Gå til innhold

Grandtante

Gjest temmelig usikker

Anbefalte innlegg

Gjest temmelig usikker
Skrevet

Hva er det? Den som er gift med -ekte- onkel?

Skrevet

Grand = stor eller gammel? Altså gammeltante?

AneM1365380603
Skrevet

For meg er en grandtante en tante av en av mine foreldre. En filletante er gift med min onkel.

Skrevet

Som AneM sier: En grandtante er en tante til mine foreldre.

Gjest temmelig usikker
Skrevet

Som AneM sier: En grandtante er en tante til mine foreldre.

Tusen takk for så raskt svar!

Gjest Elextra
Skrevet

Enig med de andre - mine grandtanter er det jeg kaller mine foreldres tanter, de er altså mine grandtanter.

Og mine tanter er mine barns grandtanter.

Skrevet

For meg er en grandtante en tante av en av mine foreldre. En filletante er gift med min onkel.

''En filletante er gift med min onkel.''

Hmm. Så du omtaler dem som onkel og filletante?

Jeg kaller en inngiftet tante for tante (som man dog ikke er i familie med). Filletante regner jeg som et uttrykk for en venninne av ens mor eller noe sånt...

AneM1365380603
Skrevet

Jeg kaller en inngiftet tante for tante (som man dog ikke er i familie med). Filletante regner jeg som et uttrykk for en venninne av ens mor eller noe sånt...

''Hmm. Så du omtaler dem som onkel og filletante?''

Nei, det gjør jeg ikke, men da jeg var lita brukte de voksne det ordet. De er onkel og tante for meg også :)

Skrevet

''Hmm. Så du omtaler dem som onkel og filletante?''

Nei, det gjør jeg ikke, men da jeg var lita brukte de voksne det ordet. De er onkel og tante for meg også :)

Måtte google litt :-)

Mange mulige betydninger tydeligvis:

"Filletante er en betegnelse med med flere forskjellige betydninger på norsk. Filletante kan bety:

Hustru til mors eller fars bror

Mors eller fars kusine

Fjernere (voksen) kvinnelig slektning i forhold til barna (eksempelvis mors eller fars tremenning)

Nær kvinnelig venn av familien, i forhold til barna

Hustru til bestemors eller bestefars bror.

Fordi det ikke alltid er opplagt hva filletante og filleonkel betyr, bør man spesifisere hvem man mener for å unngå forvirring."

Skrevet

"Filletante er en betegnelse med med flere forskjellige betydninger på norsk. Filletante kan bety:

Mors eller fars kusine

Fjernere (voksen) kvinnelig slektning i forhold til barna (eksempelvis mors eller fars tremenning)

Fordi det ikke alltid er opplagt hva filletante og filleonkel betyr, bør man spesifisere hvem man mener for å unngå forvirring."

Fra Wikipedia...

AneM1365380603
Skrevet

Mors eller fars kusine

''

Fordi det ikke alltid er opplagt hva filletante og filleonkel betyr, bør man spesifisere hvem man mener for å unngå forvirring."''

Ja, enig der! Jeg har hørt andre bruke filletante/onkel på helt andre måter, så jeg har droppet det for mange år siden. Jeg tviler på at barna mine har hørt de betegnelsene.

Skrevet

Mors eller fars kusine

Jeg har bare hørt filletante brukt på inngiftede tanter, men da kun som en forklaring på ordet. I min familie har alle onkler og tanter, hva enten de er kjødelige eller inngiftede eller grand-varianten, blitt omtalt og tiltalt som onkel og tante.

Skrevet

Jeg er grandtante til min søster sitt barn,sitt barn.

Huff,den var vrien.

Jeg er grandtante til min niese sitt barn.

Det er helt korrekt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Huff,den var vrien.

Det er helt korrekt.

HÆ?

Skrevet

HÆ?

Les den en gang til, da:

''Jeg er grandtante til min søster sitt barn,sitt barn.''

Altså: Hun er grandtante til barnet til søsterens barn. (samme talemåte som i eventyret om syvende far i huset og "sønnesønns sønn" osv)

''Jeg er grandtante til min niese sitt barn.''

Dvs hun er grandtante til sin nieses barn. Var det så vanskelig, da? ;-)

Det er helt korrekt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Les den en gang til, da:

''Jeg er grandtante til min søster sitt barn,sitt barn.''

Altså: Hun er grandtante til barnet til søsterens barn. (samme talemåte som i eventyret om syvende far i huset og "sønnesønns sønn" osv)

''Jeg er grandtante til min niese sitt barn.''

Dvs hun er grandtante til sin nieses barn. Var det så vanskelig, da? ;-)

Det er helt korrekt.

Krølla tunga mange ganger på veien dit, ja.....

Mine niesers barn for hver så god kalle meg tante ;)

Skrevet

Krølla tunga mange ganger på veien dit, ja.....

Mine niesers barn for hver så god kalle meg tante ;)

Samma her!! ;-) Slik har vi alltid gjort det i vår familie også. de eneste gangene jeg har brukt ordet "grandtante" er når jeg skal fortelle ett eller annet om grandtanta til noen som ikke kjenner henne;-)

Skrevet

Huff,den var vrien.

Det er helt korrekt.

Du er grandtante til din søsters barnebarn. :o)

hidi, the scorpion
Skrevet

Du er grandtante til din søsters barnebarn. :o)

Vil ikke være grandtante til min søsters barn, vil være "tante"....

villbringebær
Skrevet

Jeg har samme oppfatning om dette som deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...