Gå til innhold

NHD - er jeg psyk?

Gjest Anonym for anledningen

Anbefalte innlegg

Jeg velger nå å sende dette spørsmålet til deg, siden jeg lurer på om jeg egentlig har psykisk sykdom.

Jeg er ei dame på 30 år, har ett barn og er gift. Lider av kronisk revmatisk sykdom og har pga dette falt utenfor arbeidslivet.Jeg har tidligere hatt to tilfeller av depresjon, den ene behandlet med medikamenter, den andre "jobbet" jeg meg gjennom på egenhånd. Begge var situasjonsbetingede depresjoner (fødselsdepresjon 1. gang, reaksjon etter dødsfall i familien 2. gang).

Jeg er veldig usosial, trives best alene eller sammen med nærmeste familie, men kan gjerne ta en skikkelig fest innimellom. Har en fast hobby sammen med andre mennesker en gang per uke.

Jeg er veldig urolig og har liten selvtillitt - er mørkeredd, husredd, har hatt et par tilfeller det siste året som kan minne som panikkangst, der jeg skjelver, gråter, har høy puls og er generellt livredd - redd for å dø, redd for sykdom (alvorlig) hos meg selv og min datter. Jeg har ustabilt humør, blir lett irritert og sint, lei meg, gråter - men mest er jeg uvirksom og lite initiativrik. Orker ikke mye fysisk aktivitet (husarbeid eller trening), og ser stort sett TV eller leser hele dagen. Jeg er flink til å følge opp min datter når det gjelder skolearbeid og aktiviteter, men utover dette gjør jeg ekstremt lite.

Jeg tror ikke at folk egentlig liker den personen jeg er, mister venner pga lite kontakt. Jeg tror ikke at min mann egentlig vil ha meg, men er på utkikk etter noe bedre (selv om logikken min forteller meg at dette ikke er tilfellet). Jeg tror folk snakker negativt om meg når jeg ikke er tilstede, og hvis jeg hører noen le bak meg, er jeg sikker på at dette er pga meg.

Jeg vet ikke, når jeg nå ser dette skrevet ned, så ser jeg at dette kanskje ikke er så alvorlig og fikk meg kanskje til å reflektere litt. Men jeg velger likevel å sende spørsmålet til deg, Nils Håvard, slik at du kan vurdere dette.

Kan noe av min situasjon skyldes psykisk sykdom, eller er det bare ringvirkninger av å lide av kronisk fysisk sykdom?

Håper på tilbakemeldinger fra de som orker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301412-nhd-er-jeg-psyk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykdom defineres ut fra symptomer og nedsatt funksjon.

Jeg mener at det du beskriver er såpass alvorlig at jeg vil kalle det sykdom.

Jeg har jo en fysisk diagnose som ikke lar seg behandle effektivt - mener du da at jeg har psykiske diagnoser i tillegg - som jeg kanskje kan behandles for? Jeg mener nemlig at jeg da også ville ha følt meg bedre fysisk fordi jeg ville bli kvitt noen symptomer, men jeg har hele tiden relatert det til men fysiske diagnose. Kanskje det er feil det da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301412-nhd-er-jeg-psyk/#findComment-2440291
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har jo en fysisk diagnose som ikke lar seg behandle effektivt - mener du da at jeg har psykiske diagnoser i tillegg - som jeg kanskje kan behandles for? Jeg mener nemlig at jeg da også ville ha følt meg bedre fysisk fordi jeg ville bli kvitt noen symptomer, men jeg har hele tiden relatert det til men fysiske diagnose. Kanskje det er feil det da?

Det er vel nettopp det jeg mener (og skriver?) at du i tillegg til det somatiske har psykiske plager som kan behandles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301412-nhd-er-jeg-psyk/#findComment-2440653
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...