Gå til innhold

Jern gryte og olje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en jern gryte.

Fikk den til jul og skal bruke den nå.

Det står at man skal smøre den med matolje etter bruk.

Men skal oljen bare være i gryte eller skal jeg tørke det bort?

Skrevet

Det skal ikke 'flyte' oppi der, men du tar f eks og heller oppi en liten dæsj olje, tar et stykke kjøkkenpapir og gnir det utover på innsiden av gryta før de setter den bort. den skal altså være litt 'fet' på innsida, men ikke slik at det renner.

Gjest røros
Skrevet

Smør den inn og tørk godt av det overflødige. Hvis du ikke tørker ordentlig av kan oljen bli harsk og sette smak i maten neste gang du bruker gryta.

Skrevet

Du bare gnir inn oljen med litt tørkepapir og så bruker du den som vanlig, ikke vask av oljen igjen,

Skrevet

Husk også å ALDRI bruke såpe når du vasker den, for da ruster den og du blir aldri kvitt det. Å olje den forebygger også rust.

Gjest skrekkøgla jaunfrid
Skrevet

Husk også å ALDRI bruke såpe når du vasker den, for da ruster den og du blir aldri kvitt det. Å olje den forebygger også rust.

Er du sikker på at det ikke går an å få bort rust? Jeg fikk en jerngryte for mange år siden, og ung og dum som jeg var, vasket jeg den i oppvaskmaskina. Nå er det noen rustflekker på den, og den har aldri vært brukt siden.

Men jeg mener å huske at jeg har sett metoder for å få jerngryter fine igjen, er det noen som har tips?

Skrevet

Er du sikker på at det ikke går an å få bort rust? Jeg fikk en jerngryte for mange år siden, og ung og dum som jeg var, vasket jeg den i oppvaskmaskina. Nå er det noen rustflekker på den, og den har aldri vært brukt siden.

Men jeg mener å huske at jeg har sett metoder for å få jerngryter fine igjen, er det noen som har tips?

''Nå er det noen rustflekker på den, og den har aldri vært brukt siden.''

Rust er ikke giftig, altså ;-)

Skrevet

Klart det går an å fjerne rust! Jeg har selv fått bort det ved hjelp av stålull og deretter smøre med fett.

Sakset fra internett (legger inn link til trådstarter)

''*Rustet eller ekstremt skitne jerngryter

Har du latt gryta stått lenge uten å rengjøre den, har den begynt å ruste, eller har du vært på loppemarked og gjort et kupp? Fyll jerngryta med lunkent såpenvann og la det stå i ti minutter. Bruk en stekespade av metall e.l. og skrap/brekk løs all skitt/rust. Skyll gryten, bruk stållull under rennende lunkent vann, og gni gryta til den føles glatt i bunnen. Fyll den med vann, kok opp, tøm ut vannet, tørk den og sett den inn med fett. ''

Skrevet

Nei, men det brenner seg vel hvis den ikke er oljet og sånt? Det var det jeg tenkte på.

Skrevet

Klart det går an å fjerne rust! Jeg har selv fått bort det ved hjelp av stålull og deretter smøre med fett.

Sakset fra internett (legger inn link til trådstarter)

''*Rustet eller ekstremt skitne jerngryter

Har du latt gryta stått lenge uten å rengjøre den, har den begynt å ruste, eller har du vært på loppemarked og gjort et kupp? Fyll jerngryta med lunkent såpenvann og la det stå i ti minutter. Bruk en stekespade av metall e.l. og skrap/brekk løs all skitt/rust. Skyll gryten, bruk stållull under rennende lunkent vann, og gni gryta til den føles glatt i bunnen. Fyll den med vann, kok opp, tøm ut vannet, tørk den og sett den inn med fett. ''

Takk skal du ha.

Skrevet

''Rust er ikke giftig, altså ;-)

''Jeg ga bort min til noen som spiser rust.. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...