Gå til innhold

Tvangstanker

Gjest Håpefull kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Håpefull kjæreste

Hei! Jeg har noen spørsmål ang. tvangstanker/sosial angst (hvis det kan kalles det). Jeg og kjæresten har vært sammen i over ett år nå, og i den siste tida har jeg blitt oppmerksom på disse "tvangstankene" hans. Han har fortalt meg at han vasker bestandig hendene 2 ganger, etter at jeg har spurt han om disse tankene. Jeg vil gjerne forstå tankegangen hans, og er interessert, men det er ofte han ikke vil prate om det, og han føler seg nok ukomfortabel når vi snakker om det. Etter hva jeg forstår så tror han at det kan skje noe negativt med de nærmeste rundt han, men at det også etterhvert bare har blitt en vane, dette vaskeritualet. Han har det også slik at når vi kysser, så er det bare i partall, altså 2, 4, 6, 8 ganger osv. Dette har jeg blitt vant med etter hvert og jeg vil jo ikke si at tvangstankene hans påvirker livet hans i veldig negativ grad. Han sier også at det ikke er faste ting, men at det bare kan være ting som dukker opp etter hvert som han gjør de, f.eks slå på platen to ganger osv. Jeg har ikke merket noe slags låse-døren ritualer, eller sjekke om at komfyren er avslått osv. Han er 20 år nå, og har forklart at han tror dette er noe som er kommet de siste årene. Men etterhvert som jeg har lært han å kjenne så har jeg også merket at han har vanskeligheter for å være "spontan" på en måte. Han har faste ting han gjør når han står opp (ikke slik som tvangstanker) og dagene hans er blitt til et mønster/vane som er vanskelig å endre på. Han er heller ikke komfortabel i sosiale sammenhenger. Han er veldig opptatt av at alle må like han, så ofte føler jeg at han ikke er seg selv når vi er ute sammen. Selvfølgelig er det jo mange sider av en person, men jeg føler at dette blir noe annet. Han har også problemer med å prate om ting som plager han, han holder de inni seg og vil ofte ikke prate om det. Jeg har lært at det tar tid for han å åpne seg, og at jeg må være tålmodig, for etter hvert vil han åpne seg helt. I et tidligere forhold har han opplevd at den daværende kjæresten var utro mot han, noe han tok veldig tungt. Han sliter med dårlig selvtillit, og dette er nok en av grunnene. Han har også fortalt meg at han har selvmordstanker. Mange av disse negative tingene kommer fram hvis han har drukket, og jeg har spurt om at han har angret på at han har fortalt meg noe i edru tilstand, men det sier han at han ikke gjør. Ellers er han en utrolig snill og omtenksom kjæreste, som aldri ville gjort noe vondt mot meg med vilje. Og det tar tid for han å stole på personer på grunn av dette tidligere forholdet, og det har jeg lært meg, og prøver å være så tålmodig og forståelsesfull som jeg kan. Han har vokst opp i et bra hjem, med foreldre som er glad i han. Det jeg lurer på er vel egentlig om "tvangstankene" kan ha noe å gjøre med disse sosiale problemene? Hva tror du er "galt" med han? Burde han gå til psykolog? Vi bor i et lite samfunn og det er nok ikke aktuelt. Jeg kan ikke forestille meg hva han hadde sagt hvis jeg hadde foreslått det engang. Håper på en forklaring og informasjon om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300814-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han har en tvangslidelse. De som har tvangsthandlinger er nesten alltid sjekkere, vaskere eller tellere. Av tvangstanker er er tanker om smitte eller at en har gjort noe galt mest vanlig.

Tvangstanker/handlinger kan ikke forstås. Det kan være fristende å tolke tankene/handlingene, "forstå og forklare" dem og derigjennom tro at en kan hjelpe. Tusenvis av pasienter har kastet bort tid og penger på behandlere som har drevet på denne måten.

Personer med tvangslidelse er ofte lite spontane, impulsive eller fleksible. De må ofte gjøre alt på sin måte og slik de gjorde det i går og dagen før. De kan lett oppfattes dom "tørre".

Behandlingen er enten kognitiv psykoterapi hos en ekspert og/eller medisiner av typen SSRI (eks Cipralex, Seroxat) i doser som oftest er større enn de en bruker ved depresjon.

http://www.ananke.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300814-tvangstanker/#findComment-2435856
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...