Gå til innhold

FU: Hyttetoaletter

Anbefalte innlegg

Gjest Koselig med hytte.
Skrevet

Vi driver å handler inn til ny hytte og vurderer nå hyttetoalett.

Vi leser tester og har sjekket i butikk.

En real FU ville også hjulpet oss til riktig valg.

Derfor:

Hva slags toalettsystem har dere på hytta?

Er dere fornøyd med toalettet dere har på hytta?

Hva er negativt med det og hva er positivt med det?

Har dere venner, bekjente som kan gi sine erfaringer?

Selv kommer vi til å fortsette å ha en god gammeldags utedo og inne vurderer vi i dag bla. mulltoa eller forbrenningstoalett.

Vi er to voksne og to barn, minste er 12. Har ikke så ofte besøk. Vi har strøm til hytta men ikke vann holdende til toalett. Pris på toalett er mindre viktig så lenge vi har et fungerende system. Bruker ikke hytta så veldig mye nå men det vil endre seg i nærmeste fremtid.

Takk for din deltagelse i FU.

Skrevet

Vi har pr. tiden en god, gammeldags utedass med stamp - og det blir definitivt ikke aktuelt når det blir ny hytte!!!! Gubben klarer nemlig ikke tømme den uten å spy så da sier det seg selv hvem som må ta den jobben.... Hvorfor i huleste måtte han kjøpe den hytta?!

Gjest Koselig med hytte.
Skrevet

Vi har pr. tiden en god, gammeldags utedass med stamp - og det blir definitivt ikke aktuelt når det blir ny hytte!!!! Gubben klarer nemlig ikke tømme den uten å spy så da sier det seg selv hvem som må ta den jobben.... Hvorfor i huleste måtte han kjøpe den hytta?!

*ler*

Vi har en utedo nå, og spesiellt gubben i huset her er så begeistret for den at vi faktisk skal lage ny når hytta blir ny nå.

Men gubben her bryr seg ikke noe om å røre i avfallet, legge til ny bark osv.

Hvis en passer på å gjøre alt riktig, lufte riktig, bruke rikig med barn etc. så skal det å holde en utedass være ganske så greit.

Men vi skal ha do inne også da.

Å krangle med en stamt kan jeg skjønne kan være en gyselig jobb dog :)

Skrevet

*ler*

Vi har en utedo nå, og spesiellt gubben i huset her er så begeistret for den at vi faktisk skal lage ny når hytta blir ny nå.

Men gubben her bryr seg ikke noe om å røre i avfallet, legge til ny bark osv.

Hvis en passer på å gjøre alt riktig, lufte riktig, bruke rikig med barn etc. så skal det å holde en utedass være ganske så greit.

Men vi skal ha do inne også da.

Å krangle med en stamt kan jeg skjønne kan være en gyselig jobb dog :)

Aha, man må altså tilsette rikelig med _barn_ for å redusere luktplagene!

Nå skjønner jeg hvorfor jeg alltid har vært skeptisk til utedo!

Gjest trolline
Skrevet

HA-HA Samme her:0) Jeg bærer og tømmer! Mannen min skrur opp kumlokket til tanken,så gjør jeg resten! Vi er litt heldigere, siden vår datter og svigersønn har hytte rett ved siden av med skikkelig vannklosett! Gubben pleier å holde seg ett par dager...før han bein flyr ned til dem...for å gjøre sitt! Skikkelig pyse altså:0)

Gjest trolline
Skrevet

CINDERELLA Forbrenningstoalett! Det skal vi ha snart:0) Blir visst tømt 2 ganger i året. En skuff nede med en liten tørr klump..av ett eller annet!

Kan strøs på blomster og planter, som gjødsel:0)

koster 24.000,-

Skrevet

HA-HA Samme her:0) Jeg bærer og tømmer! Mannen min skrur opp kumlokket til tanken,så gjør jeg resten! Vi er litt heldigere, siden vår datter og svigersønn har hytte rett ved siden av med skikkelig vannklosett! Gubben pleier å holde seg ett par dager...før han bein flyr ned til dem...for å gjøre sitt! Skikkelig pyse altså:0)

Når jeg spør hvorfor i all verden han kjøpte hytta med den dassen når han visste han ikke ville hæle å tømme den så bare flirer han. Akkurat da er han en tufs.

Skrevet

CINDERELLA Forbrenningstoalett! Det skal vi ha snart:0) Blir visst tømt 2 ganger i året. En skuff nede med en liten tørr klump..av ett eller annet!

koster 24.000,-

Du må tømme det mer enn to ganger i året! Skuffen må tømmes ganske ofte, men det er jo ikke noen stor operasjon da.

Gjest trolline
Skrevet

Når jeg spør hvorfor i all verden han kjøpte hytta med den dassen når han visste han ikke ville hæle å tømme den så bare flirer han. Akkurat da er han en tufs.

skikkelige tullinger! :0)

Skrevet

Vi har sånn bio-do, med kompostering. Den lukter ikke noe særlig, og når bøttene skal tømmes er det såpass kompostert at det heller ikke er noe særlig ekkelt. Kommer jo litt an på bruksfrekvens, da, hvor mye det komposterer seg før det skal tømmes.

Relativt fornøyd med det (kanskje ikke helt i perioder med hyppig bruk, mye besøk), har vurdert forbrenningsdo, men den er ganske dyr, da. Og litt komplisert i bruk, ser det ut som. Ser for meg mye forklaring til gjester...

Gjest trolline
Skrevet

Du må tømme det mer enn to ganger i året! Skuffen må tømmes ganske ofte, men det er jo ikke noen stor operasjon da.

ok? har hørt en annen versjon, er kansje avhengig av hvor mange som bruker den? Vi er bare to..med Besøk av og til på sommeren :0)

Kansje det er en ny type? Blir i hvertfall deilig..okke som er!

Skrevet

ok? har hørt en annen versjon, er kansje avhengig av hvor mange som bruker den? Vi er bare to..med Besøk av og til på sommeren :0)

Kansje det er en ny type? Blir i hvertfall deilig..okke som er!

Det er klart at om det er få som bruker den og den brukes sjelden så må den tømmes desto sjeldnere. :o) Mener det sto på nettet da vi drev og kikket på denne for et par år siden at den holdt uten tømming i 7-10 dager for 6 personer?

Gjest Koselig med hytte.
Skrevet

koster 24.000,-

Den du nevner er en av alternativene våre, vi har lest mye om den. Den kommer også bra ut i test. Men jeg er veldig interessert i å høre fra folk som har erfaring med de nevnte. Brukererfaringer er som regel en del anneledes enn informasjonen en får i butikk.

Det viktigste med forbrenningstoalett er at det MÅ brukes et slikt filter når en skal på do. Hvis filteret blir glemt så er det et forferdelig arbeid med å få systemet rent igjen.

Gjest Koselig med hytte.
Skrevet

Aha, man må altså tilsette rikelig med _barn_ for å redusere luktplagene!

Nå skjønner jeg hvorfor jeg alltid har vært skeptisk til utedo!

*ler* Skulle tro tilføring av en hel haug barn heller hevet stanknivået :)

Og det var ikke bare der jeg skrev feil kan jeg se....

Gjest trolline
Skrevet

Den du nevner er en av alternativene våre, vi har lest mye om den. Den kommer også bra ut i test. Men jeg er veldig interessert i å høre fra folk som har erfaring med de nevnte. Brukererfaringer er som regel en del anneledes enn informasjonen en får i butikk.

Det viktigste med forbrenningstoalett er at det MÅ brukes et slikt filter når en skal på do. Hvis filteret blir glemt så er det et forferdelig arbeid med å få systemet rent igjen.

Takk for opplysningen:0) En stor Plakat.Husk Filter ..må til...ja-ja det går seg vel til:0)

Skrevet

Vi har Snurredassen, og er fornøyd med den. Tømmes en gang i året. Ulempen er at den krever litt plass under gulvet der dunken skal stå (ca. 1m høyde).

Har også hatt erfaring med enkel bøttedo, både kjemisk og med bark. Anbefales ikke...

Har hørt litt blandet om Cinderella. De nyeste er visst OK, men det krever litt av brukeren. Men når yngste barn er 12, går det sikkert greit.

mariaflyfly
Skrevet

Cinderella forbrenningstoalett. http://www.ecotech.no/index.php?option=com_content&task=section&id=5&Itemid=39

Noe jævla klin de (heldigvis få) gangene det har hengt seg opp et eller annet i systemet. Ellers fornøyd. Det var en svært positiv forbedring fra den gamle tømmedassen vi hadde. Fy faen, for noe jævlige greier! :(

Det blir overhodet ingen lukt, og litt aske å tømme bare.

Hadde jeg hatt ,mulighet, ville jeg lagt inn vannklosett med en egen septikktank, men det er ikke lov lenger der hytta er. Mine nyrike, sleipe hyttenaboer driver og skal koble seg på det kommunale annlegget. Om noen år gjør nok vi det samme når de har gjort alt grovarbeidet, hehe. (Så får vi se hvem som er sleipest. *s*)

mariaflyfly
Skrevet

koster 24.000,-

To ganger i året?? Jeg tømmer skuffen annenhver dag, jeg. Men vi pælmer toaletpapir oppi der, noe annet ville vært uaktuelt.

Men du må nok belage deg på å tømme oftere enn to ganger i året, ja. ;)

Gjest trolline
Skrevet

To ganger i året?? Jeg tømmer skuffen annenhver dag, jeg. Men vi pælmer toaletpapir oppi der, noe annet ville vært uaktuelt.

Men du må nok belage deg på å tømme oftere enn to ganger i året, ja. ;)

javel :0) Har ikke peiling! Det er mannen min , som styrer med akkurat kjøpet! Han har forhørt seg litt med andre Hyttenaboer og de er kjempe fornøyd sålangt! Blir i hvertfall tusen ganger bedre enn før... helt greit! :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...