Gå til innhold

Kjærlighetsforhold pasient - behandler

Anbefalte innlegg

Gjest Tv-slaven

Hvordan er reglene for dette i Norge. Dersom det skulle oppstå søt musikk, er det greit å ha et forhold dersom behandlingsforholdet avsluttes? Eller er det noen regler på at man aldri da kan være i et forhold?

Begynte å undre på dette etter serien Home and Away, hvor det absolutt er forbudt selv om pasientforholdet var avsluttet etter kort tid . Men om dette er reglene i Australia eller bare for å lage litt mer spenning i serien vet jeg ikke.

Fortsetter under...

I Norge er det lov å ha et privat forhold til en behandler 6 måneder etter avsluttet behandling.

Jeg ble gift med min behandler. Han skrev meg ut etter ca 4 terapitimer, vi innledet et forhold etter det, og ble gift etter ca. 1 år. Ingen suksess, for å si det pent. Men forholdet varte i ca. 10 år.

Gjest Rosapille

I Norge er det lov å ha et privat forhold til en behandler 6 måneder etter avsluttet behandling.

Er du sikker på det? 6 mnd høres veldig lite ut. Jeg ville snarere tippe 6 år.

Men slik jeg har forstått det, finnes det ingen grense for dette i Norge. Det betyr at en behandler kan bli dømt opptil flere år etter avsluttet behandling.

Hvor lang karantenetid som anses som nødvendig, vil avhenge av flere forhold. Det er f.eks. forskjell på en behandlingsrelasjon som har vart i et par måneder og intensiv psykoterapi over mange år. Videre vil jeg anta at det også må tas hensyn til hvor alvorlig psykisk lidelse det er snakk om, eller hvorvidt det er rimelig å anta at styrkeforholdet mellom partene er rimelig likeverdig.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her må en skille mellom det juridiske og det fagetiske. Det siste er langt strengere.

Frosken har rett i sitt innlegg. Det kommer også an på behandlingsforholdets varighet og type.

Rent juridisk vil det være vanskelig å dømme noen som innleder et slik forhold selv etter meget kort tid dersom det kan dokumenteres at behandlingsforholdet ble avsluttet før kjærlighetsforholdet ble innledet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...