Gå til innhold

Apropos "gammelmat"....;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt snakket om cabaret og kjerringmat fikk meg til å tenke på søngrøt og vafler, som min gamle tante alltid laget:-)

Har du smakt det? Jeg synes det er kjempegodt, og fikk litt lyst til å prøve å lage - fant en oppskrift på nettet (se link). Men mener å huske at tanta mi sa at det 'måtte' være fersk melk, altså ikke homogenisert etc. Men oppskrifta nedenfor sier jo bare melk, og da må vel vanlig meierimelk være passe.

Føler meg nesten som en budeie bare ved tanken på å stå med en diger kjel og røre rundt i ostemassen*he he*

jeg fant denne oppskrifta på

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift17638.asp

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

22

• morsan

17

• AneM1365380603

11

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Søngrøt har jeg aldri hørt om før!

Farmor pleide å lage rabarbragrøt, rødgrøt og melkegrøt(?).

Mormor laga verdens beste hønsegryte med kokte grønnsaker i! Bare jeg tenker på den, får jeg vann i munnen:))

Ellers husker jeg at mormor og morfar alltid serverte kavringer med meierismør *NAM*

Lørdag kveld kunne vi iblant få middagspølser med potetgull, ketchup og sennep. Det er faktisk så godt (tro det eller ei ;)) at vi ofte bruker det som kveldskos i helga hjemme hos oss - men det må være Nordfjordpølser ;)

Skrevet

Søngrøt har jeg aldri hørt om før!

Farmor pleide å lage rabarbragrøt, rødgrøt og melkegrøt(?).

Mormor laga verdens beste hønsegryte med kokte grønnsaker i! Bare jeg tenker på den, får jeg vann i munnen:))

Ellers husker jeg at mormor og morfar alltid serverte kavringer med meierismør *NAM*

Lørdag kveld kunne vi iblant få middagspølser med potetgull, ketchup og sennep. Det er faktisk så godt (tro det eller ei ;)) at vi ofte bruker det som kveldskos i helga hjemme hos oss - men det må være Nordfjordpølser ;)

Rabarbragrøt... Mmmmm.... Eller rabarbrasuppe.... Henfaller til min barndoms somre bare jeg hører ordene.... Så hvorfor i h**** har jeg funnet meg en kar som ikke liker det?!?!?!?

Gjest togli
Skrevet

Rabarbragrøt... Mmmmm.... Eller rabarbrasuppe.... Henfaller til min barndoms somre bare jeg hører ordene.... Så hvorfor i h**** har jeg funnet meg en kar som ikke liker det?!?!?!?

Ja, det er rågodt! På grøten må det være et tynt lag sukker på toppen :-)

Du får lage til deg sjøl til sommeren, så kan han bare sitte der ;)

Skrevet

Ja, det er rågodt! På grøten må det være et tynt lag sukker på toppen :-)

Du får lage til deg sjøl til sommeren, så kan han bare sitte der ;)

Spørs om jeg må få tak i meg en ny rabarbrarot, den gamle ble det visst lite futt i. :o( Rabarbragrøt med sukkerdryss og melk på... *stønner*

Gjest togli
Skrevet

Spørs om jeg må få tak i meg en ny rabarbrarot, den gamle ble det visst lite futt i. :o( Rabarbragrøt med sukkerdryss og melk på... *stønner*

Ja, nå ble jeg jaggu sulten her jeg også.... og den bør være litt lunken *enda mer sulten*

Gjest trolline
Skrevet

:0)) du kan vel lage noe godis til deg selv?

Det gjør jeg rett som det er.

Gubben får restemiddag fra frysern og jeg lager meg noe skikkelig godt..jeg liker. :0)

Skrevet

Nei, det har jeg ikke smakt. Det jeg derimot husker med gru er hønsefrikasse og lammefrikasse. Noe så kjipt.

Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nei, det har jeg ikke smakt. Det jeg derimot husker med gru er hønsefrikasse og lammefrikasse. Noe så kjipt.

Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.

''Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.''

Har hun fått raspeballer, saltkjøtt og erter og slikt? *he he*

Mattradisjon heter det *pirker borti Dorthe mens jeg flirer*

Gjest prust
Skrevet

Det er jo knallgodt med både lammefrikassé, hønsefrikassé og bollefrikassé!

Mmmmmmmm - deilige søndagsmiddager hos mamma!

Og på Vestlandet har de mange gode gamle middagsretter: raspekaker, smalahove og kjøttpølse m/ potetmos!

AneM1365380603
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206396660' post='3832802]

''Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.''

Har hun fått raspeballer, saltkjøtt og erter og slikt? *he he*

Mattradisjon heter det *pirker borti Dorthe mens jeg flirer*

Spiser dere erter til komlene?

mariaflyfly
Skrevet

Og på Vestlandet har de mange gode gamle middagsretter: raspekaker, smalahove og kjøttpølse m/ potetmos!

Smalahue er konge! :)

Velkommen hjem, forresten! Fin tur til Italia?

AneM1365380603
Skrevet

Er smalahove godt? Det er en av de tingene jeg virkelig har lyst til å smake!

Gjest prust
Skrevet

Aldri hørt om. :)

Min mormor pleide noen ganger lage munker. Det var skikkelig godt, servert helt nysteika og varme. :) Kommer dette fra Sørlandet, eller har det vært vanlig overalt? Noen som veit? (Mormor var fra Risør)

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift13314.asp

Jeg har hørt om munker, men aldri prøvd det. Tror ikke det er noe typisk Sørlandsrett....

Gjest prust
Skrevet

Smalahue er konge! :)

Velkommen hjem, forresten! Fin tur til Italia?

Takk! Ja - svarte akkurat Pekkaline på Meldinger.

Det skjedde noe på onsdag som ikke var noe artig....hadde et biluhell :-(

mariaflyfly
Skrevet

Jeg har hørt om munker, men aldri prøvd det. Tror ikke det er noe typisk Sørlandsrett....

Fant denne artikkelen: http://www.nrk.no/programmer/radio/reiseradioen/2843700.html

Ser ut som det kan være sørlandsk, ja. :) Har mormor-oppskrifta liggende i kokeboka hennes. Må grave fram det derre munkejernet fra kjelleren i huset hennes en dag... :D

mariaflyfly
Skrevet

Takk! Ja - svarte akkurat Pekkaline på Meldinger.

Det skjedde noe på onsdag som ikke var noe artig....hadde et biluhell :-(

Åh nei! Det gikk bra med dere alle?

Gjest prust
Skrevet

Er smalahove godt? Det er en av de tingene jeg virkelig har lyst til å smake!

Ja, det er faktisk veldig godt - vel å merke hvis du liker røykt sauekjøtt!

Men det må spises i riktig sammenheng - om kvelden, med gode venner - og i riktig stemning.

Har prøvd å spise det i dagslys på svigermors kjøkken en vanlig dag - og det er ikke det samme...... ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...