Gå til innhold

Rar psykepleier, eller?

Gjest Blitt litt skeptisk etterhvert

Anbefalte innlegg

Gjest Blitt litt skeptisk etterhvert

Har et års tid hatt kontakt med en psykepleier i kommunen. Synes det har gått rimelig greit, men merket meg enkelte ganger at hun kan snakke om sine frustrasjoner til meg. Ikke noe alvorlig, egentlig bare når hun er syk eller irritert over legen min. Sistnevnte har jeg reagert litt på før, men ikke sagt noe spesielt om det til noen. Det går vel mest på at den infoen han sender til henne er sendt feil mener hun og at det skulle være til hjemmesykepleien i stedet (får utdelt medisiner).

Forrige fredag hadde jeg en avtale med henne. Jeg hadde parkert bilen og klar til å gå til kontoret, da hun ringte og sa det hadde oppstått en krisesituasjon og at hun ikke kunne møte. Men hun skulle ringe meg opp igjen senere den dagen. Men det gjorde hun ikke. Greit nok, så hadde hun det travelt, tenkte jeg.

I går ringte hun og sa jeg var så vanskelig å få tak i. Så sa jeg at jeg hadde da prøvd å ringe de på flere nummer tidligere på dagen, men da begynte hun nesten å kverulere. Vet ikke helt, hun tok seg i det. Så var vel greit. Så begynte hun å legge ut om at legen min hadde sendt en medisinliste med endringer til henne og at det var ikke hun som skulle ha den, men hjemmesykepleien. Hun hørtes skikkelig sur ut. Så spurte jeg om ikke legen hadde sendt den til hjemmesykepleien også (noe jeg antar at han har gjort) men det visste hun ikke. Jeg sa da til henne at han antakelig mente det var greit hun visste om at jeg skulle endre medisiner, selv om det ikke er hun som deler de ut. Det kan jo gjenspeiles i hvordan jeg har det en periode fremover. Jeg sa også at jeg ikke ønsket å få høre hennes frustrasjoner med legen min, de må hun ta opp med han, mente jeg. Da begynte hun å ro seg inn igjen og på slutten av samtalen så beklaget hun at hun hørtes så sint ut for det var noe med "stemmen hennes" sa hun. Har du blitt forkjøla spurte jeg. Nei, det var ikke det, var bare noe som hadde skjedd med stemmen hennes.

Da jeg la på var jeg like klok og mer forvirra. Ble ikke klok på den samtalen, eller hele dama for den saks skyld. Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne. Hun er koordinator for meg, men har etterhvert følt et stigende ubehag ved dette. Også fordi det er en del ting hun skulle gjøre/gi beskjeder som ikke har blitt gjort, men faktisk tatt flere uker før det ble gjort (og det var litt sent). Kan jeg be om å få bytte? Har også kontakt med en psykehjelper som jobber der hun jobber, men hun er bare sekundærkontakt. Likevel føler jeg hun forstår meg mye bedre og er mye mer pålitelige.

Vil nødig lage "bråk" og synes dette er ekkelt. Så vet ikke hva rettighet jeg har i dette og hva som er kutimen. Så er vel egentlig ute etter synspunkter på dette og evt tips for vanlige spilleregler. Takk for evt. svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300893-rar-psykepleier-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

Når hun er din koordinator, er det helt rett av legen din å sende informasjon også til henne. At hun driver og klager på legen din til deg, er uprofesjonelt og lite betimelig.

Er hun ute etter å splitte og sette dere opp mot hverandre, mon tro. Det hun sa om stemmen hennes var også veldig merkelig! Tror hun ikke er helt psykisk frisk selv heller.

Det er helt rett av deg å stole på magefølelsen din her. Bare bytt, det er deg og ditt beste som gjelder her. Ikke hennes.

Du kan fremme et ønske om bytte av koordinator. Det kan f.eks. begrunnes med at du ikke føler at kjemien mellom dere stemmer. Du har neppe "krav" på å få bytte, men intensjonen bak ordningen med IP og koordinatorer er at brukeren skal ha et greit forhold til sin koordinator, så jeg antar at du vil få bytte såfremt ikke alle andre har for mye å gjøre.

En helt annen ting; i samtalen i dag så sa du fra at du ikke ønsket å høre om hennes frustrasjon om din lege og hun tok jo denne tilbakemeldingen greit virker det som , så hun virker ikke helt "håpløs" sett utenifra :-)

Du kan fremme et ønske om bytte av koordinator. Det kan f.eks. begrunnes med at du ikke føler at kjemien mellom dere stemmer. Du har neppe "krav" på å få bytte, men intensjonen bak ordningen med IP og koordinatorer er at brukeren skal ha et greit forhold til sin koordinator, så jeg antar at du vil få bytte såfremt ikke alle andre har for mye å gjøre.

En helt annen ting; i samtalen i dag så sa du fra at du ikke ønsket å høre om hennes frustrasjon om din lege og hun tok jo denne tilbakemeldingen greit virker det som , så hun virker ikke helt "håpløs" sett utenifra :-)

Lurer på hva IP er og om alle som er henvist til psykiatrisk sykepleier får en sånn.

Behandleren min har henvist meg til hjemmesykepleien og jeg skal ha en kartleggingssamtale med dem.

Lurer på hva IP er og om alle som er henvist til psykiatrisk sykepleier får en sånn.

Behandleren min har henvist meg til hjemmesykepleien og jeg skal ha en kartleggingssamtale med dem.

IP er en forkortelse for individuell plan. Mennesker som trenger langvarig og koordinert bistand fra det offentlige, har rett til å få utarbeidet en individuell plan basert på sine egne målsettinger. Ikke alle som har kontakt med psykiatritjenesten i en kommune vil ha rett til IP, og ingen kan pålegges å ha det, det forutsetter alltid at du selv ønsker det.

Grunnen til at jeg antok at det i dette tilfellet hadde vært aktuelt med IP, var at det var snakk om "koordinator". Alle som får utarbeidet en IP skal ha en bestemt kontaktperson (som oftest på kommunalt nivå), og denne kontaktpersonen kalles ofte "koordinator".

Da jeg følte at kjemien ikke stemte helt med min kontakt i kommunen, sa jeg ifra om dette og fikk bytte. Det hadde seg nemlig slik at jeg hadde noen samtaler med min sekundærkontakt og jeg merket hvor mye bedre jeg trivdes med å snakke med henne. Så jeg sa ifra og har ikke hatt en eneste samtale med min opprinnelige primærkontakt siden da.

Så det går an - hvis en klarer å si ifra!

Annonse

IP er en forkortelse for individuell plan. Mennesker som trenger langvarig og koordinert bistand fra det offentlige, har rett til å få utarbeidet en individuell plan basert på sine egne målsettinger. Ikke alle som har kontakt med psykiatritjenesten i en kommune vil ha rett til IP, og ingen kan pålegges å ha det, det forutsetter alltid at du selv ønsker det.

Grunnen til at jeg antok at det i dette tilfellet hadde vært aktuelt med IP, var at det var snakk om "koordinator". Alle som får utarbeidet en IP skal ha en bestemt kontaktperson (som oftest på kommunalt nivå), og denne kontaktpersonen kalles ofte "koordinator".

Når du skriver koordinert behandling menes det da flere tjenester fra kommunen, eller har det også sammenheng med bruk av psykolog/psykiater og lege ?

Når du skriver koordinert behandling menes det da flere tjenester fra kommunen, eller har det også sammenheng med bruk av psykolog/psykiater og lege ?

Det kan være begge deler. Tjenesteutøverne kan være kun fra kommunen, eller fra mange ulike etater eller tjenestenivåer.

Dersom du trenger hjelp fra ulike tjenesteutøvere som overhodet ikke trenger å samarbeide, så kan det hevdes at du ikke har behov for koordinerte tjenester og dermed ikke krav på IP.

Det kan være begge deler. Tjenesteutøverne kan være kun fra kommunen, eller fra mange ulike etater eller tjenestenivåer.

Dersom du trenger hjelp fra ulike tjenesteutøvere som overhodet ikke trenger å samarbeide, så kan det hevdes at du ikke har behov for koordinerte tjenester og dermed ikke krav på IP.

Takk for svar det var det jeg lurte på.

Nå greier jeg selv å holde styr på avtalene mine så da er det vel ikke behov for IP og koordinator.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...