Gå til innhold

å skjemme bort

Anbefalte innlegg

Gjest trolline
Skrevet

Min Svigermor var 45 år , når hun fikk mannen min som minstemann.To av søskene var allerede gift!Så enten ble han veldig bortskjemt i matveien eller de hadde ensformig Kost i huset.Ikke liker han løk, paprika , purre, salat, sterk krydder, men jeg klarer å lure han allikevel, bare han ikke ser det! Alt blir finmalt og pyttet i sauser og gryter:0))

Vi har ofte Familiemiddager sammen med barna og svigerbarn og da lager jeg to middager!

Svigerbarna, mener jeg skjemmer bort alle , at de er vant å spise den maten de får på bordet...uansett..like eller ikke! Jeg synes det blir litt feil, når man tvinger ungene til å spise..noe de ikke synes om! Spessiellt hvis det er det eneste Måltiden hele familien er samlet til..i hverdagen, da skal det være hyggelig rundt Bordet!Jeg mener ikke de skal lage to middager, men de kunne jo lage noe, alle liker! Det gjør jo jeg også!

Overdriver jeg virkelig? skjemmer bort?

Gjest Kokkelise
Skrevet

''Jeg synes det blir litt feil, når man tvinger ungene til å spise.''

Her er det jo ikke UNGER det er snakk om, men voksne mennesker? Om gubben ikke hadde likt ditt og datt, hadde han heller fått plukket ut det han ikke likte, eller så hadde han fått laget maten selv. Ikke pokker om jeg hadde laget en ekstra middag til ham, eller lurt inn div. matvarer i retten.

Skrevet

Ingen skal tvinges til å spise noe de ikke klarer. Men det bør være unødvendig å lage to middager, og framfor alt bør det ikke fokuseres på eller snakkes om hva man "ikke liker". Hvis man duller og skjemmer bort og lager to middager, ber man om kresne barn og voksne, og får det antakelig også. Jeg er altså enig med svigerbarna dine.

Det er helt greit å la være å forsyne seg av rosenkålen eller legge igjen litt paprika på tallerkenen. Men å sitte ved bordet og jodle om hva man "ikke liker" er uhørt.

Når det er sagt, er det jo greit å kjøre litt safe i menyvalget ved store familiemiddager.

Skrevet

voksne folk kan sjøl legge til side det de ikke liker. Uten å lage masse bråk om det. -det samme gjelder store unger. Det hender jeg hjelper min 6-åring å pille ut "skumle" røde paprikabiter fra gryteretten...

Jeg lager av og til middag som ungene liker, og av og til mat som ungene ikke er så begeistra for men som vi voksne liker.

Hvis ungene sutrer for det sier jeg bare at "jeg lagde pannekaker i går som du liker best. I dag har jeg laget det JEG liker best" Som regel er de enige i at det er rettferdig. Så må de i det minste smake, og evt finne seg ei skive sjøl hvis de absolutt ikke klarer å spise.

Det hender jeg lager flere retter, i går lagde jeg indrefilet til de voksne, pannekaker til 8-åringen og stekte pølsebiter til 6-åringen. Jeg sløser ikke bort biff på folk som egentlig ikke liker det ;-)

Skrevet

Ja. du skjemmer dem bort. Voksne mennesker som er friske dør ikke av at det er noen paprikabiter eller purreløkbiter i maten. Selv liker jeg ikke sopp, men spiser det da om jeg får det servert i en gryte, er det store biter plukker jeg dem bare ut uten å lage noe oppstuss om det.

Skrevet

Hmm.... om du skjemmer bort, gjør det noe? Er vel lov å skjemme bort noen fra tid til annen. Og det skader vel ingen å bli litt bortskjemt på enkelte områder. Hvertfall ikke om de viser det og setter pris på det... og ser innsatsen du gjør for dem.

Selv pleier jeg ha et litt stort middagsselskap i romjula. En blanding av venner og familie. En av gjestene i det selskapet liker verken ribbe eller pinnekjøtt. Så resten av jula spiser hun julepølse i alle selskapene hun er i.

Siden jeg elsker pinnekjøtt, er det det som serveres i det selskapet.... pluss taco. Synes synd på hun som bare spiser pølser resten av jula. I tillegg er det også noen andre som ikke spiser pinnekjøtt. Ikke alle barna er heller like begeistret for det, så hvorfor ikke. Bordet dekkes, omtrent halvparten får servert pinnekjøtt i den ene enden av langbordet og resten taco i den andre enden.

Vet at de fleste gjestene hadde kommet selv om det bare hadde vært pinnekjøtt.... eller taco for den saks skyld, men jeg synes det er koselig å gjøre alle til lags den ene dagen. :-)

Gjest trolline
Skrevet

voksne folk kan sjøl legge til side det de ikke liker. Uten å lage masse bråk om det. -det samme gjelder store unger. Det hender jeg hjelper min 6-åring å pille ut "skumle" røde paprikabiter fra gryteretten...

Jeg lager av og til middag som ungene liker, og av og til mat som ungene ikke er så begeistra for men som vi voksne liker.

Hvis ungene sutrer for det sier jeg bare at "jeg lagde pannekaker i går som du liker best. I dag har jeg laget det JEG liker best" Som regel er de enige i at det er rettferdig. Så må de i det minste smake, og evt finne seg ei skive sjøl hvis de absolutt ikke klarer å spise.

Det hender jeg lager flere retter, i går lagde jeg indrefilet til de voksne, pannekaker til 8-åringen og stekte pølsebiter til 6-åringen. Jeg sløser ikke bort biff på folk som egentlig ikke liker det ;-)

Neida..her er det aldri bråk rundt matbordet:0) Ordet.jeg liker ikke, blir ikke nevnt av noen voksne!

Og de små, må selvfølgelig smake på all maten.Det de ikke synes om, legges til side. Jeg har vel min egen Barndom i minne..hvor alt måtte spises opp, selv om jeg brakk meg.Og det jeg ikke spiste opp..fikk jeg igjen som kveldsmat...før Brødmat. usj jeg gremmes!

Gjest trolline
Skrevet

Hmm.... om du skjemmer bort, gjør det noe? Er vel lov å skjemme bort noen fra tid til annen. Og det skader vel ingen å bli litt bortskjemt på enkelte områder. Hvertfall ikke om de viser det og setter pris på det... og ser innsatsen du gjør for dem.

Selv pleier jeg ha et litt stort middagsselskap i romjula. En blanding av venner og familie. En av gjestene i det selskapet liker verken ribbe eller pinnekjøtt. Så resten av jula spiser hun julepølse i alle selskapene hun er i.

Siden jeg elsker pinnekjøtt, er det det som serveres i det selskapet.... pluss taco. Synes synd på hun som bare spiser pølser resten av jula. I tillegg er det også noen andre som ikke spiser pinnekjøtt. Ikke alle barna er heller like begeistret for det, så hvorfor ikke. Bordet dekkes, omtrent halvparten får servert pinnekjøtt i den ene enden av langbordet og resten taco i den andre enden.

Vet at de fleste gjestene hadde kommet selv om det bare hadde vært pinnekjøtt.... eller taco for den saks skyld, men jeg synes det er koselig å gjøre alle til lags den ene dagen. :-)

:0))) synes det er kjempekooooselig!

Skrevet

Synes mannen din burde stå for halvparten av matlagningen i hverdagen, så vanskelig som han er.

Han kunne satt seg selv på et tilvenningskurs.. Er det noen teori eller lignende som ligger til grunn for hva han ikke vil spise?

mariaflyfly
Skrevet

Jepp, det gjør du i mine øyne.

Det verste jeg veit er kresne voksne mennesker som ikke tar seg sammen og spiser vanlig mat de får servert. (Og da snakker jeg selvfølgelig om normal mat, ikke innmat, blodmat eller annet svineri.)

Helt utrolig,

synes

Gjest trolline
Skrevet

Jepp, det gjør du i mine øyne.

Det verste jeg veit er kresne voksne mennesker som ikke tar seg sammen og spiser vanlig mat de får servert. (Og da snakker jeg selvfølgelig om normal mat, ikke innmat, blodmat eller annet svineri.)

Helt utrolig,

synes

:0)) vi spiser det meste av normal mat , vi også!

men det er den forbaskede løken ..paprika og Salat han ikke makter!Ellers spiser han alt ! Men jeg ser jo på meldinger her...at jeg skjemmer alle bort:0))) OK ..så gjør jeg vel det da! Jasså, det er noe du heller ikke spiser:0)

mariaflyfly
Skrevet

:0)) vi spiser det meste av normal mat , vi også!

men det er den forbaskede løken ..paprika og Salat han ikke makter!Ellers spiser han alt ! Men jeg ser jo på meldinger her...at jeg skjemmer alle bort:0))) OK ..så gjør jeg vel det da! Jasså, det er noe du heller ikke spiser:0)

Jepp. Innmat og blodmat regnes ikke under betegnelsen "mat" hos meg. ;)

Gjest trolline
Skrevet

Jepp. Innmat og blodmat regnes ikke under betegnelsen "mat" hos meg. ;)

Det har jeg aldri spist! Og ikke Smalahovud:0) Akkurat det har jeg veldig lyst å smake på engang!

Gjest Alt annet er bortskjemthet
Skrevet

Jeg har 4 voksne barn og 5 barnebarn. Har aldri laget mer enn én meny til middag verken da mine barn var små, eller nå som vi er ørten personer rundt middagsbordet av og til.

Gjest trolline
Skrevet

Jeg har 4 voksne barn og 5 barnebarn. Har aldri laget mer enn én meny til middag verken da mine barn var små, eller nå som vi er ørten personer rundt middagsbordet av og til.

.0) Her er det vel ingen som sier, at de ikke liker maten..det er vel heller jeg som liker å lage mat...de liker! Så det må jeg nok ta på egen kappe:) Her får jeg så øra flagrer, det tåler jeg:0))) Idag skal mannen min og jeg ..kose oss med røkte pølser og kålrabistappe..nam :0)

Gjest trolline
Skrevet

Synes mannen din burde stå for halvparten av matlagningen i hverdagen, så vanskelig som han er.

Han kunne satt seg selv på et tilvenningskurs.. Er det noen teori eller lignende som ligger til grunn for hva han ikke vil spise?

:0) som sagt her før...så spiser han alt..utenom løk og paprika og sterke ting! Det aksepterer jeg! Jeg har da mine metoder:0))) he-he. Egentlig ville jeg bare høre..om JEG skjemmer bort mine barn ..også venner ved å lage mat jeg vet de liker veldig godt? Koser meg..når jeg gjør det!

Gjest nåler
Skrevet

Ja, du skjemmer dem bort. Nå er det sikkert for sent å snu, men hvis du hadde holdt deg hard og ikke gitt etter for den barnslige oppførselen, så hadde de nok spist det som har blitt satt på bordet. Folk sulter ikke i hjel frivillig.

Gjest trolline
Skrevet

Ja, du skjemmer dem bort. Nå er det sikkert for sent å snu, men hvis du hadde holdt deg hard og ikke gitt etter for den barnslige oppførselen, så hadde de nok spist det som har blitt satt på bordet. Folk sulter ikke i hjel frivillig.

Matvettregel nr 1..Det er ingen skam å snu :0) Joda, du har rett..det er for sent i mitt tilfelle! Heldigvis liker jeg all slags mat, så mannen min og jeg spiser nesten alltid det samme! Men av og til lager jeg meg ..egen snaddermat, da får han Middagsrester fra Frysern. Ingen problemer her i gården:0) Men er Barn og barnebarn på besøk..da må jeg bare lage noe skikkelig godt, de liker! Må bare...koser oss :0)

Gjest nåler
Skrevet

Matvettregel nr 1..Det er ingen skam å snu :0) Joda, du har rett..det er for sent i mitt tilfelle! Heldigvis liker jeg all slags mat, så mannen min og jeg spiser nesten alltid det samme! Men av og til lager jeg meg ..egen snaddermat, da får han Middagsrester fra Frysern. Ingen problemer her i gården:0) Men er Barn og barnebarn på besøk..da må jeg bare lage noe skikkelig godt, de liker! Må bare...koser oss :0)

Skjønner ikke at du gidder å holde på sånn. Hadde mannen min vært så sær, skulle han fått lage seg mat selv hvis han ikke ville spise det jeg lagde.

Gjest trolline
Skrevet

Skjønner ikke at du gidder å holde på sånn. Hadde mannen min vært så sær, skulle han fått lage seg mat selv hvis han ikke ville spise det jeg lagde.

Han er ikke sær!liker simpelten bare ikke løk og paprika og salat.Det er da ingen Katastrofe! er det vel?Jeg kjenner en KOKK..som aldri spiser frukt og grønsaker...jeg henger meg da ikke opp i sånne bagateller!Heldigvis..spiser mine voksne Barn all slags Mat, men klart de har også sine Favoritter .Og når de kommer til oss på besøk..da skjemmer jeg dem bort, det har jeg skjønt:0) Men..så er det også koselig, at mine Svigerbarn spør etter oppskrifter, fordi de ikke lager slik mat selv.De liker det også..og har spurt om jeg kan vise dem..hvordan det skal lages.Bare koselig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...