Gå til innhold

NHD------ Isbjørn???????

Anbefalte innlegg

kathrina1365381129
Skrevet

Jeg føler jeg er 100 % unormal fordi jeg er livredd konstant. Det kan umulig være normalt når jeg er livredd konstant uansett om jeg er på et digert kjøpesenter proppet fult med masse mennesker som å ligge under dyna hjemme? Det er akkurat som om en diger isbjørn står bak meg å skremmer meg konstant jo. Og den isbjørnen forfølger meg hele tiden. Den isbjørnen klynger seg fast og biter seg fast i meg den. Og gjett om isbjørnen skremmer ja? Den står klar med alle tennene sine mot meg og glefser til liksom. Og jeg løper fra isbjørnen. Men isbjørnen løper etter meg. Og vi løper og løper og løper konstant jo. Sånn har det vært siden jeg var bitte liten jenteunge jo. Jeg husker at jeg sa at jeg var livredd som barn men da fikk jeg høre at alle var redde. Og da trodde jeg det var normalt å være så redd. Men som voksen så skjønner jeg jo det at det ikke er normalt med en glefsende isbjørn bak meg konstant? Kan dette være "vanlig" angst? Jeg synes det er så rart at det har vært sånn i årevis uten at denne isbjørnen slipper taket? Jeg føler liksom at den angsten som jeg har ikke er en sånn angst som er vanlig å ha. For en angst som er vanlig å ha er det jo mere normalt å ha angst på et kjøpesenter enn å ligge under dyna hjemme? Jeg synes ikke det henger på grep liksom. Også sier jeg. Dumme isbjørn bort med deg, men den slipper jo ikke taket jo. Den isbjørnen bare skremmer meg enda mere sånn at jeg blir vettaskremt jo. Også har jeg hørt at med "vanlig" angst så skal man oppsøke det man er redd for og så gradvis blir angsten litt bedre... Men jeg oppsøker jo hele tiden angsten og redselen siden jeg er livredd konstant jo. Isbjørnen forfølger jo meg konstant uansett hva jeg gjør eller hvor jeg er. Dumme isbjørn. Dumme glefsende isbjørn? Dritt isbjørn. Møkka isbjørn.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne isbjørnen, er det en virkelig fare eller en tenkt fare?

Hvis du finner ut at det er en tenkt fare, kan du tenke litt over følgende:

Vi får stadig nye tanker. Bare på et døgn er det sikkert fler tusen tanker som streifer oss. Hvorfor har du valgt å la denne isbjørntanken få så stor plass? Det er du som bestemmer hvilke tanker du skal la fly forbi og hvilke du skal bruke tiden din på.

kathrina1365381129
Skrevet

Vi får stadig nye tanker. Bare på et døgn er det sikkert fler tusen tanker som streifer oss. Hvorfor har du valgt å la denne isbjørntanken få så stor plass? Det er du som bestemmer hvilke tanker du skal la fly forbi og hvilke du skal bruke tiden din på.

Hei.

Den isbjørnen er en tenkt fare. Jeg merker at jeg er så livredd akkurat som om en bjørn eller løve eller isbjørn står bak meg å brøler. Og skremmer meg. Jeg er akkurat like redd som om noen står bak meg å skremmer. Jeg klarer ikke å la være å ikke å tenke på denne redselen fordi jeg kjenner angsten redselen inne i magen min konstant. Og jeg klarer bare ikke å la være å ikke være så redd jeg. Fordi angsten er der konstant uansett hva jeg gjør og hvor jeg er ol. Merkelig dette her. Takk for svar...

kathrina1365381129
Skrevet

Men hvis jeg tenker på feks. sommerfugler eller marihøner som ikke er noe farlig i det hele tatt. Så er jeg like redd fordet liksom. Så jeg føler liksom at det er en brølende løve eller en skremmende isbjørn bak meg konstant. Det er bare en slags beskrivelse på hvor redd jeg virkelig er liksom...

mamma til ni
Skrevet

Hei kathrina

Eg har ein gut med Aspergers syndrom. Han får angst når ting/livet blir for vanskeleg. Då treng han nokon å snakke med, som kan hjelpe han til å få oversikt og kontroll over livet sitt.

Eg synst du beskreiv veldig godt, med isbjørnen, korleis det kan vere å ha angst.

kathrina1365381129
Skrevet

Hei kathrina

Eg har ein gut med Aspergers syndrom. Han får angst når ting/livet blir for vanskeleg. Då treng han nokon å snakke med, som kan hjelpe han til å få oversikt og kontroll over livet sitt.

Eg synst du beskreiv veldig godt, med isbjørnen, korleis det kan vere å ha angst.

Tusen takk. Jeg har også asperger syndrom. Hmmm.. Klem...

kathrina1365381129
Skrevet

Hei kathrina

Uff, det er så fælt å ha angst ja. klemm...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...