Gå til innhold

Apropos "gammelmat"....;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig ikke skeptisk til utseendet. Jeg var det tidligere, helt til jeg så en episode av Bonderomantikk. Jeg var ganske sulten, så satt hun ene frieren og bare pirket i maten. Noe så uhørt, he he.. ;)

Det er litt flaut med slike matpirkere. Husker fra da Ungkaren med han der Max gikk på tv. Da tok han med flere admer ut på en båttur i en luksusbåt med et fantastisk selskapsmåltid (treretters?), og den ene dama satt bare og pirket i maten - hun foretrakk hamburger og pommes frites!!

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

22

• morsan

17

• AneM1365380603

11

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja.... vi håper den kan repareres - har leiebil inntil videre.

Krasjen var min feil - holdt ikke nok avstand til bilen foran, og var uoppmerksom da to biler foran meg stanset, den første for å svinge til venstre.

Skikkelig kjipt.

Flott det gikk bra med dere!! :-)

Vi hadde en kræsj for et par år siden (mannen min + jeg) der bilen ble totalvrak, men vi kom fra det uten en skramme! Men ganske skremmende. Sitter fortsatt i når jeg kjører på glatta....

Det var forresten etter dne kræsjen at sjefen min sa til meg at jeg ikke måtte si at "vi har kræsja" - jeg måtte si "farsan har kræsja, men jeg satt på"!! ;-)

Sjefen sa at ikke en mann i verden ville ha sagt "vi" om en kræsj der kona satt bak rattet*knegg*

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206396660' post='3832802]

''Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.''

Har hun fått raspeballer, saltkjøtt og erter og slikt? *he he*

Mattradisjon heter det *pirker borti Dorthe mens jeg flirer*

Mye erter sa hun, ellers så vet jeg ikke så mye for jeg har ikke vært på Vestlandet

hare1365380455
Skrevet

Nei, det har jeg ikke smakt. Det jeg derimot husker med gru er hønsefrikasse og lammefrikasse. Noe så kjipt.

Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.

Lammefrikassé er kjempegodt! Søndagsmiddag!

hare1365380455
Skrevet

Det er jo knallgodt med både lammefrikassé, hønsefrikassé og bollefrikassé!

Mmmmmmmm - deilige søndagsmiddager hos mamma!

Og på Vestlandet har de mange gode gamle middagsretter: raspekaker, smalahove og kjøttpølse m/ potetmos!

Samalahove er jeg ikke vant til her, men gode norske matretter liker vi!

hare1365380455
Skrevet

Jepp. Kjæresten min var minst like ivrig, da. ;)

Men er det ikke lite kjøtt i?

Skrevet

Lammefrikassé er kjempegodt! Søndagsmiddag!

Det er generasjonen før meg som laget slik mat. Det og flesk i duppe :(

hare1365380455
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206396660' post='3832802]

''Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.''

Har hun fått raspeballer, saltkjøtt og erter og slikt? *he he*

Mattradisjon heter det *pirker borti Dorthe mens jeg flirer*

Komler er godt!

hare1365380455
Skrevet

Søngrøt har jeg aldri hørt om før!

Farmor pleide å lage rabarbragrøt, rødgrøt og melkegrøt(?).

Mormor laga verdens beste hønsegryte med kokte grønnsaker i! Bare jeg tenker på den, får jeg vann i munnen:))

Ellers husker jeg at mormor og morfar alltid serverte kavringer med meierismør *NAM*

Lørdag kveld kunne vi iblant få middagspølser med potetgull, ketchup og sennep. Det er faktisk så godt (tro det eller ei ;)) at vi ofte bruker det som kveldskos i helga hjemme hos oss - men det må være Nordfjordpølser ;)

Melkesuppe husker jeg.

Skrevet

Flesk og duppe = Elling! :-)

hare1365380455
Skrevet

Jeg liker å holde på mattradisjonene. ;)

Skrevet

Nei, det var ikke noe i.

Jeg googlet litt for å finne oppskrifter, og det er tydeligvis mange ulike varianter av melkesuppe! :-) Makaroni. potetrasp, egg, byggmel - you name it.

Noen eksempler, med ingrediensoversikt:

* makaroni - melk - semulegryn - salt - sukker

* skummet melk - helmelk - kanelbark - byggmel - sukker - salt

* skummet melk - potetrasp - salt - sukker

* H-melk - egg - sukker - vaniljestang - potetmel - Friske bær eller syltetøy

Skrevet

Jeg liker å holde på mattradisjonene. ;)

Hvis det der godt ja ;o)

Skrevet

Jeg har hørt om munker, men aldri prøvd det. Tror ikke det er noe typisk Sørlandsrett....

Veldig typisk i østfylket, i alle fall. :)

mariaflyfly
Skrevet

Hvis det der godt ja ;o)

Enig. Ingen grunn til å holde på tradisjoner som er vond mat. ;)

Skrevet

:0)) du kan vel lage noe godis til deg selv?

Det gjør jeg rett som det er.

Gubben får restemiddag fra frysern og jeg lager meg noe skikkelig godt..jeg liker. :0)

Selvsagt! :o) Det er ikke alltid vi har samme middag nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...