Gå til innhold

Felleskatalogen og medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest Mohikaneren
Skrevet

Er det sånn at generisk bytte medisiner ikke finnes i felleskatalogen???????

Jeg finner ikke den medisinen jeg går på der; Quetiapin Copyfarm... Synes det er merkelig. For selv om det angivelig skal være akkurat det samme som seroquel, er det en egen medisin, så hvorfor finnes den ikke i felleskatalogen???

Videoannonse
Annonse
Gjest Mohikaneren
Skrevet

Takk, du fant den ihvertfall. :o)

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor den ikke har en "egen" beskrivelse....synes det er litt dårlig.

Alle stoffene kan da umulig være helt like, jeg tenker da på "fyll"stoffer.....Så da burde den ha egen beskrivelse av bivirkninger ol. Den burde blitt forsket på uavhengig av seroquel.

Skjønner ikke det jeg....

:-)

Onsdag1365380628
Skrevet

Takk, du fant den ihvertfall. :o)

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor den ikke har en "egen" beskrivelse....synes det er litt dårlig.

Alle stoffene kan da umulig være helt like, jeg tenker da på "fyll"stoffer.....Så da burde den ha egen beskrivelse av bivirkninger ol. Den burde blitt forsket på uavhengig av seroquel.

Skjønner ikke det jeg....

:-)

I utgangspunktet skal medisinen være helt lik. Men som apotekansatt vet jeg at mange kunder hevder det motsatte. Det kan jo synes litt merkelig, noen har bivirkninger og "tåler" ikke medikamentet enda det skal være likt. Og mange betaler mange kroner ekstra for å få det preparatet legen har skrevet på resepten.

Gjest trykakaka
Skrevet

I utgangspunktet skal medisinen være helt lik. Men som apotekansatt vet jeg at mange kunder hevder det motsatte. Det kan jo synes litt merkelig, noen har bivirkninger og "tåler" ikke medikamentet enda det skal være likt. Og mange betaler mange kroner ekstra for å få det preparatet legen har skrevet på resepten.

moren min er lege, og når jeg skulle ha paracetamol for menssmerter etc. var hun nøye på at jeg brukte akkurat den originale typen og ikke de med samme virkestoff...

Grunnen ifølge henne er at selv om de har samme virkestoff, så er de "pakket" forskjellig og kan derfor ha svakere eller litt annerledes virkning etc.

Jeg vet ikke om det stemmer eller ikke, men hun sa nå så. :)

Gjest Mohikaneren
Skrevet

Ja, de skal jo være helt like, men det kan man jo egentlig ikke vite før man har forsøkt begge preparatene.

Når det gjelder imovane og zopliclone skal de jo være like, men jeg reagerer ulikt på dem.

Derfor er det jo fint om dette er godt nok utprøvd... :-)

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...