Gå til innhold

Redde jernstekepanne der ting svir seg?

Anbefalte innlegg

Gjest mallet
Skrevet

Jeg har en god jernstekepanne som jeg har hatt i mange år. For en tid siden hadde noe svidd seg litt langs kanten, og fordi jeg ikke hadde en skrubb tilgjengelig brukte jeg litt stålull. Nå svir alt seg fast i kanten, selv om jeg satte den godt inn med olje etterpå og har gjort det flere ganger. Er det noe håp om å redde den? Noen som har gode tips? Vil det komme seg om jeg bare fortsetter å olje?

Skrevet

Du bør la oljen 'steke seg inn', altså la den stå med olje på komfyren slik at det trekke rinn bedre.

Den blir forøvrig bedre etterhvert - det er det samme med helt nye stekepanner i jern - de er ikke like gode som panner som har vært brukt en tid.

Skrevet

Dersom det er skikkelig ille syns jeg det virker bedre med margarin eller smør enn med olje. Det er lurt å ha i en skikkelig klump og varme panna litt. Ellers kan du ha i en del olje og "koke" det opp også.

Gjest mallet
Skrevet

Du bør la oljen 'steke seg inn', altså la den stå med olje på komfyren slik at det trekke rinn bedre.

Den blir forøvrig bedre etterhvert - det er det samme med helt nye stekepanner i jern - de er ikke like gode som panner som har vært brukt en tid.

Det er godt det er håp :) Pannen har vært i bruk (dvs varm) med olje i flere ganger, men det er vel bare å fortsette til den har fått satt seg inn igjen :)

Gjest mallet
Skrevet

Dersom det er skikkelig ille syns jeg det virker bedre med margarin eller smør enn med olje. Det er lurt å ha i en skikkelig klump og varme panna litt. Ellers kan du ha i en del olje og "koke" det opp også.

Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...