Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opps,hva gjør vi hvis renta fyker opp til 8 prosent?

Tenker det er endel som sliter litt da,heldigvis skal vi klare oss greit,men tenker på alle de som har lån til godt over pipa,de får problemer om dette skjer.

Gjest dittoto
Skrevet

Har opplevd bolgrente på godt over 10% så jeg vet det kan skje igjen. Man er rimelig bevisstløs dersom man trodde at renta skulle være på 3% i evig tid. Er bare 6 år siden jeg hadde 8% så ...

Skrevet

De som ikke har tatt høyde for at renten kan øke en hel del, er litt korttenkte....

Jeg har heldigvis knapt lån :)

Skrevet

Har opplevd bolgrente på godt over 10% så jeg vet det kan skje igjen. Man er rimelig bevisstløs dersom man trodde at renta skulle være på 3% i evig tid. Er bare 6 år siden jeg hadde 8% så ...

Med sånne priser det er på eiendom idag så sier det seg selv at det er mange som sitter med store boliglån,hvem som er bevisstløs og ikke kan vel diskuteres.,

Bankene eller lånetagererne?

Si det du.

Gjest in control
Skrevet

Hvis man er idiot og ikke har peiling på planlegging og økonomistyring, kan man bare takke seg selv.

Skrevet

Vi får det tøft om renten går mye opp, ikke tvil om det. Jeg hadde egentlig planlagt å studere til høsten, men vi får vurdere økonomien når den tid kommer. Mulig jeg må jobbe et år til først før vi har råd.

Skrevet

Hvis man er idiot og ikke har peiling på planlegging og økonomistyring, kan man bare takke seg selv.

Er det idioti å kjøpe egen bolig?

I tilfelle renten går opp?

Synes du svarer uhøflig og respektløst overfor dem med høye lån og tro meg,dem er det mange av.

Så selv om både du og jeg skal klare oss så er det mange som kommer til å slite,da er det ufint å kalle de idiotiske gitt.

Enig?Ser du det selv.

Gjest in control
Skrevet

Er det idioti å kjøpe egen bolig?

I tilfelle renten går opp?

Synes du svarer uhøflig og respektløst overfor dem med høye lån og tro meg,dem er det mange av.

Så selv om både du og jeg skal klare oss så er det mange som kommer til å slite,da er det ufint å kalle de idiotiske gitt.

Enig?Ser du det selv.

Det er idiotisk å kjøpe hus med stort lån uten å ta høyde for renteøkninger, ja. Hvis man ikke tenker lenger enn som så, er det ikke mye å respektere.

Gjest Kayia
Skrevet

Med sånne priser det er på eiendom idag så sier det seg selv at det er mange som sitter med store boliglån,hvem som er bevisstløs og ikke kan vel diskuteres.,

Bankene eller lånetagererne?

Si det du.

Det er alltid lånetakers ansvar, selv om det kan foretaes litt for rause regnestykker fra bankens side spør du meg.

Seriøse banker (og alle landets aviser) har de to siste årene antydet at renten vil gå opp, og min bank antydet 7-8 % allerede da vi lå på rundt 3%. Men selv om min bankforbindelse kunne tilby oss 4,5 mill i lån dengang grep jeg jo ikke sjansen, nettopp fordi jeg ikke gidder å risikere å tvinges til å selge på et dårligere marked fordi jeg ikke greier utgiftene.

Mener du det er produsentens ansvar når man kjøper tvilsomme produkter på postordre eller tv-shop og du da?

Skrevet

Det er alltid lånetakers ansvar, selv om det kan foretaes litt for rause regnestykker fra bankens side spør du meg.

Seriøse banker (og alle landets aviser) har de to siste årene antydet at renten vil gå opp, og min bank antydet 7-8 % allerede da vi lå på rundt 3%. Men selv om min bankforbindelse kunne tilby oss 4,5 mill i lån dengang grep jeg jo ikke sjansen, nettopp fordi jeg ikke gidder å risikere å tvinges til å selge på et dårligere marked fordi jeg ikke greier utgiftene.

Mener du det er produsentens ansvar når man kjøper tvilsomme produkter på postordre eller tv-shop og du da?

Ikke akkurat sammelignbart det da,i banken har vel de fleste en rådgiver som er der for å hjelpe deg,du finner ikke rådgivere på Rema1000.vettu.

Gjest in control
Skrevet

Ikke akkurat sammelignbart det da,i banken har vel de fleste en rådgiver som er der for å hjelpe deg,du finner ikke rådgivere på Rema1000.vettu.

Man lever i en fantasiverden hvis man trodde at renta kom til å holde seg på 3% for evig. Det er lov å tenke sjøl selv om rådgiverne kaster penger etter folk.

Gjest Kayia
Skrevet

Her er vi tydeligvis helt uenige. Noen produkter kan markedsføres meget diffust (f.eks terras fond) eller fullstendig misvisende (f.eks pizzaost som viste seg å være palmefett), og der mener jeg at selger i noen tilfeller kan holdes ansvarlig.

Men når det kommer til boliglån er saken en annen. I løpet av de siste årene er det referert til og sammenlignet med tilstandene rundt 1987 såpass hyppig, at om man ikke var voksen dengang kan man likevel ikke ha unngått å lese om hvordan folk fikk det da renten gikk opp.

Selv var jeg i tenårene, men har selvfølgelig likevel fått det med meg. Og gambler jeg da med å låne over pipa mens rentenivået er _historisk_ lavt så mener altså jeg at det min risiko og mitt ansvar uansett om banken har 'kastet' penger etter meg.

Gjest sliter med vårt..
Skrevet

Det kommer jo an på hva man mener med "sliter" også.

Vi kjøpte hus der vi begge har gåavstand til jobbene våre, og det er et dyrt strøk av Oslo. Så vi sitter med stort boliglån..

Vi har jo på en måte tatt høyde for at renten kan bli høy igjen, men vi må jo i såfall kutte på hyggelig ting som barna og vi vil merke godt. Ferier blant annet..

Jeg sliter hvis jeg ikke får skikkelig ferie, men det er jo ikke en alvorlig krise..

:-)

Gjest in control
Skrevet

Her er vi tydeligvis helt uenige. Noen produkter kan markedsføres meget diffust (f.eks terras fond) eller fullstendig misvisende (f.eks pizzaost som viste seg å være palmefett), og der mener jeg at selger i noen tilfeller kan holdes ansvarlig.

Men når det kommer til boliglån er saken en annen. I løpet av de siste årene er det referert til og sammenlignet med tilstandene rundt 1987 såpass hyppig, at om man ikke var voksen dengang kan man likevel ikke ha unngått å lese om hvordan folk fikk det da renten gikk opp.

Selv var jeg i tenårene, men har selvfølgelig likevel fått det med meg. Og gambler jeg da med å låne over pipa mens rentenivået er _historisk_ lavt så mener altså jeg at det min risiko og mitt ansvar uansett om banken har 'kastet' penger etter meg.

Endelig et fornuftig menneske.

Skrevet

Renta har da vært helt helt oppe i 12% og da synker verdien på leilighetene slik at de med dårlig råd har til å kjøpe også. Renta stiger og synker med jevne mellomrom så man må bare passe på å ikke ta seg vann over hodet når renta er lav.

Skrevet

Det var mange som gikk konk i begynnelsen av 90-tallet. Det ble havregrøt på mange i de årene, også meg. Men så ble det bedre igjen for oss som hadde klart å holde på leilighetene.

Skrevet

Fint for deg/dere at dere er så forutseende om hva som skal skje.

Ikke alle har det sånn,det er det jeg mener,og det er jo disse som sliter om renten kommer til å stige.

Det er mange unge som har kjøpt leiligheter til store summer,ikke alle er så fornuftig vettu.

Det så vi jo på åtti-tallet,som nevt her så var det mange som måtte spise suppe over lengre tid.

Trist for disse,det kan vi vel være enige om,eller er du fortsatt uenig?

Gjest Kayia
Skrevet

Det var mange som gikk konk i begynnelsen av 90-tallet. Det ble havregrøt på mange i de årene, også meg. Men så ble det bedre igjen for oss som hadde klart å holde på leilighetene.

''Men så ble det bedre igjen for oss som hadde klart å holde på leilighetene.'' Her peker du på det som er viktigst i denne sammenhengen; Det essensielle blir å unngå å _tvinges_ til å selge, noe som ofte henger sammen med at man enten ikke greier utgiftene sine (fordi man har lånt for mye på lavere rentenivå) eller opplever samlivsbrudd (fordi veriden ofte synker når rentene stiger _mye_, og inntekten ved et salg er lavere enn låneverdien).

Gjest Kayia
Skrevet

Fint for deg/dere at dere er så forutseende om hva som skal skje.

Ikke alle har det sånn,det er det jeg mener,og det er jo disse som sliter om renten kommer til å stige.

Det er mange unge som har kjøpt leiligheter til store summer,ikke alle er så fornuftig vettu.

Det så vi jo på åtti-tallet,som nevt her så var det mange som måtte spise suppe over lengre tid.

Trist for disse,det kan vi vel være enige om,eller er du fortsatt uenig?

Ja det er vi selvfølgelig enige om! :) Selvfølgelig syns jeg det er trist om folk får det tungt og vanskelig, men det var jo ikke det vi diskuterte. Så selv om jeg håper folk tåler renteøkningen, mener jeg altså likevel at man ikke kan skylde på andre om man har tatt seg vann over hode.

Skrevet

''Men så ble det bedre igjen for oss som hadde klart å holde på leilighetene.'' Her peker du på det som er viktigst i denne sammenhengen; Det essensielle blir å unngå å _tvinges_ til å selge, noe som ofte henger sammen med at man enten ikke greier utgiftene sine (fordi man har lånt for mye på lavere rentenivå) eller opplever samlivsbrudd (fordi veriden ofte synker når rentene stiger _mye_, og inntekten ved et salg er lavere enn låneverdien).

Problemet den gangen var vel at husbanken hadde så høy rente og fellesgjelda på de fleste leiligheter var høy.

Fellesgjeld er noe som man skal passe på når man kjøper leilighet, i 92 satt jeg plutselig med husleie på 8500 kr. I 89 da jeg kjøpte var husleia 2240 kr og de lovte at husleia ikke ikke skulle stige. I 94 ble fellesgjelda slettet men da hadde jeg slitt noen år med høyere husleie enn inntekt og to unger og ingen mann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...