Gå til innhold

Bygge hus - hva gjorde du selv?

Anbefalte innlegg

Gjest Husbyggerdrøm
Skrevet

Vi drømmer om å bygge hus. Trenger litt egeninnsats grunnet lav egenkapital.

Hva gjorde du selv på ditt hus? Var det overkommelig? Hvor mye fikk du i verditakst kontra hva huset kostet å sette opp?

Synes f.eks grunnmur høres litt vanskelig ut å sette opp selv....

Skrevet

Hvor mye dere kan gjøre er helt avhengig av hvor handy dere er og ikke minst hva som er lovlig å gjøre selv.

Grunnmuren er ikke vanskelig å sette opp selv, men det er viktig å begynne riktig og bruke målbåndet flittig og kontrollere hele tiden. Viktig å være nøye, så ikke huset bommer på grunnmuren.

Jeg gjorde veldig mye selv, satte opp grunnmuren, pusset mur, la fliser, la gulv (lecaplank), støpte, sto for alt det elektriske, satte opp pipa, monterte peisen, satte opp kjøkken og badeinnredning, snekret endel, satte opp takplater, listet, pluss, pluss.

Det er klart at man sparer endel på å gjøre mye selv, men dette må vurderes opp mot tiden man bruker mer i forhold til en håndverker. Det blir fort litt mer byggelånsrenter, så vurder hva som vil lønne seg.

Vet ikke hvor mye jeg sparte på alt det jeg gjorde, men det ble ganske betydelig beløp.

Gjest Husbyggerdrøm
Skrevet

Hvor mye dere kan gjøre er helt avhengig av hvor handy dere er og ikke minst hva som er lovlig å gjøre selv.

Grunnmuren er ikke vanskelig å sette opp selv, men det er viktig å begynne riktig og bruke målbåndet flittig og kontrollere hele tiden. Viktig å være nøye, så ikke huset bommer på grunnmuren.

Jeg gjorde veldig mye selv, satte opp grunnmuren, pusset mur, la fliser, la gulv (lecaplank), støpte, sto for alt det elektriske, satte opp pipa, monterte peisen, satte opp kjøkken og badeinnredning, snekret endel, satte opp takplater, listet, pluss, pluss.

Det er klart at man sparer endel på å gjøre mye selv, men dette må vurderes opp mot tiden man bruker mer i forhold til en håndverker. Det blir fort litt mer byggelånsrenter, så vurder hva som vil lønne seg.

Vet ikke hvor mye jeg sparte på alt det jeg gjorde, men det ble ganske betydelig beløp.

Vi har nok mest tommeltotter, full jobb og barn. Så tenker at det har sikkert en grense hva vi kan gjøre. Jeg innbilte meg at det er lettere å innrede et loft litt etterhvert enn å sette opp grunnmur.

Men når du satt opp grunnmuren, var det vanskelig med gulvet, støypen? Er det vanskelig med vinduene? Ser for meg hvis du må begynne å kutte lecaklossene?

Gjest Husbyggerdrøm
Skrevet

Hvor lang tid bør man sette av til grunnmur. La oss si at man bruker ferien, 2 personer . 2 uker?

Skrevet

Hvor lang tid bør man sette av til grunnmur. La oss si at man bruker ferien, 2 personer . 2 uker?

Du må minst regne med to uker, men er været bra, så kommer dere langt på den tiden. En murer bruker ca ei arbeidsuke og dere bruker minst dobbelt så lang tid. Jeg ville nok ha regnet 3 uker.

Skrevet

Vi har nok mest tommeltotter, full jobb og barn. Så tenker at det har sikkert en grense hva vi kan gjøre. Jeg innbilte meg at det er lettere å innrede et loft litt etterhvert enn å sette opp grunnmur.

Men når du satt opp grunnmuren, var det vanskelig med gulvet, støypen? Er det vanskelig med vinduene? Ser for meg hvis du må begynne å kutte lecaklossene?

Selve støpingen går greit, det er arbeidet som må gjøres før det som tar tid. Det skal lages forskaling med rette mål og det må legges ut lirer, som man avretter gulvet etter. Det må være i vater.

Selve støpingen gjøres på et par timer, i alle fall hvis det kun skal grovstøpes, hvis man skal glattpusse etterpå så tar det litt tid og er heller ikke så veldig enkelt for en nybegynner.

Men kjellergulv kan bare grovstøpes.

Gjest Husbyggerdrøm
Skrevet

Selve støpingen går greit, det er arbeidet som må gjøres før det som tar tid. Det skal lages forskaling med rette mål og det må legges ut lirer, som man avretter gulvet etter. Det må være i vater.

Selve støpingen gjøres på et par timer, i alle fall hvis det kun skal grovstøpes, hvis man skal glattpusse etterpå så tar det litt tid og er heller ikke så veldig enkelt for en nybegynner.

Men kjellergulv kan bare grovstøpes.

Tusen takk for svar.

Må være kjekt å være så nevenyttig som du tydeligvis er!

Skrevet

Tusen takk for svar.

Må være kjekt å være så nevenyttig som du tydeligvis er!

Det er veldig kjekt og sparer mye penger på det, også utenom husbygging :-)

Gjest Husbyggerdrøm
Skrevet

Det er veldig kjekt og sparer mye penger på det, også utenom husbygging :-)

Bare et spørsmål til. Hvordan fikk du godkjent tegningen på huset ditt som du tegnet selv? Lurer på om man kan få gjort dette på en rimelig måte.

Skrevet

Bare et spørsmål til. Hvordan fikk du godkjent tegningen på huset ditt som du tegnet selv? Lurer på om man kan få gjort dette på en rimelig måte.

Jeg tegnet det selv og leverte det til et husfirma, som tegnet det opp igjen på sitt papir. For offentlige kontorer så ser det ut som om det er husfirmaet som har tegnet det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...