Gå til innhold

Psykiske lidelser brukt mot en

Anbefalte innlegg

Et par jeg kjenner er nå i ferd med å bryte opp.Det blir rett og slett brukt mot denne jenta at hun går på medisiner.Som se hvor ustabil hun er fordi en går på medisiner.Og er den som er vanskelig å leve med og har "skyld" i bruddet.En skal være forsiktig med å være ærlig om psykiske problemer etc.NHD hjelper ikke akkurat til rundt dette når mennesker her skriver svar og diagnostiserer over nett,samt gir samlivsråd om at de bør forlate denne personen etc.

Irriterende at det skal være så mye fordommer rundt dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300779-psykiske-lidelser-brukt-mot-en/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Når parten som er syk ikke eier selvinnsikt, ikke er det minste intr i å jobbe med å bli bedre, ta sine medisiner, følge opp behandling (alt dette over tid) og blir helt sugd opp i sin sykdom -er det forstålig at den andre "friske" parten ikke makter mer og det er forstålig at andre råder vedk til å gå/trekke seg tilbake. Jeg er av den oppfatning av at man skal være ærlig med sin partner/kjæreste, man trenger ikke vrenge sjelen på første date, men har du en alvorlig lidelse synes jeg det er fair å fortelle om det, men - la vedkommende bli kjent med deg som person først; på den måten blir det mer deg+meg+ sykdommen, og ikke deg+meg som er den syke.

Gjest old and fat

Jeg tror det er fryktelig viktig å være åpen om psykiske lidelser. Det finnes så mye uvitenhet rundt omkring og det er nettopp dette som fører til de forhold du beskriver.

Det finnes veldig mange typer psykiske lidelser, men de fleste setter alle sammen i en "bås." Er du psykisk syk så får du et stempel på deg. Hvorfor blir du ikke stemplet på samme måte hvis du er fysisk syk? Nei, da heter det isjias, betennelse i stortåa osv.

Jeg er åpen om at jeg er bipolar, jeg bruker lithium. Jeg er psyk i perioder og liggende, andre perioder setter jeg igang det meste og er oversosial. Enda har ingen snudd ryggen til meg, de lar meg være som jeg er på godt og vondt.

Hadde jeg ikke vært så åpen så vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Jeg er av den oppfatning om at det man ikke vet, blir mye verre og mystisk enn det trenger å bli, hvis man får kunnskap om sykdommen.

Men man må være sterk for å tørre å stå fram. I friske perioder er det kanskje bra å ta tak i sånne ting. Prøve å naturliggjøre det og avdramatisere, gjerne ispedd en god porsjon humor :)

Jeg tror det er fryktelig viktig å være åpen om psykiske lidelser. Det finnes så mye uvitenhet rundt omkring og det er nettopp dette som fører til de forhold du beskriver.

Det finnes veldig mange typer psykiske lidelser, men de fleste setter alle sammen i en "bås." Er du psykisk syk så får du et stempel på deg. Hvorfor blir du ikke stemplet på samme måte hvis du er fysisk syk? Nei, da heter det isjias, betennelse i stortåa osv.

Jeg er åpen om at jeg er bipolar, jeg bruker lithium. Jeg er psyk i perioder og liggende, andre perioder setter jeg igang det meste og er oversosial. Enda har ingen snudd ryggen til meg, de lar meg være som jeg er på godt og vondt.

Hadde jeg ikke vært så åpen så vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Jeg er av den oppfatning om at det man ikke vet, blir mye verre og mystisk enn det trenger å bli, hvis man får kunnskap om sykdommen.

Men man må være sterk for å tørre å stå fram. I friske perioder er det kanskje bra å ta tak i sånne ting. Prøve å naturliggjøre det og avdramatisere, gjerne ispedd en god porsjon humor :)

Jeg vet at denne personen ikke har noen alvorlig psykisk lidelse og jobber fullt og fungerer greit.Og et par kan da krangle og ha uoverenstemmelse uten at det har noe med psykisk lidelse å gjøre.Og at det da blir brukt som et argument i en diskusjon om at hun går på medisiner.Synes det blir helt feil.

Psykiske lidelser i ulike varianter er like vanlig som å ha vondt i ryggen etc.Og finnes i mange grader.Men å bruke diagnose eller medisiner som argument i en krangel eller samlivsbrudd er jeg ikke med på.Å leve med en person med alvorlig psykisk lidelse kan selvsagt være vanskelig.Men det finnes jo utrolig mange varianter.

Gjest berlinerbolle

Jeg vet at denne personen ikke har noen alvorlig psykisk lidelse og jobber fullt og fungerer greit.Og et par kan da krangle og ha uoverenstemmelse uten at det har noe med psykisk lidelse å gjøre.Og at det da blir brukt som et argument i en diskusjon om at hun går på medisiner.Synes det blir helt feil.

Psykiske lidelser i ulike varianter er like vanlig som å ha vondt i ryggen etc.Og finnes i mange grader.Men å bruke diagnose eller medisiner som argument i en krangel eller samlivsbrudd er jeg ikke med på.Å leve med en person med alvorlig psykisk lidelse kan selvsagt være vanskelig.Men det finnes jo utrolig mange varianter.

Har selv møtt mye tåpeligheter etter å ha innrømmet overfor noen at jeg gikk på antidepressiva. Når dette kom ut ble ALT jeg gjorde psykisk sykt! Jeg var pillemisbruker, fordi jeg tok noen øl samtidig som jeg gikk på medisin. Om noen satt barnavakt for meg utbyttet jeg dem. Om jeg sa noe kontroversielt - så var dette et tegn på at jeg var gal. Noen prøvde til og med å få en venn av meg til å snu ryggen til fordi de mente jeg lurte han til en selvmordspakt...Alt dette var bare tull! Det eneste jeg slet med var milde depresjoner ...

Folk vet for lite om psykiske lidelser, derfor bør man tenke seg om før man er åpen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...