Gå til innhold

Fin men enkel sjokoladekake

Anbefalte innlegg

Gjest ikke-kake-baker
Skrevet

Skal ha dåp i påsken og føler kanskje at en sjokoladekake hører hjemme på kakebordet? Men en vanlig langpanne er vel kanskje litt kjedelig. Så ønsker oppskrift på noe litt flottere. Men den må ikke være komplisert! Og så må den kunne lages (minst) en dag i forveien. Jeg er ikke noen kakebaker, men nå er jeg jo mor og da må jeg jo bake kake til dåpen.. puhh

jancka1365381087
Skrevet

"Sort hemmelighet"

125 gr. smør

225 gr.sukker

100 gr. hv.mel

2 ts. bk.pulver

4 egg

1 plate kokesjokolade

100 gr. mandler

Smelt smør og sjokolade, bland i det tørre. Rør i eggeplommer, og stivpisk eggehvitten. Bland eggehvitten forsiktig med det andre.

Rund form, 24 cm. 150 grader i ca 1 time.

Glasur: 1 dl. kremfløte og 1 plate kokesjokolade.

Kok opp fløten og rør i sjokoladen. Has over kaka da den er avkjølt.

Fyll kaka gjærne med vaniljekrem.

Lykke til med kake og barnedåp!

Skrevet

Hei

Denne er nyyydelig, og veldig enkel å lage! Ser super flott ut også - enkel å imponere med :)

SJOKOLADEKREMKAKE

Bunn:

4 dl. sukker

1 dl. kakao

3 dl. hvetemel

1 ts. bakepulver

2 ts. vaniljesukker

200 g smeltet smør (meierismør er best )

4 store egg

Sjokoladekrem:

1 dl. kakao

2 dl. melis

3 dl kremfløte

Bland det tørre godt sammen i en bolle. Tilsett litt avkjølt (noen minutter) smeltet smør og ett egg om gangen. Blandes godt sammen med mixer. Røren blir tykk og litt "kornete".

Ha røren i en smurt rund kakeform (24 cm) med bakepapir i bunnen. (Du kan med fordel lage denne kaken i Porsgrunns form som kommer med hvitt fat du kan steke på!) Stek kaken på rist nederst i ovnen ved 175 C i 40-45 min. Prøv deg frem med en kakenål. Kaken skal være litt tung og rå, men det skal ikke sitte røre på pinnen når du sjekker. Avkjøl helt før du løsner formen og plasserer kaken på et fat.

Kremen lages ved å blande sammen kakaopulver (Regia) og melispulver i en litt stor bolle. Pisk i en annen bolle en liten kartong med kremfløte. Den ferdig piskede kremen har du over i bollen med melis/kakao litt og litt og rører hardt med en liten skje eller slikkepott. Jo mer du rører når alt er blandet, jo bedre blir kremen. Skikkelig fløyelsmyk og deilig blir den!! Bre kremen over kaken og fordel også rundt kanten.

Nå kan enten kaken serveres som den er, eller du kan pynte med f.eks.:

Annanas i biter

Mandarinbåter fra boks

revet kokesjokloade

Appelsinstrøssel

Lover deg at denne er lett å få til - kan egentlig ikke gå feil! Kan lages flere dager i forvegen, ha i kjøleskap med lokk over.

Ha en fin dåp i helgen!!! :)

Mvh

Skrevet

Hei

Denne er nyyydelig, og veldig enkel å lage! Ser super flott ut også - enkel å imponere med :)

SJOKOLADEKREMKAKE

Bunn:

4 dl. sukker

1 dl. kakao

3 dl. hvetemel

1 ts. bakepulver

2 ts. vaniljesukker

4 store egg

Sjokoladekrem:

1 dl. kakao

2 dl. melis

3 dl kremfløte

Bland det tørre godt sammen i en bolle. Tilsett litt avkjølt (noen minutter) smeltet smør og ett egg om gangen. Blandes godt sammen med mixer. Røren blir tykk og litt "kornete".

Ha røren i en smurt rund kakeform (24 cm) med bakepapir i bunnen. (Du kan med fordel lage denne kaken i Porsgrunns form som kommer med hvitt fat du kan steke på!) Stek kaken på rist nederst i ovnen ved 175 C i 40-45 min. Prøv deg frem med en kakenål. Kaken skal være litt tung og rå, men det skal ikke sitte røre på pinnen når du sjekker. Avkjøl helt før du løsner formen og plasserer kaken på et fat.

Kremen lages ved å blande sammen kakaopulver (Regia) og melispulver i en litt stor bolle. Pisk i en annen bolle en liten kartong med kremfløte. Den ferdig piskede kremen har du over i bollen med melis/kakao litt og litt og rører hardt med en liten skje eller slikkepott. Jo mer du rører når alt er blandet, jo bedre blir kremen. Skikkelig fløyelsmyk og deilig blir den!! Bre kremen over kaken og fordel også rundt kanten.

Annanas i biter

Mandarinbåter fra boks

revet kokesjokloade

Appelsinstrøssel

Lover deg at denne er lett å få til - kan egentlig ikke gå feil! Kan lages flere dager i forvegen, ha i kjøleskap med lokk over.

Mvh

Når jeg leser oppskriften din, så skjønner jeg ikke hvilken kakao du bruker. Det kan vel umulig være Regia Bakekakao i disse mengdene? Eller er det det = veldig kraftig sjokoladesmak? Fortell! :)

Skrevet

Hei

SJOKOLADEKREMKAKE

Bunn:

4 dl. sukker

1 dl. kakao

3 dl. hvetemel

1 ts. bakepulver

2 ts. vaniljesukker

4 store egg

Sjokoladekrem:

1 dl. kakao

2 dl. melis

3 dl kremfløte

Annanas i biter

Mandarinbåter fra boks

revet kokesjokloade

Appelsinstrøssel

Mvh

tror jeg skal prøve den! Kan den fryses også? Eller skal man generelt ikke fryse kaker med krem?

Skrevet

tror jeg skal prøve den! Kan den fryses også? Eller skal man generelt ikke fryse kaker med krem?

Hei

Du har rett i at kaken ikke bør fryses med kremen på -men putt gjerne kaken i frysen uten krem og pynt den etterpå ;)

Mvh

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1205486421' post='3827188]

Når jeg leser oppskriften din, så skjønner jeg ikke hvilken kakao du bruker. Det kan vel umulig være Regia Bakekakao i disse mengdene? Eller er det det = veldig kraftig sjokoladesmak? Fortell! :)

Hei :)

Joda - Regia Kakao er det jeg bruker, og kaken har også ganske riktig en rik kakaosmak og blir litt mørk og kraftig. Men smaken er som baken - noen liker mørke kaker og andre foretrekker lyse kker med mild sjokoladesmak:) jeg sier - ja takk begge deler!!! ;)

Mvh

Skrevet

Hei :)

Joda - Regia Kakao er det jeg bruker, og kaken har også ganske riktig en rik kakaosmak og blir litt mørk og kraftig. Men smaken er som baken - noen liker mørke kaker og andre foretrekker lyse kker med mild sjokoladesmak:) jeg sier - ja takk begge deler!!! ;)

Mvh

Regia Bakekakao, eller Regia Original Kakao? *må ha det inn med teskje* ;o)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1205955944' post='3830155]

Regia Bakekakao, eller Regia Original Kakao? *må ha det inn med teskje* ;o)

Kan bruke begge utgaver ;O) *dytter etter med te-skjea*

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...