Gå til innhold

Medisinering av ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest nylege

Jeg er en ny lege. Jeg skrev for en stund siden hvordan jeg kunne utrede en gutt for ADHD selv på grunn av mangel på ressurser hos BUP. Jeg brukte veilederen til (CDDRA) Canadian Attention Deficit Hyperactivity Disorder Resource Alliance. I tilegg til Oftedal sitt tips om å inhente opplysninger fra skole og barnehage. Jeg søkte så om ny utredning for gutten til BUP med denne dokumentasjonen. Faktisk etter noen dager fikk jeg svar. Foreldrene, gutten og jeg ble inkalt. Vi snakket sammen en time og diagnosen ble stilt med bakgrunn i min dokumentasjon.

Psykriateren mente at siden jeg hadde gjort en så grunndig utredning så kunne jeg jo selv stå for medisineringen. Det er søkt om spesiell forskrivningsrett for meg med psykriateren som veileder. Trodde han måtte starte opp behandlingen jeg. Om det er helt etter boka veit jeg ikke. Men i hvertfall slik som fylkeslegen tolket reglementet så kunne psykrateren avgjøre når han mente at tiden var moden for at jeg fikk en genrell forskrivingsrett.

Hadde nå en konsultasjon med foreldrene, de ville gjærne utprøve medisiner på gutten.

Jeg tenkte å begynne med metylphendidat. Tenkte å begynne med Concerta. Etter reglementet skal ritalin kapsler med modifisert frisettning prøves først. med mindre det er helsemessig mest forsvarlig at pasienten går på et preparat som har lengere virketid enn ritalin kapsler (8timer) mot Concerta (12timer). jeg mener absolutt at han har behov for 12 timers effekt da han trenger virkningen utover skolen og SFO med tanke på fungering i familie, lekser og fritidsaktiviteter. Det er vel da ingenting i veien for at han begynner direkte på Concerta? Dessuten er jo Concerta overlegent ritalin og ritalin kapsler dersom dosert riktig (+20% i løpet av 12 timer) i følge kliniske studier.

Tenkte å begynne med 18mg ukentlige tirteringer på 9mg til 27,36,45(27+18),54 osv intill maksimalt 72mg høres det fornuftig ut uten problemer? han veier 30kg. Kan strekke meg til 90mg for en kortere periode.

Om han ikke responderer til Concerta eller trenger doser over 63mg (høyere enn anbefalt doser over 54mg kun dersom de ikke overgår 2mg/kg/dag) så ber han på til sommerferien prøve å skifte til Strattera høres dette fornuftig ut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300900-medisinering-av-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes for det første de høres ut som en betydelig ansvarsfraskrivelse fra BUPP sin side. De bør starte behandlingen.

Dersom du likevel må gjøre dette (det er bedre at du gjør det enn at det ikke blir gjort), høres dette ut som en fornuftig plan. Husk å bruke lang nok tid på hver dose til å få en god evaluering.

Husk også å la alle viktige instanser evaluere: Gutten selv, foreldrene, læreren og du som lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300900-medisinering-av-adhd/#findComment-2434912
Del på andre sider

Gjest nylege

Jeg skjønner at det er langt igjen til at helsevesenet fungerer slik jeg mener er en selvfølgelighet at det bør:-)

Jeg kommer til å konfrontere BUPP med det. Vil bare høre andre sine synspukter på dette først. Nå vil jeg jo si at jeg at jeg har lest en del ADHD medisinering, spc, kliniske studier osv siden min bror og far har det. Så at det er en total ansvarfraskrivelse fra BUP sin side på generelt grunnlag det er jeg enig i. Men om det er spesielt grunnlag det får andre vurdere.

Ja jeg vil ha ukentlige konsultasjoner med ukentlige oppjusteringer om nødvendig.

Er det riktig i forhold til mine påstander om at gutten kan begynne rett på Concerta siden det er gode kliniske argumenter for det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300900-medisinering-av-adhd/#findComment-2434924
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...