Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye diskusjoner om akkurat dette tema. Hvor går grensa egentlig for utroskap? Hvor lenge etter et brudd er det ok å ha sex med andre?

Jeg skjønner ikke helt den der "unnskyldningen" om at det var jo slutt. Akkurat som det er en unnskyldning? Slår man bare av følelsene for et menneske når det blir slutt? Kan man i utgangspunktet ha skikkelige følelser for den andre, når man velger å ha sex med en annen?

Jada, skjønner at i et svakt øyeblikk kan man falle for fristelsen. Særlig hvis man er inne i en vanskelig periode med kjæresten Jeg har nesten falt selv. Men har heldigvis klart å holde meg unna, fordi det er med kjæresten min jeg vil leve med.

Og bare tanken på at han skulle dele noe så intimt som sex er med en annen... Jeg vil kveles!

Skrevet

Hmm....

Grensene for utroskap kan være veldig forskjellig fra par til par. Noen regner samleie og sex som utroskap. Andre mener det følelse messige er mye viktigere. At man kan være utro, selv om man ikke har sex med en annen.

Men, om et forhold er slutt, så er man jo ikke utro om man har sex med noen andre ganske kjapt etterpå. For noen kan det være en form for terapi for å komme seg videre. Og er det slutt, så er det slutt.

Er forholdet derimot på pause, stiller det seg litt anderledes, selv om jeg ikke liker betegnelsen. Å sette et forhold på pause...

lissi1365380351
Skrevet

Er det slutt så er det slutt, tenker jeg.

Når det først er kommet til det at det skal være over er vel det noe som er vært tenkt igjennom over en lengre periode, ser ikke noe galt i at mennesker har sex sammen med andre etter at forholdet er over, det er jo gjerne derfor forholdet er over.

Det viktigste er jo at begge parter vet det er over, det må jo være det viktikste,jeg mener at man dermed ikke er sammen med partneren og har sex med andre, da er det jo bedre og gjøre det slutt først.

Hva mener du egentlig? med hvor lang tid,en uke, en mnd, det jeg mener er ihvertfall at er det slutt så er det slutt, da spiller det vel ingen rolle hva den andre (eller du) gjør.

Klart du føler du vil kveles hvis din elskede har sex med en annen, men det var vel ikke det det var snakk om her var det?

Du tenkte på å ha seg etter det var slutt ikke sant?

Det må vel folk finne ut av selv,kanhende mange gjør det slutt for å ha sex med andre,det betyr vel at følesene er borte når det er slutt vil jeg anta, og da kan man vel ha lyst til å ha sex med noen andre.

Eller missforsto jeg noe.

AneM1365380603
Skrevet

Det at det er slutt er ingen unnskyldning, men et faktum. Når det er slutt er det ingen å ta hensyn til eller å stå til rette overfor. Jeg ville ikke ringt til en eks og informert om at nå har jeg hatt meg litt ;)

Det varierer nok veldig om hvor tidlig en går til køys med andre etter et brudd. Noen brudd er pga at den ene fant seg en ny. Det sier seg selv da at den ene parten er tidligere ute enn den andre.

Skrevet

''Slår man bare av følelsene for et menneske når det blir slutt?''

Det er sjelden så enkelt.

Følelsene kan godt ha vært fraværende en lang periode før det faktiske bruddet. Noen ganger kan det dreie seg om år.

Skrevet

''Kan man i utgangspunktet ha skikkelige følelser for den andre, når man velger å ha sex med en annen?''

I en svart/hvit verden kan man ikke det.

I den virkelige verden derimot...

lissi1365380351
Skrevet

Det at det er slutt er ingen unnskyldning, men et faktum. Når det er slutt er det ingen å ta hensyn til eller å stå til rette overfor. Jeg ville ikke ringt til en eks og informert om at nå har jeg hatt meg litt ;)

Det varierer nok veldig om hvor tidlig en går til køys med andre etter et brudd. Noen brudd er pga at den ene fant seg en ny. Det sier seg selv da at den ene parten er tidligere ute enn den andre.

Akkurat det jeg også mente da,bare at du får sagt det på en grei og tydelig måte.

Og det greier absolutt ikke jeg.

Skrevet

All form for kroppslig initimitet hører for meg sammen med kjæresten min, bortsett fra en god klem og et vennlig nuss på kinnet da. Andre mennesker (bortsett fra ungene som får ligge tett inntil) har ikke tilgang til denne delen av meg/ham.

Om jeg velger å ha sex med en annen to timer etter et brudd spiller ingen rolle, da er jeg ikke utro. Om jeg hadde hatt moralsk samvittighet til å gjøre det er en annen sak. Det kommer nok helt an på omstendighetene vil jeg tro.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Nå skal jeg komme med en teori: I utviklingslæren om mennesket så er vi ikke laget som monogame mennesker.Det forteller meg at vi i et forhold sjelden vil være følelsesmessige like.Og siden vi er utrustet med noe som kalles "samvittighet" så kan vi holde oss i skinnet når det gjelder sex med andre men noen gir blaffen og faktisk må ha denne spenningen.

Så kan man ta diskusjonen videre om når det passer etter et brudd å ha sex med andre.

Skrevet

''Jeg ville ikke ringt til en eks og informert om at nå har jeg hatt meg litt ;) ''

*he he*

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Jeg skjønner ikke helt den der "unnskyldningen" om at det var jo slutt. Akkurat som det er en unnskyldning? Slår man bare av følelsene for et menneske når det blir slutt?''

Følelsene kan ha vært fraværende i lang tid før det blir slutt. Det er neppe noe sm skjer over natta, for de fleste går det over tid før følelsene for motparten forsvinner. Det som kan skje derimot, er jo at den som står igjen og er den sviktede part har kommet mye kortere i prosessen enn den som gjorde det slutt.

I tillegg mener jeg man ikke har noen forpliktelser overfor tidligere kjærester, når det er slutt, ja, så er det slutt og man kan gjøre som man vil. Er det over skal man slippe å unnskylde seg.

Skrevet

''Slår man bare av følelsene for et menneske når det blir slutt''

I mitt tilfelle hadde følelsene vært borte ganske lenge i det øyeblikket han gjorde det klart at han ikke ville bo sammen med meg mer. Kunne glatt hoppet til sengs med en annen da jeg om jeg hadde hatt noen tilgjengelig.

Skrevet

Når det er slutt, ser jeg ikke noe galt i å ha sex med andre. Det er også menneskelig å søke fysisk kontakt (trøstepuling) og oppmerksomhet i en slik situasjon.

Selv har jeg verken lyst til eller samvittighet til å være utro, men tanken på at samboeren min har sex med en annen er ikke kvelende i det hele tatt, snarere litt opphissende. Jeg er redd for å miste ham og at han skal forelske seg i en annen , men det gjør ikke noe om han skvetter litt i krokene hvis han sørger for å beskytte seg mot både det ene og det andre. Men problemstillingen blir neppe aktuell, for han tolererer ikke utroskap, verken av seg selv eller meg.

Skrevet

For meg stiller du to forskjellige spørsmål...

Utroskap kan for meg kun forekomme hvis jeg er i ett forhold, er det slutt - uansett minutter eller måneder siden - er det slutt og jeg er ikke i noe forhold...

Utroskap (når man er i ett forhold) er for meg likt Lillemus' sitt syn, all intim kroppskontakt (unntak klem) er forbehold mannen min og barnet mitt.... Ellers har jeg en leveregel som går som: Så lenge jeg gjør ting som jeg ville akseptert at min mann også kan gjøre, eller at jeg kan fortelle det jeg har gjort hjemme, er det ok. Altså ting som ikke kan se dagens lys er for meg å gå over en grense.

for å eksemplifisere: Hvis jeg danser med en mann er det ok, men ikke "klinedansen" om du skjønner...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...