Gå til innhold

Apropos "gammelmat"....;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri hørt om. :)

Min mormor pleide noen ganger lage munker. Det var skikkelig godt, servert helt nysteika og varme. :) Kommer dette fra Sørlandet, eller har det vært vanlig overalt? Noen som veit? (Mormor var fra Risør)

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift13314.asp

Gooooodt! Tror jeg har en munkepanne ett eller annet sted, aldri fått til å bruk den.

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

22

• morsan

17

• AneM1365380603

11

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er jo knallgodt med både lammefrikassé, hønsefrikassé og bollefrikassé!

Mmmmmmmm - deilige søndagsmiddager hos mamma!

Og på Vestlandet har de mange gode gamle middagsretter: raspekaker, smalahove og kjøttpølse m/ potetmos!

Kjøttpølse (middagspølse?) med potetmos er nå ikke spesielt for vestlandet da... :o) Det har vi rett som det er her i Trøndelag i alle fall.

Skrevet

Rødgrøt...ååå mimre mimre. Men ærlig talt, jeg trodde de solgte noe som het det på butikken? Har ikke våget å spørre på butikken i tilfelle jeg har drømt. Finner det i allefall ikke. Hva lagde man det av? Kirsebær?

Vi hadde ikke kirsebærtrær så jeg antar min mormor lagde rødgrøt og saftsuppe av solbær / rips / bringebær / jordbær.

mariaflyfly
Skrevet

Det er litt flaut med slike matpirkere. Husker fra da Ungkaren med han der Max gikk på tv. Da tok han med flere admer ut på en båttur i en luksusbåt med et fantastisk selskapsmåltid (treretters?), og den ene dama satt bare og pirket i maten - hun foretrakk hamburger og pommes frites!!

Sånt er bare, bare pinlig når det er snakk om voksne mennesker.

mariaflyfly
Skrevet

Gooooodt! Tror jeg har en munkepanne ett eller annet sted, aldri fått til å bruk den.

Har du? Er det vanlig i Trøndelag også? Jeg har oppskrift, men ingen munkepanne! ;)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Spiser dere erter til komlene?

Nei, det var to retter jeg ramset opp. Til komler er det røkt svineknoke, kålrabistappe og bacon. Nammenam!

Skrevet

Mye erter sa hun, ellers så vet jeg ikke så mye for jeg har ikke vært på Vestlandet

Jeg er ikke så glad i erter, så jeg har ikke dratt med meg den tradisjonen. Unntatt gul ertesuppe med salt kjøtt til, det er godt.

Skrevet

Har du? Er det vanlig i Trøndelag også? Jeg har oppskrift, men ingen munkepanne! ;)

Mora til ei barndomsvenninne lagde munker rett som det var, hun var fra tjukkeste Østerdalen, men faren var fra det blide Sørlandet så det er mulig de hadde det fra ham. Ellers er det vel ingen veldig vanlig trøndelagsrett nei såvidt jeg vet.

Min elekstriske munkepanne kostet et par hundrelapper i sin tid. :o)

Skrevet

Komler er godt!

Ja! Jeg tror jeg må lokke mamma opp hit slik at hun kan lage til meg. Jeg lager selv også, men ikke akkurat i disse dager ;o)

Skrevet

Min mormor pleide noen ganger lage munker. Det var skikkelig godt, servert helt nysteika og varme. :) Kommer dette fra Sørlandet, eller har det vært vanlig overalt? Noen som veit? (Mormor var fra Risør)

Munker var vanlig på det indre østland også :)

Skrevet

Nei, det har jeg ikke smakt. Det jeg derimot husker med gru er hønsefrikasse og lammefrikasse. Noe så kjipt.

Men dattera mi som har flyttet til Vestlandet er sjokka over hvor gammeldags mat de spiser der.

Åååå, hønsefrikase og lammefrikase er jo bare kjempegodt!!! Mor sine er helt nydelige!

Skrevet

Åååå, hønsefrikase og lammefrikase er jo bare kjempegodt!!! Mor sine er helt nydelige!

Også skrives frikasse med 2 s'er da...Beklager.

Gjest Elextra
Skrevet

Bestemoren min lagde også munker, særlig på hytta, husker jeg. Hun hadde et eget munkejern, som hun brukte på en gammeldags vedfyrt ovn. Hun var fra Oslo :).

Skrevet

Ha ha! Vi hadde alltid munker når jeg var lita! Og farsslekta mi er fra Risør. Bestemoren min kalte det monkæ, for slik sier de det jo der. Vi hadde et flott munkejern, jeg har det faktisk ennå, men det er evigheter siden jeg har lagd det.

På dansk heter det æbleskiver, og det skulle være litt syltet eple/eplemos inni. Tror det egentlig kommer fra Danmark. det var kortere vei over dit fra Risør når du likevel var innom med seilskute enn den lange veien opp til Oslo.

:)

Gjest Elextra
Skrevet

Har aldri hørt om søngrøt, og det høres definitivt ikke ut til være noe jeg ville like :P.

mariaflyfly
Skrevet

Ha ha! Vi hadde alltid munker når jeg var lita! Og farsslekta mi er fra Risør. Bestemoren min kalte det monkæ, for slik sier de det jo der. Vi hadde et flott munkejern, jeg har det faktisk ennå, men det er evigheter siden jeg har lagd det.

På dansk heter det æbleskiver, og det skulle være litt syltet eple/eplemos inni. Tror det egentlig kommer fra Danmark. det var kortere vei over dit fra Risør når du likevel var innom med seilskute enn den lange veien opp til Oslo.

:)

Jøss, hva du veit. :)

mariaflyfly
Skrevet

Høres ut som om dette er noe jeg ville ha likt, for jeg liker pinnekjøtt og særlig den som er røkt, og jeg liker poteter, kålrabistappe og rødkål OG akevitt!! ;-)

Da må du spise det en gang. Det er SÅ godt! :)

Skrevet

Sånt er bare, bare pinlig når det er snakk om voksne mennesker.

Jeg må si at je ville hatt stor eproblemer med levergryte, men hadde jeg først vært så dum at jeg hadde meldt meg på et TV-program hadde jeg gjort gode miner til slett spil;-) Bedt om ekstra mye vannn og skyldt ned, og uansett latt være å skjære grimaser og kommentere maten.

Skrevet

Har aldri hørt om søngrøt, og det høres definitivt ikke ut til være noe jeg ville like :P.

;-) Da hadde det jo bare blitt mer på meg;-)

Den ene søsteren min er heller ikke begeistret, så jeg tar gjerne hennes porsjon også i familieselskap. Husker da jeg fikk barn - da kom tante med en stor porsjon søngrøt som en slags "barselgrøt" til meg - nam nam.

Det blir som en slags risgrøt med svak brunostsmak og kaneldryss og rosiner.

Gjest Elextra
Skrevet

;-) Da hadde det jo bare blitt mer på meg;-)

Den ene søsteren min er heller ikke begeistret, så jeg tar gjerne hennes porsjon også i familieselskap. Husker da jeg fikk barn - da kom tante med en stor porsjon søngrøt som en slags "barselgrøt" til meg - nam nam.

Det blir som en slags risgrøt med svak brunostsmak og kaneldryss og rosiner.

''Det blir som en slags risgrøt med svak brunostsmak og kaneldryss og rosiner.''

Er ikke veldig glad i risgrøt heller, så du kan gladelig overta min porsjon :).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...