Gå til innhold

Apropos "gammelmat"....;-)

Anbefalte innlegg

AneM1365380603
Skrevet

Ja.... vi håper den kan repareres - har leiebil inntil videre.

Krasjen var min feil - holdt ikke nok avstand til bilen foran, og var uoppmerksom da to biler foran meg stanset, den første for å svinge til venstre.

Skikkelig kjipt.

''Skikkelig kjipt.''

Uansett er det kjempefint at dere kom uskadet fra det. Jeg tipper du er skjelven fremdeles.

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

22

• morsan

17

• AneM1365380603

11

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust
Skrevet

Da må det bli øl, for jeg er ikke så begeistret for akevitt. Er rødvin en katastrofe til maten? Jeg er nemlig veldig glad i rødvin.

Vi er også glad i rødvin, men synes ikke det passer til smalahove, eller annen røykt mat, forsåvidt.... Da er øl best!

Men det finnes sikkert rødvin som passer til røykt kjøtt!

AneM1365380603
Skrevet

Den må i såfall være skikkelig kraftig, jeg kan egentlig ikke tenke meg at det passer til. Det er nok øl som passer best, ja.

Jeg liker øl, så det skal gå helt fint :)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg liker øl, så det skal gå helt fint :)

Jeg synes øl er godt i ikke altfor store mengder. Men akkevitt fikser jeg ikke, jeg tror aldri jeg kommer til å lære meg å like det. Ikke det at det er så viktig heller. ;)

AneM1365380603
Skrevet

Vi er også glad i rødvin, men synes ikke det passer til smalahove, eller annen røykt mat, forsåvidt.... Da er øl best!

Men det finnes sikkert rødvin som passer til røykt kjøtt!

Øl går nok helt fint til :) Min kjære har forresten fått seg øldispenser. Han er mer glad i øl enn vin. Jeg kjøpte det til han i bursdagsgave. Du skulle sett mannen, hehe. I påska har han storkoset seg med den der tappekrana. Ølet ble skikkelig kaldt, så det var snadder for meg også :)

Gjest prust
Skrevet

*flirer* Unnskyld at jeg ler, men det å ikke åpne porten skikkelig er jo relativt klønete, da. ;)

En i familien til eksen min hadde bildøra på vid gap da han rygga i full fart ut av garasjen en gang. Døra blei revet av. Det beste med hele historien er at han gjentok kunststykket noen uker seinere. Det er tross alt hakket verre, det er rett og slett noe litt senilt over det. :D

Hør nå her:

Vi har hatt den hersens garasjen i 7 år. I alle år har jeg trykket på knappen, og porten har gått opp.

Denne dagen trykket jeg på knappen, porten begynte å gå opp, jeg slengte inn sakene mine bak, og satte meg inn i bilen, mens porten fremdeles gikk opp. Da den stoppet, startet jeg bilen, og rygget ut (dvs nesten ut). Krasj!

(skjønner at du flirer da.......)

Men ingen slår min mor: Hun var stresset en gang, slengte vesker og poser inn bak, tok hånden opp for å lukke bagasjerommet, smelte igjen, men glemte å ta bort hodet!

Resultat: et digert kutt over panna, som måtte sys med fire sting!!!!!

Gjett om hun er blitt mobbet da.....?!

Men jeg kommer vel raskt etter henne.....

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes øl er godt i ikke altfor store mengder. Men akkevitt fikser jeg ikke, jeg tror aldri jeg kommer til å lære meg å like det. Ikke det at det er så viktig heller. ;)

Jeg har også gitt opp akevitt for mange år siden. Jeg vil bruke alkoholkvoten på noe som smaker godt.

Gjest prust
Skrevet

''Skikkelig kjipt.''

Uansett er det kjempefint at dere kom uskadet fra det. Jeg tipper du er skjelven fremdeles.

Ja, det er litt ekkelt å snakke om det. Men jeg visste jo vi hadde liten fart, og visste at alle vi fire var godt sikret. Men jeg ante jo ikke noe om de i den andre bilen - og jeg ante ikke at skadene kunne bli såpass store ved så liten fart.

Ungene skreik trestemt, men kom seg fort. Nå i ettertid, er det veldig spennende å fortelle vennen om det......

mariaflyfly
Skrevet

Hør nå her:

Vi har hatt den hersens garasjen i 7 år. I alle år har jeg trykket på knappen, og porten har gått opp.

Denne dagen trykket jeg på knappen, porten begynte å gå opp, jeg slengte inn sakene mine bak, og satte meg inn i bilen, mens porten fremdeles gikk opp. Da den stoppet, startet jeg bilen, og rygget ut (dvs nesten ut). Krasj!

(skjønner at du flirer da.......)

Men ingen slår min mor: Hun var stresset en gang, slengte vesker og poser inn bak, tok hånden opp for å lukke bagasjerommet, smelte igjen, men glemte å ta bort hodet!

Resultat: et digert kutt over panna, som måtte sys med fire sting!!!!!

Gjett om hun er blitt mobbet da.....?!

Men jeg kommer vel raskt etter henne.....

*LOL* Stakkars dame!

Gjest prust
Skrevet

Jeg har også gitt opp akevitt for mange år siden. Jeg vil bruke alkoholkvoten på noe som smaker godt.

Det er jeg enig med deg i!

En kveld i Italia smakte jeg Campari og appelsinjuice for første gang! Det var godt - jeg kjøpte faktisk med meg en flaske Campari!

Blir spennende å lage det til her hjemme og se om min kjære liker det!

Gjest prust
Skrevet

*LOL* Stakkars dame!

:-)

Koselig å være tilbake på DOL :-)

Nå vil jeg legge meg. Vi har vært ute i mange timer i sol og snø i dag! Fikk til og med påskefarge! Deilig med en forsinket vinter her i sør :-)

Natta!

Skrevet

Det er jo knallgodt med både lammefrikassé, hønsefrikassé og bollefrikassé!

Mmmmmmmm - deilige søndagsmiddager hos mamma!

Og på Vestlandet har de mange gode gamle middagsretter: raspekaker, smalahove og kjøttpølse m/ potetmos!

Vi hadde bollefrikasè i dag vi hehe, jeg er kanskje gammeldags. Nå fikk jeg noe å tenke på :)

Skrevet

Ja, heldigvis ingen personskader - men bilen er ikke kjørbar :-(

Heldigvis lav fart - og jeg + alle 3 ungene satt godt sikret.

guri..godt det gikk godt med dere!

Skrevet

Søngrøt har jeg aldri hørt om før!

Farmor pleide å lage rabarbragrøt, rødgrøt og melkegrøt(?).

Mormor laga verdens beste hønsegryte med kokte grønnsaker i! Bare jeg tenker på den, får jeg vann i munnen:))

Ellers husker jeg at mormor og morfar alltid serverte kavringer med meierismør *NAM*

Lørdag kveld kunne vi iblant få middagspølser med potetgull, ketchup og sennep. Det er faktisk så godt (tro det eller ei ;)) at vi ofte bruker det som kveldskos i helga hjemme hos oss - men det må være Nordfjordpølser ;)

Rødgrøt...ååå mimre mimre. Men ærlig talt, jeg trodde de solgte noe som het det på butikken? Har ikke våget å spørre på butikken i tilfelle jeg har drømt. Finner det i allefall ikke. Hva lagde man det av? Kirsebær?

Skrevet

Fant denne artikkelen: http://www.nrk.no/programmer/radio/reiseradioen/2843700.html

Ser ut som det kan være sørlandsk, ja. :) Har mormor-oppskrifta liggende i kokeboka hennes. Må grave fram det derre munkejernet fra kjelleren i huset hennes en dag... :D

I likhet med prust har jeg også bare hørt om munker, men ikke smakt det selv:-)

Skrevet

Søngrøt har jeg aldri hørt om før!

Farmor pleide å lage rabarbragrøt, rødgrøt og melkegrøt(?).

Mormor laga verdens beste hønsegryte med kokte grønnsaker i! Bare jeg tenker på den, får jeg vann i munnen:))

Ellers husker jeg at mormor og morfar alltid serverte kavringer med meierismør *NAM*

Lørdag kveld kunne vi iblant få middagspølser med potetgull, ketchup og sennep. Det er faktisk så godt (tro det eller ei ;)) at vi ofte bruker det som kveldskos i helga hjemme hos oss - men det må være Nordfjordpølser ;)

Rødgrøt og rabarbragrøt fikk vi også. Eller bare en rabarbrastilk som ble dyppet i sukker;-)

Skrevet

Nei, det har jeg ikke smakt. Det jeg derimot husker med gru er hønsefrikasse og lammefrikasse. Noe så kjipt.

Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.

Jeg husker hønsefrikassé som noe "sånn passe", men inniller meg at jeg ville likt det bedre i dag:-)

Skrevet

Gled deg :-)

Vi har poteter, kålrabistappe og rødkål til. Jeg liker best øl til. For de som liker akevitt, er visst det et "must"!

Høres ut som om dette er noe jeg ville ha likt, for jeg liker pinnekjøtt og særlig den som er røkt, og jeg liker poteter, kålrabistappe og rødkål OG akevitt!! ;-)

candyqueen_83
Skrevet

Aldri hørt om. :)

Min mormor pleide noen ganger lage munker. Det var skikkelig godt, servert helt nysteika og varme. :) Kommer dette fra Sørlandet, eller har det vært vanlig overalt? Noen som veit? (Mormor var fra Risør)

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift13314.asp

Den eneste jeg vet som har laget munker, kommer fra Risør :o)

Skrevet

Jeg synes akevitt er kjempegodt til julemat, så på julaften tar jeg en alkoholfri juleøl + akevitt, fordi alkohol i begge ville blitt 'too much' på en sådan dag;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...