Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri brukt den for søte deiger (rød pakke). Er den vesentlig bedre enn den blå pakken med tørrgjær for alle deiger? Den røde koster jo 16 kr for en 5-pk! Synes det er dyrt, når den blå pakken til sammenligning koster 7 kr... Ja, jeg baker mye ;o)

Skrevet

Kan umulig spille noen rolle for den som er flink til å bake. Noen av oss får ikke boller og rundstykker til å heve seg, for some unknown reason - maybe somebody has cast a spell on me - slik at alle deiger jeg tar i nekter å heve seg...hehe

jancka1365381087
Skrevet

Jeg har prøvd både rød og blå, men finner ingen forskjell. Derfor bruker jeg blå som er billigst de gangene jeg bruker tørrgjær. Jeg baker mye,sverger til fersk gjær jeg,- det er aller best!

Skrevet

Har alltid brukt blå og har veldig sjeldent opplevd mislykket gjærbakst. Temperatur er dog innmari viktig.

Skrevet

Har alltid brukt blå og har veldig sjeldent opplevd mislykket gjærbakst. Temperatur er dog innmari viktig.

''Temperatur er dog innmari viktig.'' Har du noe tips til en som åpenbart bommer på temperaturen, og jeg aner ikke om ejg har for kaldt eller varmt vann...? Og er det bare øyeblikket du heller væske+gjær sammen som er avgjørende?

Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med baksten. Nesten så jeg tror den røde pakken er et "triks" for å selge dyrere gjær ;o)

Jeg kan ikke huske å ha sett den røde pakken før for ca 2 år siden.

Skrevet

''Temperatur er dog innmari viktig.'' Har du noe tips til en som åpenbart bommer på temperaturen, og jeg aner ikke om ejg har for kaldt eller varmt vann...? Og er det bare øyeblikket du heller væske+gjær sammen som er avgjørende?

Tørrgjær tåler og skal gjerne ha litt varmere temperatur enn fersk gjær. 40-41 grader er helt fint.

Det viktigste er når du blander sammen, men ikke la deigen bli kald om du vil den skal heve fort og godt.

Ikke bak ut deigen før den er ca. dobbel størrelse, det kan ta opptil en time.

Jeg foretrekker, nesten uansett hva oppskriften sier, å blande gjæren i melet og så blande inn væske med riktig temperatur. Det fungerer best for meg. Andre igjen rører ut tørrgjær i væsken, men jeg synes ikke det er like praktisk og effektivt.

Skrevet

Væsken skal være 40-45 grader - aldri varmere,(når det helles oppi det tørre) når man bruker tørrgjær. Det står på pakken, gjør det ikke?

Når man bruker fersk gjær, så skal væsken være 37 grader = fingervarm.

Skrevet

Tørrgjær blander jeg godt med mel, sukker etc først, deretter blander jeg væsken oppi bollen sammen med melvarene.

Fersk gjær røres ut i væsken.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1204895597' post='3822170]

Tørrgjær blander jeg godt med mel, sukker etc først, deretter blander jeg væsken oppi bollen sammen med melvarene.

Fersk gjær røres ut i væsken.

Enig med deg at det fungerer best. Noen oppskrifter ber deg blande ut tørrgjær i væsken, men jeg synes ikke det fungerer like godt. Fersk gjær er annerledes.

Skrevet

Drypp litt av deigvæsken mot innsiden av håndleddet ditt, rett foran klokkereima. Kjennes den kald ut er væsken for kald, kjennes det ut som du brenner deg er den for varm. Kjennes den kroppsvarm eller bittelitt over ut så er den passe. :o) Tørrgjær tåler litt mer varme enn fersk gjær.

Skrevet

Enig med deg at det fungerer best. Noen oppskrifter ber deg blande ut tørrgjær i væsken, men jeg synes ikke det fungerer like godt. Fersk gjær er annerledes.

*nikker*

Tror jammen jeg ikke har brukt fersk gjær siden heimkunnskapen på skolen ;-o

mariaflyfly
Skrevet

Jeg bruker bare den blå. :) Hva er egentlig forskjellen?

Skrevet

Kan umulig spille noen rolle for den som er flink til å bake. Noen av oss får ikke boller og rundstykker til å heve seg, for some unknown reason - maybe somebody has cast a spell on me - slik at alle deiger jeg tar i nekter å heve seg...hehe

Da vi hadde heimkunnskap i 6-klassa så fikk gruppa mi masse skryt for hvetekaka vår som så veldig fin ut. Trikset vårt var MASSE bakepulver. Hehe, kalte kaka "bakepulverbomba" når lærer'n ikke hørte det. :-)

Skrevet

Da vi hadde heimkunnskap i 6-klassa så fikk gruppa mi masse skryt for hvetekaka vår som så veldig fin ut. Trikset vårt var MASSE bakepulver. Hehe, kalte kaka "bakepulverbomba" når lærer'n ikke hørte det. :-)

hmm... men jeg er alt for ærlig til det. Dessuten blir det ikke så godt. Men nå har jeg skjønt at jeg har hatt for kaldt vann, jeg visste ikke at det skulle være varmere med tørrgjær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...