Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er sykelig å tenke at andre skal forgifte en. I flere år har jeg hatt tanker omkring dette. At stefaren min har puttet Ritalin i brusen min. At maten jeg har fått servert hos bestemor har vært full av diverse stoffer som vil slå meg ut. Når jeg var innlagt tenkte jeg til og med at urteteen de kom med var full av tranquilizere, for de skulle slå meg ut før de skulle operere meg (kastrere meg faktisk, for jeg ville bli frisk om kjønnsdriften forsvant, tenkte jeg teoriene deres var).

Men altså, hvis det er sånn at man skriker slikt ut, og nekter å ta til seg føde av frykt for forgiftning, da er det jo helt klart sykelig. Men hva i mitt tilfelle? Det har jo bare vært tanker. Jeg har aldri sagt det til noen. Aldri beskyldt noen for noe. Som regel har jeg spist/drukket det jeg tenkte var forgiftet og, fordi jeg skjønte det var feil og måtte ta meg sammen.

Jeg syns det er så forvirrende. Jeg er jo ikke gal, men jeg er vel heller kanskje ikke frisk?

Egentlig så skammer jeg meg når jeg er i samtalegruppa, for de andre prater hele tiden om hvor ille angsten er, men jeg har jo ikke særlig angst, så de tror vel jeg er frisk. Har egentlig aldri pratet om hva som feiler meg i den gruppa, enda jeg har vært der i flere måneder. Føler ikke jeg er inkludert og respektert, men hva skal jeg gjøre, det er jo aldri noen anledninger til å forklare hvorfor jeg er der som pasient.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette er definitivt sykelig.

Gjest der mista jeg nicket
Skrevet

Da tror jeg det går mange syke personer rundt omkring. Jeg har ihvertfall hatt sånne tanker mange ganger, spesielt når jeg er et annet sted, hvor jeg føler meg utrygg osv.

Når man ikke sier til noen at en har sånne tanker, og selv skjønner at det ganske sikker er tull, da kan det vel ikke være så ille vel?

Gjest Skrulletemeg
Skrevet

hmm. Ja da melder jeg meg på.

Jeg drikker ikke av en åpnet flaske brus hvis den har blitt stående i en ulåst bil, uten tilsyn.

Jeg får da med en gang tanker om at noen har puttet noe opp i brusen mens jeg var vekk.

Selv om jeg vet det er litt på kanten tanker, får jeg meg ikke til å drikke av flasken.

Men syklig, jeg vil vel ikke kalle det, det.

En smule nevrotisk kanskje.

Men så er jeg en av de som har blitt utsatt for at noen faktisk har puttet noe opp i glasset mitt på et utested som slo meg ut.

Våknet i en fremmed seng, med at en ukjent prøvde å forgripe seg på meg. Ble reddet av vedkommedes søster og kjørt hjem,

fullstendig neddopet.

Joa, blir litt skrudd etter noe sånt

Skrevet

Merkelig. Her sier doktoren "definitivt", mens de andre sier "tvilsomt".

Kanskje legene bare er ute etter å sykeliggjøre oss?

Jeg er enig med doktoren. Det er definitivt ikke normalt, men sykelig å gå rundt og tro at alle er ute etter å forgifte en.

Gjest anna elise
Skrevet

hmm. Ja da melder jeg meg på.

Jeg drikker ikke av en åpnet flaske brus hvis den har blitt stående i en ulåst bil, uten tilsyn.

Jeg får da med en gang tanker om at noen har puttet noe opp i brusen mens jeg var vekk.

Selv om jeg vet det er litt på kanten tanker, får jeg meg ikke til å drikke av flasken.

Men syklig, jeg vil vel ikke kalle det, det.

En smule nevrotisk kanskje.

Men så er jeg en av de som har blitt utsatt for at noen faktisk har puttet noe opp i glasset mitt på et utested som slo meg ut.

Våknet i en fremmed seng, med at en ukjent prøvde å forgripe seg på meg. Ble reddet av vedkommedes søster og kjørt hjem,

fullstendig neddopet.

Joa, blir litt skrudd etter noe sånt

Din situasjon kan ikke sammenlignes med trådstarter. Det førstnevnte er psykelig. Du har blitt litt ekstra engstelig etter en uheldig opplevelse.

Skrevet

Jeg har ihverfall aldri noen sinne hatt slike tanker.

Du kan jo ta en spørreundersøkelse for å se hvor normalt dette kan være. Jeg tror det definitivt det er sykelig.

Gjest skrulletemeg
Skrevet

Føler vel her at det blir litt vel overdimensjonert hvordan du føler det.

Jeg vil sammenligne det med den følelsen som helt friske mennesker av og til får når de skal legge seg. De ferreste tror det er noe under senga, men mange klarer ikke å legge seg til å sove uten å ha tittet under senga.

Slik jeg tolker innlegget ditt er det mer en følelse, og irrasjonelle tanker som du er klar over som du sliter med.

Men det å slite med tanker om at nesten alle rundt deg kan forgifte deg, må jo være tøft.

Personlig tror jeg de fleste mennesker har litt irrasjonell frykt og tanker av og til, det er vel bare graden av dem som avgjør hvorvidt det blir et problem.

Liker ikke uttrykket.. syklig.. og enda minde definitivt syklig..

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Tips: ikke heng deg opp i detaljer, som f.eks "definitivt", og stol på de som har utdanning i det de snakker om - f.eks psykiatere

Gjest Skrulletemeg
Skrevet

Problemet er å avgjøre hvor "sterkt" det er. Hvem skal man stole på til å gjøre det? Jeg for min del har vansker med å stole på noen i denne sammenhengen, for når A kan si jeg er psykotisk, mens B sier jeg er frisk, da blir man forvirret.

"Sykelig" er jo ikke noe skjellsord, det betyr bare at noe er et symptom på en sykdom.

Har du ikke en behandler i RL som kjenner deg da?

Mener du at flere behandlere har gitt deg forskjellig svar på dette?

Hva jeg og andre her inne mener som ikke er fagperson, blir jo bare vår personlige mening som vi gir deg i form av svar til deg.

Tror ikke du skal gruble deg i hjel på det i såfall.

Du må stole på de som behandler deg.

serenity777
Skrevet

Jeg har hatt mange sånne tanker som det du beskriver. Feks var jeg overbevist om at en mann på ett kuropphold hadde hiv, og jeg mistenkte han låste seg inn på rommet for å blø på barberhøvelen min, slik at han skulle smitte meg.

Graden av hvor mye man tror på dette er vel grensen mellom tvangstanke og vrangforestilling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...