem, vil man sansynligvis ikke få dem heller.

(Men skulle legen likevel være redd for Stilnoct, kan du jo forhøre deg om Imovane, som er nesten det samme)

Nei, du får ha lykke til GoodTimes.

Håper det ordner seg til det beste for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300535-litt-angst-efexor/#findComment-2431480
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...