Gå til innhold

Smerter i urinrør og påvist garderiella


Gjest MWMSDFG

Anbefalte innlegg

Gjest MWMSDFG

Hei. Jeg er en kvinne på 22 år. For ca 4 år tilbake fikk jeg gjentatte urinveisinfeksjoner i forbindelse med samleie med samme partner. Tilslutt fikk jeg permanente smerter i urinveiene uten påviste bakterier i urinprøve. Symptomene er smerter og svie i urinrør og smerter i nedre del av urinveiene. Vannlating letter på svien og smertene. Jeg føler også svie ved vannlating. Jeg har aldri hatt feber eller andre infeksjonssymptomer, bortsett fra svie. Har vært hos forskjellige leger og urologer for å prøve å finne ut av hva som forårsaker smertene. I forbindelse med dette har jeg tatt cystoskopi, hvor urinveiene så fine ut. I nyere tid har jeg vært hos en urolog hvor jeg tok forskjellige prøver. Hun tok blant annet en celleprøve av urinrøret. Igjennom denne ble det påvist at jeg har Gardnerella i urinrøret. For å behandle dette fikk jeg Zidoval vaginalgel som jeg brukte i 5 dager, men symptomene er like sterke. Er det mulig at disse bakteriene skaper slike smerter, eller kan det være noe annet som skaper symptomene? I den siste tiden har jeg opplevd verking i halebein og korsrygg og generelt i bekkenområdet som kan minne om betennelsessmerte. Jeg har lest at Gardnerella kan forårsake betennelse i bekkenet (pelvic inflammatory disease). Er det mulig at disse bakteriene kan ha spredd seg fra urinveiene og til bekkenområdet? I og med at jeg har hatt disse symptomene i så mange år, og prøvd forskjellige antibiotika kurer er jeg redd for at bakteriene kan ha opparbeidet seg en generell resistans. Er det slik at det kan være vanskelig, om ikke umulig å behandle disse bakteriene? Er det mulig at smertene vedvarer for det om bakteriene forsvinner? Er det noe annet jeg kan ha som mulig kan forårsake slike symptomer? Jeg ble også testet for klamydia og gonoré. Det eneste som er påvist hittil er Garderiella. Vet du om noen andre tester man kan utføre for å undersøke hva symptomene kan komme av? Hva kan være en god behandling for denne tilstanden? De legene jeg har vært hos har prøvd å finne ut av hva som forårsaker symptomene mine ved å ta CT scan av bekkenet mitt, testet meg for sukkersyke og andre merkelige ting. Noen av dem har også enten bagatellisert problemene mine eller ikke trodd meg. Så derfor trenger jeg råd om hvor å gå for å kunne få en god behandling. Jeg ser på dette som veldig viktig, for det å ha konstante smerter i underlivet gjør meg deprimert. Dette fører til at jeg ikke fungerer ordentlig i hverdagen. Er det noen spesialister i Norge du kan anbefale meg, som du tror kan gi meg en god behandling i forhold til at jeg har påvist Gardnerella i urinrøret? Jeg har forresten ikke tatt ny celleprøve i urinrør etter jeg tok Zidoval, for å sjekke om Gardnerella bakterien fremdeles lever, men jeg har ny time om noen dager. På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er ikke lett å komme med nye løsninger etter at du har vært undersøkt på kryss og tvers av kvalifiserte fagfolk som burde ha greie på slike ting du beskriver. Påvisning av Gardnerella sier ikke så forferdelig meget. Det er en bakterie som man finner i underlivet ganske ofte også hos normale friske personer. På den andrfe siden er det et regelmessig funn ved en tilstand som beskrives som "bakteriell vaginose". Det er egentlig lite sannsynlig at selv Gardnerella (vaginalis) er årsak eller i alle fall hovedårsak til symptomene. Man regner med at hovedårsaken er noen sk."anaerobe bakterier", dvs. bakterier som lever helst i fravær av oxygen. Ay Gardnerella er bare en slags medpassasjer. Ikke desto mindre, så bruker man til en viss grad påvisning av Gardnerella som et diagnostisk hjelpemiddel.Og da finner man som regel store mengder med Gardnerella. (Et annet funn man ser etter ved slike tilfeller er spesielle celler, sk. Clue celler som kan påvises ved mikroskopiske undersøkelser). Behandlingen er rettet mot disse anaerobe bakterier, f. eks. Metronidazol. Men som sagt det er vaginose som er diagnosen og har lite eller ingenting med urinrørsymptomer å gjøre. Jeg vet at Olafiaklinikken er god, kanskje det beste når det gjelder underlivsinfeksjoner. Kunne være en tanke å få en undersøkelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...