Gjest aldri om jeg vil til lege Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg har vært psyk fra jeg var 13- 14 år. Det snudde seg da jeg var 24 år. De årene jeg var syk, sa jeg aldri at jeg var syk, bare dårlig. Jeg ble lagt inn på psyk første gang som 16åring, og har etter det vær innlagt rundt 20 ganger. Og mest på tvang. Jeg har hele livet hatt stor respekt for leger og autoriteter. F.eks politi. Ser jeg politiet når jeg er ute å går, tror jeg med en gang at jeg gjør noe ulovlig, som at det ikke er lov å gå her eller lignende. Men det er ikke så farlig siden jeg ikke har noe kriminellt på meg, så jeg trenger ikke "blande" meg med dem. det som blir problemet er at jeg er redd for å gå til leger. Jeg flyttet for et år siden og fikk ny fastlege. Hun var grei, og jeg følte at hun tok meg på alvor. Jeg har problem med sår som ikke vil gro og eksem. Det var grunnen til at jeg gikk til henne og fordi jeg har lymfekjertler på halsen som er store. Hun sendte meg til ultralyd med disse lymfekjertlene. Legen som skulle utføre ultralyden, spurte meg om jeg hadde vondt i dem, men jeg sa nei. Da lurte han på hvorfor i allverden jeg gikk til legen med dem da.Der brøt han min tillit til ham. Og det var ikke lymfekjertlene jeg gikk til legen med egenlig, jeg bare nevnte det. Fastlegen min tok og en del blodprøver av meg, men før jeg fikk svar på dem, sluttet hun. Jeg fikk ny fastlege i fjor sommer. Han var jeg hos for å vite svarene på blodprøvene og hvorfor lymfekjertlene mine kunne vær 17mm når jeg fikk vite at de bare fikk lov å bli 6mm som han som tok ultralyden sa. Jeg mistet tilliten med en gang jeg kom inn til ham. Jeg hadde ventet nesten 1time etter avtaletiden og opplevde ham som om han ikke hadde tid til at jeg skulle komme å mase. Så jeg var ute på under 5min. I ettertid har jeg vært der kun for å få resepter, men har vært mye dårlig de siste 6 mnd. Den ene gangen, av ca 3 ganger jeg har vært der, prøvde jeg å fortelle han at jeg var dårlig. Han målte blodtrykket