Gå til innhold

NHD - Er dette vanlig praksis?

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at en behandler, i mitt tilfelle en psykolog, ikke gir lyd ifra seg om når det kan forventes time til første samtale? Jeg har ventet i 8 uker, men har ikke engang fått et lite brev fra psykologen om at de har mottatt henvisning. Jeg tok det som en selvfølge at dette var vanlig praksis, men der tok jeg feil.

Hvor lenge er det vanlig å stå på venteliste til psykolog før en får time?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300723-nhd-er-dette-vanlig-praksis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Sliter veldig med angst, deriblant angst for å ringe med telefonen. Tørr rett og slett ikke. Sånn er det bare.

Men da kan du vel skrive en beskjed å sende til vedkommende? Ventetiden er lang, men man bør kunne få beskjed hvor lang tid det forventes å ta.

Gjest BipolarII...jeg visst

Selv om du sender henvisning til en psykolog, er du ikke sikret noe som helst plass hos denne. Det vanlige er at en må ta kontakt med en rekke psyk-er. Hvis du er heldig, får du plass hos en etter litt ventetid. Det er ikke uvanlig å høre om personer som må stå på vent i ett års tid.

Om du blir henvist til et DPS/poliklinikk derimot får du alltid svar innen en viss tid. Enten gir de avslag og sier at du må skaffe hjelp på privatmarkedet. Eller de gir tilbud om behandling og ev. utredning. Da heter det seg en skal få ndvendig helsehjelp innen 3 mnd mener jeg å huske. Selv fikk jeg svar 1 uke etter henvisningen var mottatt hos DPS. Det gikk 1 mnd fra de mottok den til første psykologtime.

Annonse

Dersom dette ikke er en psykolog som du vet du vil få en time hos, så kan det godt hende at du aldri kommer til å høre noe.

I Oslo anbefales ofte pasienter å skrive til mange privatpraktiserende behandlere samtidig i håp om å få time hos noen. Dersom man sender brev til f.eks. 10 behandlere, så sies det at man kan forvente å få en eller annen form for svar fra maks halvparten. Mange vil heller ikke sette pasienter på venteliste, enten gir man time relativt raskt, ellers så avviser man henvisningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...