Gjest jentaa23 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Er det trolig at om man lever sammen med en mann med paranoid/emosjonelt ustabil pf (impulsiv type) over lengre tid så kan man utvikle angst/stress symptomer? Forutsetter dette i såfall at man har en 'svak' personlighet? Har nettopp kommet meg ut av et forhold som jeg har kjempet for å få til å funke i lang tid. Han har ikke noen diagnose, dette er noe jeg har lest meg fram til selv. Min opplevelse stemmer ordrett med det som jeg leser på nettet. ( http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse ) Har følt lenge at det er noe som ikke stemmer, men det er først nå etter at jeg har kommet meg ut av det at jeg ser hvor omfattende det hele har vært. Jeg har ikke noe sosialt nettverk igjen. Aner ikke hvorfor jeg ikke gikk den første gangen han slo. Har alltid trodd at alt blir bedre seinere.. Han er utrolig flink til å snakke for seg. Til å få alle hans handlinger til å framstå helt rasjonelle, selv når jeg har visst innerst inne at det ikke stemmer.. Det er under en uke siden jeg flyttet ut. Flyktet unna et vannvittig sinne utløst av at jeg ville bryte. Vold. Veit at han har vokst opp med en far som er på samme måten, men at det aldri har blitt riktig diagnostisert. (Hatt depresjonsdiagnose og vært medisinert for dette i mange år uten særlig forbedring.) Han hater denne siden ved seg selv, og bærer på en voldsom selvforakt. Det hele er veldig sammensatt.. Men når han eksploderer enser han ingenting. Det værste har likevel vært uforutsigbarheten.. Å prøve å unngå situasjoner som utløser sinne.. Men det virker som en umulig oppgave siden hva som er rett og galt varierer fra dag til dag.. Kan noen psykisk mishandle sin partner uten å være klar over det selv? Er dette typisk for personlighetsforstyrrelse? Det skal også være sagt at han kan være utrolig snill og god, og at jeg aldri har opplevd han som kalkulerende på noen måte.. Jeg klarer bare ikke leve med han, og jeg er så heldig å ha sterke familiemedlemmer som har hjulpet meg å se klarere. Jeg har skrevet til deg tidligere angående stress og angst. Men nå når jeg er alene føles det som om dette må ha vært triggeren.. Endelig kan jeg puste igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301707-%C3%A5-leve-med-en-med-borderline-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Er det trolig at om man lever sammen med en mann med paranoid/emosjonelt ustabil pf (impulsiv type) over lengre tid så kan man utvikle angst/stress symptomer? Forutsetter dette i såfall at man har en 'svak' personlighet? S: Det er meget trolig uansett svak eller sterk personlighet. Det ville være merkelig om en IKKE fikk slike symptomer. Men når han eksploderer enser han ingenting. Det værste har likevel vært uforutsigbarheten.. Å prøve å unngå situasjoner som utløser sinne.. Men det virker som en umulig oppgave siden hva som er rett og galt varierer fra dag til dag.. S: Dette er helt typisk. Kan noen psykisk mishandle sin partner uten å være klar over det selv? S: Nei. Er dette typisk for personlighetsforstyrrelse? S: Ikke for alle pf, men for alvorlige grader av denne typen pf som du nevner. Endelig kan jeg puste igjen. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301707-%C3%A5-leve-med-en-med-borderline-nhd/#findComment-2442545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.