Gå til innhold

NHD/knust drøm....kanskje.

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith

Min sønn har slitt opp gjennom årene....

Han har alltid vært glad i biler og har bare en drøm når det gjelder fremtiden,det er å få seg sertifikat og bil.

Så sier de på et kurs i autisme vi var på sist fredag,at det er ingen selvfølge at han kan få sertifikat....pga at det står i papirene at han er lett psykisk utviklingshemmet,da kunne man ikke få sertifikat mente hun som ledet kurset.

Men det med at han var lett psykisk utviklingshemmet, var det spekulasjoner om før han fikk diagnosen atypisk autisme,trodde de hadde sett bort ifra det nå jeg.

I tilegg har han OCD og ADHD,og er medisinert for dette.

Han har vært til nevropsykolog før,men nå skal han bli henvist dit på nytt,til en som er spesialist når det gjelder å utrede folk i forhold til sertifikat...

Denne testen skal avgjøre om han får ta sertifikatet.

Han er bare 14 år nå,så jeg syntes det var litt tidlig,men lærere og andre instanser mener det er på høy tid,han fyller 15 år dette året og man kan begynne å lærekjøre når man er 16 år.

Jeg er livredd for at hans drøm skal falle i grus,da det er det eneste positive han ser frem til.

Er det virkelig sant dette her,at det ikke er sikkert at han får sertifikatet?

Og er reglene sånn at hvis man skulle ha en lettere psykisk utviklingshemning,så får man ikke ta sertifikat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300906-nhdknust-dr%C3%B8mkanskje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må være i stand til å kjøre bil, for å få sertifikat. Visse nevropsykologiske funksjoner må være gode nok til at det er ansvarlig å la ham kjøre bil - både av hensyn til seg selv og av hensyn til andre. Det er bra at han skal testes konkret i forhold til dette med bilkjøring tidlig, men det vil selvfølgelig kunne bli svært sårt for ham om bilkjøring ikke anses som en mulighet.

En lege plikter å varsle dersom en av hans pasienter kjører bil uten at pasienten av helsemessige grunner antas å være kompetent til dette. Så det å gjøre en ordenlig vurdering i forhold til hvorvidt sønnen din har forutsetninger for å kjøre bil eller ikke, er nødvendig og et godt tiltak, synes jeg.

Håper testingen vil vise at han kan prøve å ta sertifikat og dermed få sin drøm oppfylt! Hvis ikke, må dere sammen prøve å finne noen andre mål som også kan være gode å se frem mot.

Gjest D*lilith

Han må være i stand til å kjøre bil, for å få sertifikat. Visse nevropsykologiske funksjoner må være gode nok til at det er ansvarlig å la ham kjøre bil - både av hensyn til seg selv og av hensyn til andre. Det er bra at han skal testes konkret i forhold til dette med bilkjøring tidlig, men det vil selvfølgelig kunne bli svært sårt for ham om bilkjøring ikke anses som en mulighet.

En lege plikter å varsle dersom en av hans pasienter kjører bil uten at pasienten av helsemessige grunner antas å være kompetent til dette. Så det å gjøre en ordenlig vurdering i forhold til hvorvidt sønnen din har forutsetninger for å kjøre bil eller ikke, er nødvendig og et godt tiltak, synes jeg.

Håper testingen vil vise at han kan prøve å ta sertifikat og dermed få sin drøm oppfylt! Hvis ikke, må dere sammen prøve å finne noen andre mål som også kan være gode å se frem mot.

Han har ingen andre mål å se frem til,det er bil og sertifikat...han vil bli knust resten av livet om han ikke får ta det,han henger seg veldig opp i detaljer og gir ikke slipp.

Får håpe det order seg ja,og at testen viser at han får ta sertifikatet.

Han har ingen andre mål å se frem til,det er bil og sertifikat...han vil bli knust resten av livet om han ikke får ta det,han henger seg veldig opp i detaljer og gir ikke slipp.

Får håpe det order seg ja,og at testen viser at han får ta sertifikatet.

Jeg håper at han får sertifikatet hvis han er skikket til å kjøre. Hvis han ikke er skikket håper jeg for all del at jeg slipper å møte han på veien.

Annonse

Husk at for å få førerkort så må man ikke bare kunne styre en bil. Man må også kunne ta ansvar for førstehjelp dersom man kommer utfor en bilulykke. Mange psykisk utviklingshemmede kan lære seg å kjøre bil rent teknisk, men kan få problemer dersom det skulle skje noe spesielt.

Hvis han ikke består testen kan det kanskje være aktuelt for ham å drive med bil på andre måter? Mekke litt på et verksted, kjøre gocart eller lignende?

Gjest D*lilith

Husk at for å få førerkort så må man ikke bare kunne styre en bil. Man må også kunne ta ansvar for førstehjelp dersom man kommer utfor en bilulykke. Mange psykisk utviklingshemmede kan lære seg å kjøre bil rent teknisk, men kan få problemer dersom det skulle skje noe spesielt.

Hvis han ikke består testen kan det kanskje være aktuelt for ham å drive med bil på andre måter? Mekke litt på et verksted, kjøre gocart eller lignende?

Kanskje det...

Men han SKAL bestå testen : )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...