Gå til innhold

å skjemme bort

Anbefalte innlegg

Gjest nåler
Skrevet

Han er ikke sær!liker simpelten bare ikke løk og paprika og salat.Det er da ingen Katastrofe! er det vel?Jeg kjenner en KOKK..som aldri spiser frukt og grønsaker...jeg henger meg da ikke opp i sånne bagateller!Heldigvis..spiser mine voksne Barn all slags Mat, men klart de har også sine Favoritter .Og når de kommer til oss på besøk..da skjemmer jeg dem bort, det har jeg skjønt:0) Men..så er det også koselig, at mine Svigerbarn spør etter oppskrifter, fordi de ikke lager slik mat selv.De liker det også..og har spurt om jeg kan vise dem..hvordan det skal lages.Bare koselig!

Hvorfor spør du oss om du skjemmer ham bort hvis du liker å holde på sånn da?

Skrevet

Ingen skal tvinges til å spise noe de ikke klarer. Men det bør være unødvendig å lage to middager, og framfor alt bør det ikke fokuseres på eller snakkes om hva man "ikke liker". Hvis man duller og skjemmer bort og lager to middager, ber man om kresne barn og voksne, og får det antakelig også. Jeg er altså enig med svigerbarna dine.

Det er helt greit å la være å forsyne seg av rosenkålen eller legge igjen litt paprika på tallerkenen. Men å sitte ved bordet og jodle om hva man "ikke liker" er uhørt.

Når det er sagt, er det jo greit å kjøre litt safe i menyvalget ved store familiemiddager.

Jeg leste denne tråden først nå, og jeg må si at jeg er 100% enig med deg i dette svaret:-)

Og så kan jeg legge til at på samme måte som gjestene bør være diskrét mht at de ikke forsyner seg med rosenkål eller legger igjen paprikabiter på tallerkenen, så synes jeg også vert(inn)en må v'ære tilsvarende diskrét og la være å "dytte" på gjestene alt mulig tilbehør eller gjøre et poeng av det som legges igjen på tallerkenen.

Skrevet

Jeg leste denne tråden først nå, og jeg må si at jeg er 100% enig med deg i dette svaret:-)

Og så kan jeg legge til at på samme måte som gjestene bør være diskrét mht at de ikke forsyner seg med rosenkål eller legger igjen paprikabiter på tallerkenen, så synes jeg også vert(inn)en må v'ære tilsvarende diskrét og la være å "dytte" på gjestene alt mulig tilbehør eller gjøre et poeng av det som legges igjen på tallerkenen.

Helt klart. Det er også en uting å kommentere hva andre forsyner seg av og ikke. Jeg tenkte også på et annet scenario da jeg leste hovedinnlegget: Ny kjæreste er med hjem til hans foreldre på middag for første gang, og moren serverer egen middag til gromgutten. Da hadde jeg tenkt fy faen for en bortskjemt mammadalt, og dumpet hele fyren, med mindre han hadde gitt tydelig uttrykk for at den ekstra serveringen var pinlig og unødvendig.

Skrevet

Helt klart. Det er også en uting å kommentere hva andre forsyner seg av og ikke. Jeg tenkte også på et annet scenario da jeg leste hovedinnlegget: Ny kjæreste er med hjem til hans foreldre på middag for første gang, og moren serverer egen middag til gromgutten. Da hadde jeg tenkt fy faen for en bortskjemt mammadalt, og dumpet hele fyren, med mindre han hadde gitt tydelig uttrykk for at den ekstra serveringen var pinlig og unødvendig.

Huff ja, jeg hadde nok også blitt skeptisk da*he he*

Husker en tidligere bekjent (ikke kjæreste) sa med dårlig skjult stolthet at moren hans alltid laget all mat fra bunnen av med ferske råvarer! Han var vel ca 20 år da og bodde fortsatt hjemme... Jeg tenkte at han der skal det nok ikke bli lett å "overta" fordi man hele tiden blir sammenlignet med svigermor;-)

Gjest Kayia
Skrevet

:0) som sagt her før...så spiser han alt..utenom løk og paprika og sterke ting! Det aksepterer jeg! Jeg har da mine metoder:0))) he-he. Egentlig ville jeg bare høre..om JEG skjemmer bort mine barn ..også venner ved å lage mat jeg vet de liker veldig godt? Koser meg..når jeg gjør det!

Skjemmer bort og skjemmer bort - jeg ville ikke kalle det det. Skjemme bort er å gjøre noen noe ekstra godt sånn jeg ser det. Det du holder på med her er å gjøre ungene dine en bjørnetjeneste.

Syns

Mrs. Wallace
Skrevet

Ingen skal tvinges til å spise noe de ikke klarer. Men det bør være unødvendig å lage to middager, og framfor alt bør det ikke fokuseres på eller snakkes om hva man "ikke liker". Hvis man duller og skjemmer bort og lager to middager, ber man om kresne barn og voksne, og får det antakelig også. Jeg er altså enig med svigerbarna dine.

Det er helt greit å la være å forsyne seg av rosenkålen eller legge igjen litt paprika på tallerkenen. Men å sitte ved bordet og jodle om hva man "ikke liker" er uhørt.

Når det er sagt, er det jo greit å kjøre litt safe i menyvalget ved store familiemiddager.

Jeg er så hjertens enig i hvert eneste ord du har skrevet her, Babette!

Gjest trolline
Skrevet

Hvorfor spør du oss om du skjemmer ham bort hvis du liker å holde på sånn da?

Jeg sier da ikke det! men det er Svigerbarna som sier det:0) p.g.a at jeg lager 2 middager inni mellom, når de er her!

Vel, må jeg innrømme at jeg har jobbet i Restaurantfaget i mange år...så jeg har vel fått med meg litt stygge vaner derfra:0) Men skitt au...alle koser seg lell:0) Takk for meg og alle innleggene jeg har fått..var veldig morsom å lese!

Matmor

AneM1365380603
Skrevet

Jeg duller ikke med familien min. Det er alltid _noe_ på bordet de liker, og de trenger ikke smake på alt, selv om jeg oppmuntrer dem til det.

mamma til ni
Skrevet

Man duller gjerne med barna sine :-)

Min nye mann og hans barn var veldig kresne i matveien. Og dei ga tydleg uttrykk for det også. Pirka i maten osv.Mannen min såg det var dumt det var slik.

Eg laga kvar dag to middagsrettar. Noko eg visste dei var vant til, og noko nytt og spennande. Eg ga dei ingen oppmerksomheit om dei klaga. Litt etter litt prøvde dei å smake på det dei trudde dei ikkje likte. Nå et dei det meste. Men fortsatt har eg gjerne utvida meny.

Eg liker også å lage mat. Vi dekker kvar dag på spisebordet, med stearinlys og serviettar. Måltid er kos.

Gjest trolline
Skrevet

Min nye mann og hans barn var veldig kresne i matveien. Og dei ga tydleg uttrykk for det også. Pirka i maten osv.Mannen min såg det var dumt det var slik.

Eg laga kvar dag to middagsrettar. Noko eg visste dei var vant til, og noko nytt og spennande. Eg ga dei ingen oppmerksomheit om dei klaga. Litt etter litt prøvde dei å smake på det dei trudde dei ikkje likte. Nå et dei det meste. Men fortsatt har eg gjerne utvida meny.

Eg liker også å lage mat. Vi dekker kvar dag på spisebordet, med stearinlys og serviettar. Måltid er kos.

kjempekoselig!

Har masse telys rundt meg også! ;0)

Gjest trolline
Skrevet

Jøss..du verden har du 9 barn tilsammen? Så det plutselig på nikket,men da hadde jeg trykkt på tasten alt:0) Ønsket meg selv en stor Barneflokk, men det ble 2 enebarn isteden med 12 års forskjell! Da har du nok å henge fingrene i...for ikke å snakke om Matbordet! Men jeg syns ..jeg ser dere alle sammen rundt bordet, med levende lys og ha det kos:0)

mamma til ni
Skrevet

Jøss..du verden har du 9 barn tilsammen? Så det plutselig på nikket,men da hadde jeg trykkt på tasten alt:0) Ønsket meg selv en stor Barneflokk, men det ble 2 enebarn isteden med 12 års forskjell! Da har du nok å henge fingrene i...for ikke å snakke om Matbordet! Men jeg syns ..jeg ser dere alle sammen rundt bordet, med levende lys og ha det kos:0)

Eg har ni barn + fem stebarn. Men det er berre 5 som bor heime nå. Hadde alle mine her i påska. Er ikkje så ofte eg får treffe barnebarnet, som bor så langt unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...