Gå til innhold

Anbefaling klassisk musikk?

Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

Jeg har vært en barokkfantast på min hals, med noen utflukter til romantikken, men med unntak av Mozarts Requiem og hans store messe i c-moll, har jeg fordomsfullt nok styrt unna all klassisisme fram til nå nylig. Dermed har jeg nok plassert Beethoven som romantiker for å ordne verden etter mitt mentale terreng ;-)

Vi analyserte Grosse Fuge, Hammerklaversonaten og Symfoni nr. 9 - tror læreren min hadde de samme fordommene mot klassisismen som jeg hadde, dessverre :-(

C-mollmessen er en av mine absolutte favoritter også. :) Og Bachs h-mollmesse og Verdi requiem. Men så er jeg i overkant korentusiast også, da. :)

Gjest Liten musikknerd
Skrevet

C-mollmessen er en av mine absolutte favoritter også. :) Og Bachs h-mollmesse og Verdi requiem. Men så er jeg i overkant korentusiast også, da. :)

Moi aussi :-) Min bedre halvdel synes noen ganger det kan bli litt vel sakralt i heimen.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg har hørt årstidene med andre enn Nigel Kennedy, og det er absolutt ikke det samme:-)

Innbiller meg at Nigel Kennedy overdriver litt mot det teatralske, jeg..?

Har selv 4 årstider i flere utgaver, og liker best den med Ann-Sophie Mutter og Trondheimssolistene.

Gjest Elextra
Skrevet

Åhhh, endelig en fantastisk tråd der jeg kan øse ut mine favoritter! ;)

Kjæresten min er ikke inn i min musikksmak overhodet, og jeg heler ikke i hans. Defor kjøpte vi 5 cd'er til hverandre som begge anså for å være et must i våre cd-hyller. :)

Jeg ga han

Mendelsohns fiolinkonsert, en innspilling med Anne Sofie Mutter. Hør litt på den her:

Elgars cellokonsert, en innspilling med Jaqueline Duprés. Hør litt her, men med halvdårlig lyd: http://www.youtube.com/watch?v=L5C99JyP2ns

Mozarts klarinettkonsert, husker ikke hva slags innspilling. Smakebit fra 1. sats her:

(Hun på filmsnutten her spilte forresten innmari fint!)

Brahms' Ein Deutches Requiem, (verk for orkester og kor) en fantastisk innspilling med Monteverdi choir og John Eliot Gardiner (dir) Hør litt fra 1. satsen her, men ikke få noia av at det er litt dårlig lyd: http://www.youtube.com/watch?v=cU-qesI_ADs&feature=related

Bach, jeg husker ikke om jeg endte opp med Brandenburgerkonserter eller Magnificat i d-dur (et korverk), men begge er uansett vel verd å kjøpe

En plate med noen av Beethovens klaversonater, der både Måneskinnssonaten og Pathetique var med. Husker ikke hva slags innspilling det var. Hør litt på 2. satsen her, den er nydelig:

Ante ikke at også du var en sånn klassisk-fantast :).

Jeg kunne også trenge noen tips, og har notert meg anbefalingene dine :)-

mariaflyfly
Skrevet

Ante ikke at også du var en sånn klassisk-fantast :).

Jeg kunne også trenge noen tips, og har notert meg anbefalingene dine :)-

Håper du liker dem, da. :)

Jeg har vært klassisk-fantast i mange år. Også er jeg jo veldig korentusiast. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Håper du liker dem, da. :)

Jeg har vært klassisk-fantast i mange år. Også er jeg jo veldig korentusiast. :)

Ja, det med kor har jeg vel fått med meg :P. Var i kor mange år selv, i voksen alder, uten egentlig på noen måte å være noen fantast.

Skrevet

Mozarts requiem får jeg gåsehud av ..*deilig* - er kanskej ulike versjoner, dette er med kor.

Skrevet

Innbiller meg at Nigel Kennedy overdriver litt mot det teatralske, jeg..?

Har selv 4 årstider i flere utgaver, og liker best den med Ann-Sophie Mutter og Trondheimssolistene.

Smaken er vel som baken også her, men min innspilling er nok ganske gammel - kanskje 15 år? jeg synes ikke han er teatralsk der.

fru Burlefot
Skrevet

Åhhh, endelig en fantastisk tråd der jeg kan øse ut mine favoritter! ;)

Kjæresten min er ikke inn i min musikksmak overhodet, og jeg heler ikke i hans. Defor kjøpte vi 5 cd'er til hverandre som begge anså for å være et must i våre cd-hyller. :)

Jeg ga han

Mendelsohns fiolinkonsert, en innspilling med Anne Sofie Mutter. Hør litt på den her:

Elgars cellokonsert, en innspilling med Jaqueline Duprés. Hør litt her, men med halvdårlig lyd: http://www.youtube.com/watch?v=L5C99JyP2ns

Mozarts klarinettkonsert, husker ikke hva slags innspilling. Smakebit fra 1. sats her:

(Hun på filmsnutten her spilte forresten innmari fint!)

Brahms' Ein Deutches Requiem, (verk for orkester og kor) en fantastisk innspilling med Monteverdi choir og John Eliot Gardiner (dir) Hør litt fra 1. satsen her, men ikke få noia av at det er litt dårlig lyd: http://www.youtube.com/watch?v=cU-qesI_ADs&feature=related

Bach, jeg husker ikke om jeg endte opp med Brandenburgerkonserter eller Magnificat i d-dur (et korverk), men begge er uansett vel verd å kjøpe

En plate med noen av Beethovens klaversonater, der både Måneskinnssonaten og Pathetique var med. Husker ikke hva slags innspilling det var. Hør litt på 2. satsen her, den er nydelig:

Så kjekt at du la med linker til "smakebiter" - skal høre på dem når jeg kommer hjem fra jobb!

Skrevet

Alt med Bach er helt nydelig - samme hva.

Passionene hans er flotte.

Vivaldi - De 4 årstidene - fantastisk herlig.

Mozart - Tryllefløyten - morsom :)

Beethoven har også veldig mye som ligger godt i øret.

Chopin utfordrer øret litt mer, men er også vakkert.

Mahler's 8. symfoni er mektig og flott.

Skrevet

Jeg har tilgang til enorme mengder klassisk musikk, men jeg hører mest på NRK Klassisk. Der spiller de mye fin musikk. Er å få inn på FM eller DAB, men siden begge deler er utilgjengelig for meg tar jeg kanalen inn over internett. Link på www.nrk.no.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler folk å begynne med Mozart. Jeg støtter forslaget om å begynne med konsertene (orkester + solist). Prøv klaverkonsertene, hornkonsertene, klarinettkonserten, fagottkonserten og konserten for fløyte og harpe.

Kan anbefale Mozart som god behandling for sjelen/psyken.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg får aldri nok av disse årstidene som mange andre her har nevnt :)

Skrevet

Rachmaninovs klaverkonserter er nydelige, jeg er spesielt glad i nr 2, men nr 3 er også fantastisk flott. Hvis du våger deg på litt folkemusikkinspirerte saker, er "Hundrad hardingtonar" av Geirr Tveitt et must.

Jeg er ellers håpløst fortapt i russiske romantikere, der kan du ikke trå feil :o) En annen russer verdt å få med seg er Shostakovitsj, begynn gjerne med symfoni nr 5. Kvartettene av samme komponist er også veldig stilig, her kan du trygt begynne med åtteren.

Symfoniske danser av Grieg er et ganske kort verk som også anbefales varmt herfra!

Herlighet så mye jg kunne ramset opp her :o) Men nå har du litt å begynne med i alle fall!

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...