Gå til innhold

Søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Fornuftig

Jeg har hatt mere eller mindre søvnproblemer i ca. 20 år. Det startet da jeg var ca. 15 år. I perioder med stress har problemene vært verre. Jeg har prøvd mange gode "kjerringråd" og naturmedisin men det er ikke alltid like lett å følge opp desse rådene. Noen ganger hjelper de kanskje.

Nå har jeg hatt influensalignende sympromer i noen dager, tett i brystet og verk i kroppen. Selv om jeg har tatt både paracet og nesespray for å holde smertene unna så har jeg sovet dårlig. Sov kanskje 3-4 timer natt til i går. Natten før der sov jeg omtrent ikke noe og i natt sov jeg toppen en time. Allikevel er jeg ikke så trett nå. Noen kvelder kan jeg være svært trett i 21-tiden og sovner uten problemer på sofaen. Går jeg derimot og legger meg i senga kan jeg ofte bli liggende våken selv om tannpussen gjøres unna i en fei. Vet jeg fort kan bli våken av små aktiviteter. Jeg har også i ca 20 år vært mere eller mindre plaget med hyppig vannlatingstrang etter jeg har sovnet. Siden jeg nå er syk er jeg mye tørst. Drakk derfor en del brus og sovete i går kveld. Dette førte til at jeg måtte på do sikkert en 15-20 ganger i natt. Men dette varierer mye, fra 1 til mange ganger pr. natt.

Noen perioder er verre enn andre. Jeg kan ha et ca par uker jeg sover rimelig bra for så å ha perioder hvor jeg sover dårlig i flere netter på rad. Jeg kan også ha perioder hvor jeg sover bra og dårlig annnehver natt.

Jeg har alltid vært svært skeptisk til sovetabletter. Husker jeg snakket om søvnproblemene med et par leger da var 17-18 år. De ville ikke gi meg noen sovetabletter. Det var på slutten av 80- tallet.Er redd for at det vil føre til avhengighet og at jeg skal få en hang over dagen etter.

Men mye har sjedd siden den gang. Jeg gruer meg mye mere enn før med å ta opp slike ting med lege nå. Vet ikke hvorfor. Ser på samme tid at jeg er nødt til å gjøre noe. Selv om jeg har lært meg å leve med problemene så ser jeg jo at det går ut over livskvaliteten. Jeg har bare nå en liten stilling. Makter ikke mere fordi jeg har små barn. På jobben føler jeg de ser på meg som en person som er litt lat siden jeg ikke vil jobbe mere. Orker ikke å ta opp desse problemene. Virker som ingen skjønner noe som så allikevel om jeg tar det opp med noen.

Så kommer spørsmålene:

Hvor gode/dårlige er sovemedisnene i dag? Vil de lett føre til avhengighet? Vil jeg få en hang over (eller hva det nå heter)reaksjon?

Jeg har tatt floradix jern preparat noen dager da jeg blir å slapp etter menstruasjonen. Jeg tror det gir meg ekstra energi. Kan for mye jern føre til søvnproblemer? Har opplevd forverring av søvnproblemer før også når jeg har tatt det. Men om det er det eller en tilfeldighet vet jeg ikke.

Den hyppige vannlatingstrangen jeg har om natten er jeg sikker på er psykisk. Har hørt det finnes medisin mot slik hyppig trang. Hjelper det også godt selv om det har psykiske forklaringer? Veldig takknemlig for svar!

Finnes det noen private søvneksperter som du tror jeg kan ha nytte av?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300543-s%C3%B8vnproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg tror nok at for å få hjelp mot dette, så må man uansett begynne hos fastlegen.

Du kan jo bestille en time, og fortelle det du har skrevet her.

Og da blir det legens oppgave å finne ut hva som kan hjelpe.

Vet det er lett for å grue seg for å ta opp sånt med en lege, men desto bedre føles det når det er gjort.

Når det gjelder sovemidler, finnes det flere typer som ikke gir særlig hangover, og noen er også mindre vanedannende enn andre. Når det gjelder avhengighet kan det bero like mye på egenskaper ved ens egen person også (om en har tendens til å misbruke alkohol eller annet f.eks). Men det er klart man skal være forsiktig med tabletter som klassifiseres som vanedannende, like greit å være obs på det. Og de fleste er nok det, og det høres det ut som du vil være også, ettersom du nevner at du er skeptisk.

Håper du får hjelp mot dette, for det kommer ingenting godt ut av å ligge søvnløs.

Jeg har samme problem selv, så jeg skjønner hvordand det kan være, og hvor frustrerende sånt er.

Lykke til hvertfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300543-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-2431403
Del på andre sider

Gjest fornuftig

Hei.

Jeg tror nok at for å få hjelp mot dette, så må man uansett begynne hos fastlegen.

Du kan jo bestille en time, og fortelle det du har skrevet her.

Og da blir det legens oppgave å finne ut hva som kan hjelpe.

Vet det er lett for å grue seg for å ta opp sånt med en lege, men desto bedre føles det når det er gjort.

Når det gjelder sovemidler, finnes det flere typer som ikke gir særlig hangover, og noen er også mindre vanedannende enn andre. Når det gjelder avhengighet kan det bero like mye på egenskaper ved ens egen person også (om en har tendens til å misbruke alkohol eller annet f.eks). Men det er klart man skal være forsiktig med tabletter som klassifiseres som vanedannende, like greit å være obs på det. Og de fleste er nok det, og det høres det ut som du vil være også, ettersom du nevner at du er skeptisk.

Håper du får hjelp mot dette, for det kommer ingenting godt ut av å ligge søvnløs.

Jeg har samme problem selv, så jeg skjønner hvordand det kan være, og hvor frustrerende sånt er.

Lykke til hvertfall.

Tusen takk for svar.

Å oppsøke lege er tiltak ja. Jeg tror problemene mine er ganske omfattende og ikke så enkle å løse. På kort sikt så er det enklest å leve som jeg gjør. På lang sikt er det sikkert best å ta tak i problemene å gjøre noe med de. Hvis jeg bare visste litt mere hva jeg gikk til før jeg oppsøkte lege for problemene mine så hadde det kanskje vært litt enklere? Jeg er ofte så trett og uopplagt at jeg har liksom nok med å klare de viktigste daglige oppgavene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300543-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-2431545
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...