Gå til innhold

Fri fra jobb ifm begravelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så sant det er innenbys, og man bare er borte en time eller to er det ingen som har blitt trukket i lønn på min arbeidsplass. Blir man borte hele dagen vil jeg tro at det kommer litt an på hvems begravelse det er. På den annen side er det vel ingen som tar fri hele dager hvis det ikke er nær familie/slekt? Eller kanskje det er det... Noen gjør det meste for å få en fridag. ;-)

Annonse

Gjest Elextra

Som du sikkert vet kommer dette helt an på lokale avtaler.

Hos oss får vi fri med lønn når det gjelder begravelser i den nærmeste familie. Ønsker vi å å gå i andre begravelser får vi mulighet til det, men må ta av egen tid, med andre ord ta av fleksitidskontoen/jobbe inn tiden.

Så sant det er innenbys, og man bare er borte en time eller to er det ingen som har blitt trukket i lønn på min arbeidsplass. Blir man borte hele dagen vil jeg tro at det kommer litt an på hvems begravelse det er. På den annen side er det vel ingen som tar fri hele dager hvis det ikke er nær familie/slekt? Eller kanskje det er det... Noen gjør det meste for å få en fridag. ;-)

''På den annen side er det vel ingen som tar fri hele dager hvis det ikke er nær familie/slekt? Eller kanskje det er det... Noen gjør det meste for å få en fridag. ;-)''

Kommer jo an på reiseavstanden, da. I fjor reiste jeg 6 timer hver vei for å delta i en begravelse til en ikke-nær slektning, og brukte en feriedag på det. Ikke mye til 'fridag', da...

Men selv med kortere reisevei - la oss si at du jobber på Økern i Oslo og skal i begravelse på Nesodden. Nå bruker ikke jeg å farte så mye til Nesodden, men antar du da først må ta buss/bane til sentrum, deretter gå ut på kaia og ta ferga, og deretter buss til kirka. Det er ikke sikkert det blir igjen så mye av arbeidsdagen etter dette.

''På den annen side er det vel ingen som tar fri hele dager hvis det ikke er nær familie/slekt? Eller kanskje det er det... Noen gjør det meste for å få en fridag. ;-)''

Kommer jo an på reiseavstanden, da. I fjor reiste jeg 6 timer hver vei for å delta i en begravelse til en ikke-nær slektning, og brukte en feriedag på det. Ikke mye til 'fridag', da...

Men selv med kortere reisevei - la oss si at du jobber på Økern i Oslo og skal i begravelse på Nesodden. Nå bruker ikke jeg å farte så mye til Nesodden, men antar du da først må ta buss/bane til sentrum, deretter gå ut på kaia og ta ferga, og deretter buss til kirka. Det er ikke sikkert det blir igjen så mye av arbeidsdagen etter dette.

Sant nok, det tar nok lengre tid i Oslo enn der jeg bor.

''På den annen side er det vel ingen som tar fri hele dager hvis det ikke er nær familie/slekt?''

Nå trenger det ikke være familie eller slekt for at man skal være svært knyttet til en person da. Mistet selv en venninne jeg har hatt hele livet, hun er egentlig en venninne av mine storesøstre og har vært som en tredje storesøster for meg hele livet. Tok en hel feriedag i forbindelse med hennes begravelse ja og det var ikke for å få en fridag nei!

I min forrige jobb fikk vi fri med lønn når det var egne nære slektninger, dvs. søsken, foreldre eller besteforeldre. Ektefelles slektninger eller andre måtte vi avspasere eller ta ferie for å gå i.

I min nåværende jobb får vi fri med lønn til alle begravelser (så fremt det ikke misbrukes, da).

Annonse

Nå får vi alltid fri med lønn når vi skal i lønn, selv om det er til en nabo. Dersom vi må reise langt for å komme i begravelse til ikke nære slektninger, får vi nok bare lønn for noen timer eller en dag.

Før fikk vi bare lønn når vi skulle i begravelse til foreldre, besteforeldre, søsken, barn, barnebarn, kollega på samme avdeling. Var vi i begravelse til andre da, pleidde vi avspasere.

Kommer an på hva slags relasjon man har til avdøde.

Fri med lønn når det er nær familie.

Fri uten lønn når det er bekjente.

Jeg har aldri opplevd at noen er blitt nekta å gå i en begravelse de har følt de burde gå i.

Da vår bestefar døde var det så vidt den ene kusina mi fikk fri. Men det er lenge siden, og hun fikk nok heller ikke lønn.

Gjest prust

Da min svigerfar døde i vinter, fikk jeg innvilget tre dager fri med lønn - mens min mann kun fikk fri én dag med lønn.

Svigerfar bodde langt unna oss, og det var mannen min som måtte ordne alt i forhold til begravelsen, i tillegg til en reisedag hver vei. Jeg synes det var utrlig smålig av hans arbeidsgiver!

''På den annen side er det vel ingen som tar fri hele dager hvis det ikke er nær familie/slekt?''

Nå trenger det ikke være familie eller slekt for at man skal være svært knyttet til en person da. Mistet selv en venninne jeg har hatt hele livet, hun er egentlig en venninne av mine storesøstre og har vært som en tredje storesøster for meg hele livet. Tok en hel feriedag i forbindelse med hennes begravelse ja og det var ikke for å få en fridag nei!

Det har jeg også gjort - Brukt feriedager på sånt. Hvilket er rett og rimelig. Det jeg mente er at man ikke kan forvente å få fri med lønn av arbeidsgiver da, og så sa jeg, litt på spøk og litt på alvor, at dessverre må det være retningslinjer for hvem det gis fri med lønn for å gå i begravelse til, for ellers er det noen som gjør hva som helst for en fridag.....inkludert å gå i, evnt å lyve på seg, en begravelse... ;-) (Ja, jeg har en eller to bekjente i tankene, sånne mennesker finnes faktisk)

Det har jeg også gjort - Brukt feriedager på sånt. Hvilket er rett og rimelig. Det jeg mente er at man ikke kan forvente å få fri med lønn av arbeidsgiver da, og så sa jeg, litt på spøk og litt på alvor, at dessverre må det være retningslinjer for hvem det gis fri med lønn for å gå i begravelse til, for ellers er det noen som gjør hva som helst for en fridag.....inkludert å gå i, evnt å lyve på seg, en begravelse... ;-) (Ja, jeg har en eller to bekjente i tankene, sånne mennesker finnes faktisk)

''for ellers er det noen som gjør hva som helst for en fridag.....inkludert å gå i, evnt å lyve på seg, en begravelse... ;-) (Ja, jeg har en eller to bekjente i tankene, sånne mennesker finnes faktisk''

Forbauser meg overhodet ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...