Gå til innhold

Hengerfeste eller ei?

Anbefalte innlegg

Gjest King Ivar
Skrevet

Skal kjøpe ny bil og sitter og grubler over om jeg skal ta med hengerfeste eller ei. Prisen er 5900,- Er dette ekstrautstyret noe som betaler seg ved evt salg, eller følger bilen listeprisen uansett?

Til samme pris kan jeg få automatgir på bilen...

mariaflyfly
Skrevet

Jeg ville mye heller valgt automatgir enn hengerfeste! :)

Skrevet

Og i motsetning til hun under meg, ville jeg mye heller hatt hengerfeste enn automatgir. :-)

Kåre Kruttlapp
Skrevet

"jeg sier som Ole Brumm": Ja takk begge deler! "ler" Har du sykkel får du bruk for et hengerfeste! Skal du på dynga med søppel samme sak! Skal du på ferie med campingvogn eller combi camp trenger du feste! Myeee mere nyttig med feste til henger! Men så er det automatgiret da som du egentlig ikke trenger!

Skrevet

Hengerfeste vil gi deg mange gleder. Automatgir gjør deg bare slapp ;) Vi må bruke kroppen for det den er verdt. Med hengerfeste så må du også bruke kroppen hehe Automatgir kan være fint om du har førlighetsproblemer ;)

Gjest King Ivar
Skrevet

Og i motsetning til hun under meg, ville jeg mye heller hatt hengerfeste enn automatgir. :-)

He he, her heller det begge veier. Har ikke henger, men man vet aldri om man plutselig trenger å leie en. Har dog en liten varebil på jobben som jeg kan låne til søppelturer, flytting av møbler o.l.

Ha aldri hatt automatgir og de gangene jeg har prøvd det så har jeg blitt fristet. Tar meg uansett ikke råd til begge deler...

AneM1365380603
Skrevet

Da vi kjøpte bil for noen år siden sa vi at vi tar bilen om vi får med hengerfestet, og det fikk vi :)

Skrevet

Automatgir. Snålt egentlig, at nordmenn er så trege på den fronten. Det finnes ikke et annet land i Europa, hvor manuelt gir et så "populært" så her ;o) Automatic m/tiptronic, da har man begge deler, til forskjellig bruk. Jeg bruker tiptronic/det manuelle i glatte bakker, og ved raske forbikjøringer - ellers kun i auto.

Hengerfeste. Kjekt å ha, men ikke nødvendig. Jeg hadde ikke "spart" på 5900 kr ved kjøp av bil, men ved ett av to, hadde hengerfestet røket.

Skrevet

Heller hengerfeste enn automatgir..

Eneste gang jeg har hatt et lite ønske om automatgir var da høyrearmen var opperert, men jeg kom meg igjennom det med å strekke litt ekstra på venstrearmen.

Husk det at hengerfeste har man aldri så mye bruk for som når man ikke har det..

Gjest King Ivar
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1206041627' post='3830513]

Automatgir. Snålt egentlig, at nordmenn er så trege på den fronten. Det finnes ikke et annet land i Europa, hvor manuelt gir et så "populært" så her ;o) Automatic m/tiptronic, da har man begge deler, til forskjellig bruk. Jeg bruker tiptronic/det manuelle i glatte bakker, og ved raske forbikjøringer - ellers kun i auto.

Hengerfeste. Kjekt å ha, men ikke nødvendig. Jeg hadde ikke "spart" på 5900 kr ved kjøp av bil, men ved ett av to, hadde hengerfestet røket.

Litt nysgjerrig på hvordan den automatic m/tiptronic fungerer. Fungerer den manuelle like godt som vanlig "manuell"(med clutch), og kan man bare bytte mellom automat og mauell under kjøring? Noen negative sider?

Skrevet

He he, her heller det begge veier. Har ikke henger, men man vet aldri om man plutselig trenger å leie en. Har dog en liten varebil på jobben som jeg kan låne til søppelturer, flytting av møbler o.l.

Ha aldri hatt automatgir og de gangene jeg har prøvd det så har jeg blitt fristet. Tar meg uansett ikke råd til begge deler...

Husk å kalkulere inn at automatgir gir rabatt i forsikringspremien - kanskje du tjener det inn igjen på noen år. Og hengerfeste? Om bilen er i stand til å trekke en henger så ja! Utrolig kjekt å ha de få gangene man strengt talt har behov for det! I alle andre tilfeller er det praktisk og også en grei ryggealarm (for kona) :-)

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Litt nysgjerrig på hvordan den automatic m/tiptronic fungerer. Fungerer den manuelle like godt som vanlig "manuell"(med clutch), og kan man bare bytte mellom automat og mauell under kjøring? Noen negative sider?

De negative sidene er at hvis atomatkassen ryker"noe som hender på vw og audi med litt km på telleren"da må du ut med nesten 100 000.- inkl.arbeide!! Ikke småpenger akkurat for en "moderne automatkasse"! Da kjøper jeg en båt i stedet og velger manuelt gir!

Skrevet

Den fungerer like godt og mye raskere enn vanlig manuelt gir m/clutch. Det er samme girsystem som på Formel1-biler.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg hadde valgt begge deler. Altså hengerfeste og automatgir. Har aldri skjønt hva vi skal drive og gire for hele tiden... jeg bor i by, og må gire for hver hundrede meter føles det som.

Gjest jamvold
Skrevet

De negative sidene er at hvis atomatkassen ryker"noe som hender på vw og audi med litt km på telleren"da må du ut med nesten 100 000.- inkl.arbeide!! Ikke småpenger akkurat for en "moderne automatkasse"! Da kjøper jeg en båt i stedet og velger manuelt gir!

Vår bil har kjørt i 14 år på samme girkasse. Ingen problemer. Ville ha valgt det igjen.

Gjest jamvold
Skrevet

Ja takk begge deler. Kunne ikke klart meg uten noen av dem. Skal du kjøpe ny bil så er ikke 12 000,- ekstra å betale noe problem å betjene på et lån. Har selv kjøpt bil en gang hvor vi spinket og sparte på tilbehøret. Det resulterte i at vi angret helt forferdelig i mange år etterpå som vi kjørte i denne bilen.

Gjest King Ivar
Skrevet

Hvis automatkassene holder så kort og rep koster 100 laken, så blir det manuell for min del...Flere med synspunkter rundt "svakhetene" på automatgir?

Skrevet

Hvis automatkassene holder så kort og rep koster 100 laken, så blir det manuell for min del...Flere med synspunkter rundt "svakhetene" på automatgir?

Ikke mange svakheter på automatgear, bortsett fra det Kruttlapp nevner. De fleste gearkasser holder et par motorer (nesten da)ved vanlig kjøring. Men skjer det noe med de nye kassene så koster det flesk. Nå er det alltid mulig å få tak i ei kasse fra en vraket bil, så det blir mye billigere, men likevel koster det. Og da er man avhengig at å enten å skru selv eller å få noen til å hjelpe seg billig.

Men det skal mye til for at du har bilen så lenge at dette er noe problem uansett om du kjøper Audi eller VW.

Skrevet

"jeg sier som Ole Brumm": Ja takk begge deler! "ler" Har du sykkel får du bruk for et hengerfeste! Skal du på dynga med søppel samme sak! Skal du på ferie med campingvogn eller combi camp trenger du feste! Myeee mere nyttig med feste til henger! Men så er det automatgiret da som du egentlig ikke trenger!

''"jeg sier som Ole Brumm": Ja takk begge deler! ''

Må bare pirke litt og si at Ole Brumm sa "begge deler, takk"! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...