Gå til innhold

ADHD/ADD?

Anbefalte innlegg

Gjest Mark i rumpa
Skrevet

Jeg er en jente på 24 som så langt tilbake som jeg kan huske har hatt problemer med å konsentrere meg. Jeg mangler tålmodighet, og klarer overhode ikke å fokusere dersom jeg treffer på et tema som ikke umiddelbart fenger meg. Men jeg tar nytt fagstoff eller nye praktiske oppgaver svært raskt, og blir som oftest sittende å irritere meg i undervisningsstituasjoner fordi ting blir forklart i "normalt" tempo, da jeg føler jeg har skjønt poenget for lenge siden.

Jeg har også store problemer med å sitte stille i perioder av gangen, for eksempel på forelesninger, kurs eller reiser. Det føles rett og slett som om jeg skal eksplodere av energi etter en stund, og det resulterer ofte i at jeg blir sittende å vri meg, fikle med ting, og totalt mister fokus på undervisning eller liknenede. Fryktelig irriterende for folk rundt meg, og det fører til at jeg gruer meg til slike situasjoner. Også det å stå i kø eller vente på ting er helt ulidelig til tider. Noen ganger må jeg bare gå før jeg kommer til kassen fordi jeg ikke klarer å stå stille lengre.

Jeg har også alltid følt at jeg ikke har passet inn. Jeg mister fokus i samtaler, er svært impulsiv og har flyktige vennskaps og kjærlighetsforhold, og jeg føler svært ofte trang til å flytte på meg/endre jobb eller situasjon. Jeg går med en konstant følelse av å aldri gjennomføre en eneste oppgave fra begynnelse til slutt! Fryktelig frustrerende og dette skaper konstant dårlig samvittighet, og perioder der jeg føler meg utslitt og deprimert.

Jeg føler selv at jeg oppfører meg bra og noenlunde normalt ute blandt folk. Jeg blir roset for oppførsel og det jeg gjør, men jeg må likevel av og til trekke meg unna fordi sosiale situasjoner ofte "sliter meg ut". Hodet mitt opererer i høygir, og jeg føler intest behov for å slappe av og være alene. Men straks jeg blir alene blir jeg rastløs og må sette igang med hundre prosjekter. Humøret mitt varierer fryktelig i løpet av dagen, og bittesmå bagateller kan snu opp på min verden. Jeg er positiv og humoristisk 80% av tiden, men det er fryktelig plagsomt at jeg plutselig kan falle helt ned i kjelleren.

Siden ADHD er en fryktelig "populær" diagnose for tiden, er jeg litt redd for å slenge meg på bølgen bare fordi jeg kanskje har en litt slitsom peronelighet. Men jeg lurer rett og slett på om det jeg forteller kan tyde på at jeg har ADHD? Jeg tror slett ikke jeg har behov for medikamenter, siden jeg stadig lærer meg måter å "håndtere meg selv" på, og jeg gjør det alltid bra på skolen, men det hadde vært godt med en slags forklaring på hvordan jeg fungerer! Noen med samme erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest takpapp
Skrevet

Det virker på meg som du bare er smart og energisk. Folk med ADHD er jo mennesker som viser direkte avvik på en rekke områder i livet. Kanskje du bare bør være glad i hjernen og sinnet ditt. Det er ikke så kult å ha en diagnose.

Gjest Mark i rumpa
Skrevet

Det virker på meg som du bare er smart og energisk. Folk med ADHD er jo mennesker som viser direkte avvik på en rekke områder i livet. Kanskje du bare bør være glad i hjernen og sinnet ditt. Det er ikke så kult å ha en diagnose.

Nei jeg kan forestille meg at det ikke er no gøy å få et diagnosestempel, men det er likevel slitsomt å føle seg annerledes og "rar" uten å vite hvorfor. Om det ikke er snakk om ADHD, får jeg heller forsøke å slå meg til ro med sinnet mitt.

Men jeg har lest en del om at jenter kan ha andre symptomer enn gutter, så det hadde vært fint å hørt en noens erfaringer på området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...