Gå til innhold

Jeg spør igjen..Kan noen gi meg tips?

Anbefalte innlegg

Gjest linda mm
Skrevet

Jeg har prøvd et par SSRI mot angst, men ble veldig syk av dem. Legen vet ikke helt hva han skal gi meg nå. Men han vil ikke prøve mer SSRI, for jeg ble så syk..

Jeg kommer meg ikke ut av døra. Pulsen slår og slår. Panikkangst, er det største problemet mitt. Setter igang med hyperventilering ubevist. jeg går rundt og spenner meg hele tiden. blir jo helt utslitt av det..

Har noen tips på andre medisiner jeg kan prøve mot angst?

Jeg vil så gjerne komme meg ut igjen..

TUSEN TAKK FOR SVAR :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

SSRI gjør alltid angsten verre i de første ukene.

Jeg anbefaler et nytt forsøk med opptrappende SSRI-doser kombinert med Sobril de første tre ukene.

Gjest linda mm
Skrevet

Jeg anbefaler et nytt forsøk med opptrappende SSRI-doser kombinert med Sobril de første tre ukene.

Tusen takk for svar.

Jeg ble ikke dårligere av angsten i start fasen av SSRI. Jeg fikk veldig store søvn problemer, svettetokter, allergien blomstret opp ekstremt (fikk masse eksem), stikkinger og varme følelser i kroppen. Jeg følte at jeg gikk rundt og "hangla" skikkelig.

Legen tror jeg ikke tålte medisinen.

Finnes det ikke noe som kan hjelpe meg enn SSRI?, vet du?

Gjest anonymanonym1
Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg ble ikke dårligere av angsten i start fasen av SSRI. Jeg fikk veldig store søvn problemer, svettetokter, allergien blomstret opp ekstremt (fikk masse eksem), stikkinger og varme følelser i kroppen. Jeg følte at jeg gikk rundt og "hangla" skikkelig.

Legen tror jeg ikke tålte medisinen.

Finnes det ikke noe som kan hjelpe meg enn SSRI?, vet du?

Sobril, valium, vival er effektive angstdempere - men med fare for avhengighet.

Kognitiv terapi har fungert bra for meg og vival (5mg), en halv til en tablett daglig i gjennomsnitt (noen dager uten), da jeg rett og slett ikke trenger det. Om jeg er avhengig eller ikke vet jeg ikke, men jeg føler ikke etter flere år at jeg trenger mer og er svært restriktiv med bruken. Avhengigheten ligger kanskje mer i at jeg føler at jeg må ha det tilgjengelig i tilfelle noe skjer.

Men jeg er ikke noe bekymret for og bruke vival når jeg trenger det (og som fungerer), kontra og bruke et SSRI-preparat daglig (som jeg ble syk av og som ikke fungerte heller).

Gjest linda mm
Skrevet

Sobril, valium, vival er effektive angstdempere - men med fare for avhengighet.

Kognitiv terapi har fungert bra for meg og vival (5mg), en halv til en tablett daglig i gjennomsnitt (noen dager uten), da jeg rett og slett ikke trenger det. Om jeg er avhengig eller ikke vet jeg ikke, men jeg føler ikke etter flere år at jeg trenger mer og er svært restriktiv med bruken. Avhengigheten ligger kanskje mer i at jeg føler at jeg må ha det tilgjengelig i tilfelle noe skjer.

Men jeg er ikke noe bekymret for og bruke vival når jeg trenger det (og som fungerer), kontra og bruke et SSRI-preparat daglig (som jeg ble syk av og som ikke fungerte heller).

Tusen takk for svar :o)

Jeg har prøvd sobril 1 gang. 10 mg. Da "flata" jeg rett ut. Klarte nesten ikke gå. Ble så slapp. Ble liggende på sofaen resten av dagen. Kroppen min var så tung..

Kanskje jeg kunne ha prøvd 2,5 mg eller 5mg?..

Eller er det de samme bivirkningene på sobril, vival, valium.... Vet du?

Gjest anonymanonym1
Skrevet

Tusen takk for svar :o)

Jeg har prøvd sobril 1 gang. 10 mg. Da "flata" jeg rett ut. Klarte nesten ikke gå. Ble så slapp. Ble liggende på sofaen resten av dagen. Kroppen min var så tung..

Kanskje jeg kunne ha prøvd 2,5 mg eller 5mg?..

Eller er det de samme bivirkningene på sobril, vival, valium.... Vet du?

Hei igjen og bare hyggelig :)

Hvis du flater ut tar du definitivt for mye - da ville jeg prøvd 5. Blir du slapp og tung av det, tar du 2.5. Du må bare prøve deg frem. Men grunnen til at du følte deg tung, var rett og slett fordi kroppen din ikke er vant til denne type medisin og du tok for høy dose. Det samme vil skje hvis du prøver en av de andre og får i deg for mye.

Dette er jo beroligende og muskelavslappende medikamenter, så riktig dosering er viktig for at du skal kunne slappe av fra angsten, men samtidig fungere.

Reality Bites
Skrevet

Det hun prøvde å si var at hun ikke tåler SSRI og ville ha tips til annen medisin.

Gjest Mona Bildekk
Skrevet

Hei igjen og bare hyggelig :)

Hvis du flater ut tar du definitivt for mye - da ville jeg prøvd 5. Blir du slapp og tung av det, tar du 2.5. Du må bare prøve deg frem. Men grunnen til at du følte deg tung, var rett og slett fordi kroppen din ikke er vant til denne type medisin og du tok for høy dose. Det samme vil skje hvis du prøver en av de andre og får i deg for mye.

Dette er jo beroligende og muskelavslappende medikamenter, så riktig dosering er viktig for at du skal kunne slappe av fra angsten, men samtidig fungere.

Hei!

Lurte på hvordan du får denne angsten je?. Hvordan denne utarter seg hos deg?. Kansje jeg kan gi deg noen gode råd. Ikke alltid medisin er den beste terapeuten. For saken er enkell at hverken psykiater eller medisin kan gjøre deg helt frisk. Men hjelpe deg til å bli frisk eller få en bedre hverdag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...