Gå til innhold

Medisinering av ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest nylege

Jeg er en ny lege. Jeg skrev for en stund siden hvordan jeg kunne utrede en gutt for ADHD selv på grunn av mangel på ressurser hos BUP. Jeg brukte veilederen til (CDDRA) Canadian Attention Deficit Hyperactivity Disorder Resource Alliance. I tilegg til Oftedal sitt tips om å inhente opplysninger fra skole og barnehage. Jeg søkte så om ny utredning for gutten til BUP med denne dokumentasjonen. Faktisk etter noen dager fikk jeg svar. Foreldrene, gutten og jeg ble inkalt. Vi snakket sammen en time og diagnosen ble stilt med bakgrunn i min dokumentasjon.

Psykriateren mente at siden jeg hadde gjort en så grunndig utredning så kunne jeg jo selv stå for medisineringen. Det er søkt om spesiell forskrivningsrett for meg med psykriateren som veileder. Trodde han måtte starte opp behandlingen jeg. Om det er helt etter boka veit jeg ikke. Men i hvertfall slik som fylkeslegen tolket reglementet så kunne psykrateren avgjøre når han mente at tiden var moden for at jeg fikk en genrell forskrivingsrett.

Hadde nå en konsultasjon med foreldrene, de ville gjærne utprøve medisiner på gutten.

Jeg tenkte å begynne med metylphendidat. Tenkte å begynne med Concerta. Etter reglementet skal ritalin kapsler med modifisert frisettning prøves først. med mindre det er helsemessig mest forsvarlig at pasienten går på et preparat som har lengere virketid enn ritalin kapsler (8timer) mot Concerta (12timer). jeg mener absolutt at han har behov for 12 timers effekt da han trenger virkningen utover skolen og SFO med tanke på fungering i familie, lekser og fritidsaktiviteter. Det er vel da ingenting i veien for at han begynner direkte på Concerta? Dessuten er jo Concerta overlegent ritalin og ritalin kapsler dersom dosert riktig (+20% i løpet av 12 timer) i følge kliniske studier.