Gå til innhold

Anbefaling klassisk musikk?

Anbefalte innlegg

fru Burlefot
Skrevet

Jeg har lyst til å høre mer på klassisk musikk, men vet liksom ikke hva jeg skal begynne med. Ender ofte opp med samleplater, men man får jo ikke helt den fulle opplevelsen når man lytter til "best of" fra en komponist som gjerne har hundrevis av stykker på merittlisten.

Kan noen anbefale noe jeg kan begynne med?

Skrevet

Velg ut noen av de komponistene du liker fra samleplatene dine, og gå i en butikk de har greie på klassisk musikk og spør om råd, og lytt. Det er MYE bedre å ha bare en komponist på samme plate!!!

Skrevet

Dette er noen av mine favoritter, men jeg støtter adelies forslag om å velge noe fra komponister du allerede liker:

Nigel Kennedy som spiller De fire årstidene av Vivaldi

Tryllefløyten - opera av Mozart

Juleoratoriet av J. S. Bach

Skrevet

PS. Du kan ev. begynne med mozart, beethoven eller vivaldi. Nok å ta av. Men ikke velg de fire årstider el. som du likevel sikkert har hørt masse.

Og hvaslags instument foretrekker du? Orkester med xxx-solo: fiolin, fløyte, cello....

Skrevet

PS. Du kan ev. begynne med mozart, beethoven eller vivaldi. Nok å ta av. Men ikke velg de fire årstider el. som du likevel sikkert har hørt masse.

Og hvaslags instument foretrekker du? Orkester med xxx-solo: fiolin, fløyte, cello....

''Men ikke velg de fire årstider el. som du likevel sikkert har hørt masse. ''

?? Hvorfor er det å ha hørt det masse en diskvalifikasjonsgrunn?

Skrevet

''Men ikke velg de fire årstider el. som du likevel sikkert har hørt masse. ''

?? Hvorfor er det å ha hørt det masse en diskvalifikasjonsgrunn?

Hun vil jo gå nye veier... lære om musikk hun tidligere ikke har fordypet seg i. Det er en fin utfordring i det. Men det kan jo være greit å ta en lettvekter også selvsagt, og den versjonen du nevnte (så det ikke før etter at jeg postet innlegget mitt) er jo veldig fin og spenstig, jeg så Nigel i konserthuset for mange år siden og det var en opplevelse.

mariaflyfly
Skrevet

Åhhh, endelig en fantastisk tråd der jeg kan øse ut mine favoritter! ;)

Kjæresten min er ikke inn i min musikksmak overhodet, og jeg heler ikke i hans. Defor kjøpte vi 5 cd'er til hverandre som begge anså for å være et must i våre cd-hyller. :)

Jeg ga han

Mendelsohns fiolinkonsert, en innspilling med Anne Sofie Mutter. Hør litt på den her:

Elgars cellokonsert, en innspilling med Jaqueline Duprés. Hør litt her, men med halvdårlig lyd: http://www.youtube.com/watch?v=L5C99JyP2ns

Mozarts klarinettkonsert, husker ikke hva slags innspilling. Smakebit fra 1. sats her:

(Hun på filmsnutten her spilte forresten innmari fint!)

Brahms' Ein Deutches Requiem, (verk for orkester og kor) en fantastisk innspilling med Monteverdi choir og John Eliot Gardiner (dir) Hør litt fra 1. satsen her, men ikke få noia av at det er litt dårlig lyd: http://www.youtube.com/watch?v=cU-qesI_ADs&feature=related

Bach, jeg husker ikke om jeg endte opp med Brandenburgerkonserter eller Magnificat i d-dur (et korverk), men begge er uansett vel verd å kjøpe

En plate med noen av Beethovens klaversonater, der både Måneskinnssonaten og Pathetique var med. Husker ikke hva slags innspilling det var. Hør litt på 2. satsen her, den er nydelig:

Skrevet

Hun vil jo gå nye veier... lære om musikk hun tidligere ikke har fordypet seg i. Det er en fin utfordring i det. Men det kan jo være greit å ta en lettvekter også selvsagt, og den versjonen du nevnte (så det ikke før etter at jeg postet innlegget mitt) er jo veldig fin og spenstig, jeg så Nigel i konserthuset for mange år siden og det var en opplevelse.

Ja, jeg har hørt årstidene med andre enn Nigel Kennedy, og det er absolutt ikke det samme:-)

mariaflyfly
Skrevet

Dette er noen av mine favoritter, men jeg støtter adelies forslag om å velge noe fra komponister du allerede liker:

Nigel Kennedy som spiller De fire årstidene av Vivaldi

Tryllefløyten - opera av Mozart

Juleoratoriet av J. S. Bach

Jeg har også en innspilling med han, og den er kjempeflott! :)

Skrevet

Jeg har også en innspilling med han, og den er kjempeflott! :)

Moren min har årstidene med et mer ordinært symfoniorkester el lign, og jeg makter bare ikke høre på det etter å ha hørt Nigel Kennedy:-)

Gjest Liten musikknerd
Skrevet

Hei!

Det er vanskelig å anbefale noe når jeg ikke vet hva du liker - er det noen komponister eller verker fra samleplatene som har gitt deg mer enn andre?

Her er en fin link for alle som ønsker å bli bedre kjent med klassisk musikk: http://www.classicstoday.com/features/100cds.asp

Det jeg synes er spesielt bra med denne listen, er at den anbefaler innspillinger i tillegg til verker. Gode innspillinger er et must - et av mine favorittverker er Bachs messe i h-moll, men f.eks. Karajans innspilling er bare grøtete og voldsom. Derimot er Karajan en fantastisk dirigent når han tar for seg romantiske verker, f.eks. Beethovens symfonier.

Noen forslag fra forskjellige epoker:

Renessanse:

Allegri - Miserere (vokal kirkemusikk, nydelig og meditativt, Taverners innspilling er fantastisk)

Barokk:

Bach - Brandenburgerkonsertene er lett tilgjengelig, for mer dybde kan du prøve pasjonene og kantatene - alt som dirigeres av Philippe Herreweghe er av topp kvalitet! Hvis du liker solo klaver, er Glenn Goulds 1981-innspilling av Goldbergvariasjonene original og legendarisk. Mange purister mener variasjonene bør spilles på cembalo - da er Trevor Pinnock et godt valg.

Klassisistisk:

Mozart - Pianokonsertene. Leif Ove Andsnes har nettopp kommet med en ny innspilling av blant annet nummer 17. Behagelig, harmonisk, men langtfra kjedelig!

Romantisk:

Beethoven - piano- og fiolinkonsertene, se listen for anbefalte innspillinger - og dersom du foretrekker kun orkester, er Carlos Kleibers innspillinger flotte.

Mahler - Symfoni nummer 5; som et stort lydteppe med ørsmå nyanser.

Fauré - Requiem, ofte inkludert på klassiske samleplater, men det er smektende uten å bli platt.

Hm. Hvis du liker opera, er det masse å ta av: Puccini, Verdi, Rossini - men der bør noen andre enn jeg stå for anbefalingene...

Gjest Liten musikknerd
Skrevet

Åhhh, endelig en fantastisk tråd der jeg kan øse ut mine favoritter! ;)

Kjæresten min er ikke inn i min musikksmak overhodet, og jeg heler ikke i hans. Defor kjøpte vi 5 cd'er til hverandre som begge anså for å være et must i våre cd-hyller. :)

Jeg ga han

Mendelsohns fiolinkonsert, en innspilling med Anne Sofie Mutter. Hør litt på den her:

Elgars cellokonsert, en innspilling med Jaqueline Duprés. Hør litt her, men med halvdårlig lyd: http://www.youtube.com/watch?v=L5C99JyP2ns

Mozarts klarinettkonsert, husker ikke hva slags innspilling. Smakebit fra 1. sats her:

(Hun på filmsnutten her spilte forresten innmari fint!)

Brahms' Ein Deutches Requiem, (verk for orkester og kor) en fantastisk innspilling med Monteverdi choir og John Eliot Gardiner (dir) Hør litt fra 1. satsen her, men ikke få noia av at det er litt dårlig lyd: http://www.youtube.com/watch?v=cU-qesI_ADs&feature=related

Bach, jeg husker ikke om jeg endte opp med Brandenburgerkonserter eller Magnificat i d-dur (et korverk), men begge er uansett vel verd å kjøpe

En plate med noen av Beethovens klaversonater, der både Måneskinnssonaten og Pathetique var med. Husker ikke hva slags innspilling det var. Hør litt på 2. satsen her, den er nydelig:

Støtter anbefalingen om Elgars cellokonsert - selv om jeg faktisk foretrekker Truls Mørks innspilling framfor Duprés :-)

mariaflyfly
Skrevet

Hei!

Det er vanskelig å anbefale noe når jeg ikke vet hva du liker - er det noen komponister eller verker fra samleplatene som har gitt deg mer enn andre?

Her er en fin link for alle som ønsker å bli bedre kjent med klassisk musikk: http://www.classicstoday.com/features/100cds.asp

Det jeg synes er spesielt bra med denne listen, er at den anbefaler innspillinger i tillegg til verker. Gode innspillinger er et must - et av mine favorittverker er Bachs messe i h-moll, men f.eks. Karajans innspilling er bare grøtete og voldsom. Derimot er Karajan en fantastisk dirigent når han tar for seg romantiske verker, f.eks. Beethovens symfonier.

Noen forslag fra forskjellige epoker:

Renessanse:

Allegri - Miserere (vokal kirkemusikk, nydelig og meditativt, Taverners innspilling er fantastisk)

Barokk:

Bach - Brandenburgerkonsertene er lett tilgjengelig, for mer dybde kan du prøve pasjonene og kantatene - alt som dirigeres av Philippe Herreweghe er av topp kvalitet! Hvis du liker solo klaver, er Glenn Goulds 1981-innspilling av Goldbergvariasjonene original og legendarisk. Mange purister mener variasjonene bør spilles på cembalo - da er Trevor Pinnock et godt valg.

Klassisistisk:

Mozart - Pianokonsertene. Leif Ove Andsnes har nettopp kommet med en ny innspilling av blant annet nummer 17. Behagelig, harmonisk, men langtfra kjedelig!

Romantisk:

Beethoven - piano- og fiolinkonsertene, se listen for anbefalte innspillinger - og dersom du foretrekker kun orkester, er Carlos Kleibers innspillinger flotte.

Mahler - Symfoni nummer 5; som et stort lydteppe med ørsmå nyanser.

Fauré - Requiem, ofte inkludert på klassiske samleplater, men det er smektende uten å bli platt.

Hm. Hvis du liker opera, er det masse å ta av: Puccini, Verdi, Rossini - men der bør noen andre enn jeg stå for anbefalingene...

Hey, endelig en som er like nerd som meg! ;)

Jeg bare lurer på en ting: Hvorfor presenterer du Beethoven som en del av romantikken? Han tilhører da vitterlig klassisismen, selv om han var en foregangsmann for de romantiske komponistene? Eller husker jeg så feil?

mariaflyfly
Skrevet

Støtter anbefalingen om Elgars cellokonsert - selv om jeg faktisk foretrekker Truls Mørks innspilling framfor Duprés :-)

Jeg har hørt den live med Truls Mørk, det var flott! :)

Skrevet

Ja, jeg har hørt årstidene med andre enn Nigel Kennedy, og det er absolutt ikke det samme:-)

Nei, særlig hvis du hører Nigel først, og mer trad etterpå. Men han ble vel galere og galere... vet ikke hva han gjør nå? Hørte forresten om en nyere versjon enn Nigels, av "de gale italienrene" men vet ikke hvem det var.

Gjest Liten musikknerd
Skrevet

Hey, endelig en som er like nerd som meg! ;)

Jeg bare lurer på en ting: Hvorfor presenterer du Beethoven som en del av romantikken? Han tilhører da vitterlig klassisismen, selv om han var en foregangsmann for de romantiske komponistene? Eller husker jeg så feil?

Hm, si det :-P Antakeligvis skyldes det at da jeg gikk på musikklinja på gymnaset, behandlet vi Beethoven under romantikken; vi tok primært for oss de senere verkene hans, som klart tilhører romantikken. I hodet mitt opererer jeg med noenlunde samme inndeling som her: http://en.wikipedia.org/wiki/Romantic_music

Altså Beethoven -> tidlig romantikk, Brahms -> romantikk, Mahler -> senromantikk.

Øh, men jeg burde selvfølgelig plassert ham som overgangsfigur, i det minste :-P

Gjest Liten musikknerd
Skrevet

Jeg har hørt den live med Truls Mørk, det var flott! :)

Mmm... Men Duprés' versjon kommer selvfølgelig alltid til å stå i en særstilling - spesielt etter "Hilary and Jackie" :-)

mariaflyfly
Skrevet

Hm, si det :-P Antakeligvis skyldes det at da jeg gikk på musikklinja på gymnaset, behandlet vi Beethoven under romantikken; vi tok primært for oss de senere verkene hans, som klart tilhører romantikken. I hodet mitt opererer jeg med noenlunde samme inndeling som her: http://en.wikipedia.org/wiki/Romantic_music

Altså Beethoven -> tidlig romantikk, Brahms -> romantikk, Mahler -> senromantikk.

Øh, men jeg burde selvfølgelig plassert ham som overgangsfigur, i det minste :-P

Hehe, jeg gikk også på musikklinja på videregående, men vi snakket om de tre store innenfor klassisismen: Haydn, Mozart og Beethoven.

Men han gjorde selvfølgelig mye foregangsarbeid for de romantiske komponistene bl.a. med den siste symfonien. :)

Gjest Liten musikknerd
Skrevet

Hehe, jeg gikk også på musikklinja på videregående, men vi snakket om de tre store innenfor klassisismen: Haydn, Mozart og Beethoven.

Men han gjorde selvfølgelig mye foregangsarbeid for de romantiske komponistene bl.a. med den siste symfonien. :)

Jeg har vært en barokkfantast på min hals, med noen utflukter til romantikken, men med unntak av Mozarts Requiem og hans store messe i c-moll, har jeg fordomsfullt nok styrt unna all klassisisme fram til nå nylig. Dermed har jeg nok plassert Beethoven som romantiker for å ordne verden etter mitt mentale terreng ;-)

Vi analyserte Grosse Fuge, Hammerklaversonaten og Symfoni nr. 9 - tror læreren min hadde de samme fordommene mot klassisismen som jeg hadde, dessverre :-(

Skrevet

Det kan kanskje være lurt å begynne med verker med instrument-solist, de kan være lettere å finne tråden i enn rene orkesterstykker.

Mine favoritter:

Brahms, Tchaikovsky, Sibelius fiolinkonserter.

Grieg, Tchaikovsky pianokonserter.

Dvorak, Elgar cellokonserter, Tchaikovskys rokokkovariasjoner for cello.

Mozarts hornkonserter.

Korverk er også flott, f.eks. Verdis og Mozarts requiem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...