Gå til innhold

Publisering av bilder av barn

Anbefalte innlegg

Gjest mamma uten hjemmeside
Skrevet

Mine barn har gjort meg oppmerksom på at det er lagt ut bilder av dem på internett, de kommer opp når vi googler navnene. Bildene er alle tatt i skolesammenheng, både av lærere og foreldre på skolen.

Er det virkelig lov til å publisere bilder uten at foreldrene er spurt.

Det er også brukt bilder av mine barn i en bok som er gitt ut....

Synes det er litt ekkelt.

Skrevet

Dette har du sannsynligvis krysset av ja/nei på, da det er et spørsmål som skal besvares ifm innskriving på skolen. Det er på det skjema, der du også blir spurt om de får lov til å frakte ditt barn i privatbil, hvis det skulle være mest hensiktsmessig i skolesammenheng ved en eller annen anledning.

Skrevet

høres ut som du kanskje har krysset av på noe, ja. kontakt skolen og sjekk om dette er tilfelle. gjør det klart om du vil at bilder av barna dine ikke skal publiseres noe sted.

Gjest mallet
Skrevet

Er det skolen som har lagt ut bildene, eller er det andre foreldre som har vært med på turer osv? Uansett ville jeg tatt kontakt med den/de som har lagt ut bildene og bedt dem vennlig om å fjerne disse igjen. Jeg er også striks med publisering av bilder av barna.

Gjest gi beskjed
Skrevet

Om det er i en bok som er gitt ut så skal du ha skrevet under på at det er greit.

Ved skolestart får vi et brev der vi skal skrive om det er ok eller ikke at bilder blir brukt.

Skrevet

Det skal innhentes tillatelse fra foresatte før man kan publisere bilder av barna. Vi har fått skjema både fra kulturskolen og skolen hvor vi kunne samtykke eller ikke til dette. Det fra skolen var et fellesskjema som også gjaldt kjøring i privatbilder, turer i trafikkerte områder og bussturer - du har ikke fått et slikt type skjema, og kanskje oversett delen om bilder? Hvis ikke har ikke noen lov til å publisere bilder av barna dine:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Skolesammenheng: Det er ikke lov til å legge ut bilder av barn uten at foreldrene har gitt samtykke til dette. Og i alle tilfeller så skal det _ikke_ gjøres sånn at navn og bilder kan linkes opp mot hverandre. Det er f.eks ikke lov til å legge ut et bilde og ha bildetekst under noe som kan gjenkjenne barn ved navn, f.eks at "Her lager Ina Olsen og Per Andersen fra fjerde klasse påskekyllinger". Strengt tatt skal man ikke bruke elevenes navn i det hele tatt på skolens hjemmeside.

Når det gjelder hva private legger ut, så er det vel vanskeligere å nekte. Men det bør gå an å si til folk at man ikke vil at barna skal være bilder av på nettet, og i alle fall ikke med navn knyttet til bildene.

Gjest A&B budstikke
Skrevet

Skolesammenheng: Det er ikke lov til å legge ut bilder av barn uten at foreldrene har gitt samtykke til dette. Og i alle tilfeller så skal det _ikke_ gjøres sånn at navn og bilder kan linkes opp mot hverandre. Det er f.eks ikke lov til å legge ut et bilde og ha bildetekst under noe som kan gjenkjenne barn ved navn, f.eks at "Her lager Ina Olsen og Per Andersen fra fjerde klasse påskekyllinger". Strengt tatt skal man ikke bruke elevenes navn i det hele tatt på skolens hjemmeside.

Når det gjelder hva private legger ut, så er det vel vanskeligere å nekte. Men det bør gå an å si til folk at man ikke vil at barna skal være bilder av på nettet, og i alle fall ikke med navn knyttet til bildene.

Hm....men lokalavisen vår har daglig trykket et klassebilde, de går på omgang mellom alle skoler/klasser i kommunen, og alle elevene står avbildet med fullt navn. Jeg har faktisk reagert på dette. Heldigvis har jeg foreløpig ikke barn i skolealder.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hm....men lokalavisen vår har daglig trykket et klassebilde, de går på omgang mellom alle skoler/klasser i kommunen, og alle elevene står avbildet med fullt navn. Jeg har faktisk reagert på dette. Heldigvis har jeg foreløpig ikke barn i skolealder.

Men hvem kan søke i lokalavisen din på nettet? :-P

Regner med det ikke står så åpenlyst i en eventuell nettutgave som i papirversjonen. Om navn og bilder av skoleklasser er linket sammen i en nettavis har de utvist lite skjønn og gjort noe ulovlig.

Gjest A&B budstikke
Skrevet

Men hvem kan søke i lokalavisen din på nettet? :-P

Regner med det ikke står så åpenlyst i en eventuell nettutgave som i papirversjonen. Om navn og bilder av skoleklasser er linket sammen i en nettavis har de utvist lite skjønn og gjort noe ulovlig.

Neida, det har ikke med nettet å gjøre. Men hovedinnleder nevnte at bildene også var blitt publisert i en bok, det var da jeg kom på dette med lokalavisen. For jeg syns ikke noe om at det publiseres med fullt navn der heller.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Neida, det har ikke med nettet å gjøre. Men hovedinnleder nevnte at bildene også var blitt publisert i en bok, det var da jeg kom på dette med lokalavisen. For jeg syns ikke noe om at det publiseres med fullt navn der heller.

''For jeg syns ikke noe om at det publiseres med fullt navn der heller.''

En bør i alle tilfelle ha lov til å si nei og selv bestemme hvor man vil publiseres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...