Gå til innhold

Er det vaskelig å bli sykemeldt når man er gravi

Anbefalte innlegg

Gjest 12 uker
Skrevet

Jeg er gravid og har vært sykemeldt i 1,5 mnd pga kvalmen.Var til legen for 1 mnd siden og da sa han at jeg kunne begynne å jobbe 50% fra 1 april.Men i påsken var jeg innlagt på sykehus pga kvalmen.Er bedre nå men føler meg ikke klar til å jobbe.Har nesten bare ligget de siste mnd pga kvalmen og nå blir jeg sliten og kvalm bare jeg prøver meg på litt husarbeid.Jeg skal spørre legen om det men kan han tvinge meg tilbake i jobb når kvalmen ikke har gitt seg helt?

Skrevet

Jeg tror det kommer an på legen. Dersom du føler du trenger fortsatt sykemelding, men legen ikke viser forståelse for dette, kan du jo vurdere å skifte fastlege, eller evt gå til et privat legesenter.

Jeg kjenner to som var sykemeldte i mange måneder pga kvalme. Men den ene hadde bekkenløsning i tillegg.

Persille1365381127
Skrevet

Er man syk er det ikke vanskelig å bli sykemeldt - så enkelt er det.

Men; gjør du det du kan for å ikke være kvalm? Spiser regelmessig, før du står opp, sover lenge nok, osv?

Jeg har hatt hyperemesis, så jeg vet at det innimellom ikke er noe som hjelper - men det er viktig at du prøver de tingene man vet at vanligvis fungerer.

Kan du jobbe deltid? Begynne kl. 10 f.eks? Så morgenen ikke blir så tøff...

Gjest Elextra
Skrevet

Min erfaring er at det er veldig lett å bli sykmeldt når man er gravid, vurderingen overlates i stor grad til den gravide.

Med andre ord overlates mye til den enkeltes ansvarlighet og skjønn, og enkelte benytter seg av dette til å gå sykmeldt selv med mindre plager.

Om du er "syk nok" til å gå sykmeldt har jeg ikke noe grunnlag for å vurdere, det er ene og alene du, i samråd med lege, som må gjøre denne vurderingen.

Gjest nikkot
Skrevet

Naboen var også så syk i svangerskapet at hun måtte legges inn på sykehuset for å få intravinøst, for i det hele tatt å redde barnet.

Hun er hjelpepleier, så hun var 100% sykemeldt i begge svangerskapene, hele tiden.

Så er du syk, så må du vel fortsatt bli sykemeldt.

Legen må jo se dette på vekten din, for du kan jo ikke legge på deg hvis alt kommer opp igjen, er du kvalm får du vel heller ikke i deg mat.

Gjest 12 uker
Skrevet

Takk for alle svarene.Nesten alle prøvde å være forståelsesfull....:-).Jeg har vært innlagt 2 ganger på sykehuset den siste mnd og 1 gangen var jeg i stor form etter jeg kom ut.Men 1 uke etterpå vat det samme igjen.Gikk 5 dager uten mat eller væske da jeg ble innlagt.Fikk tlf fra sjefen i dag.Hun hadde hørt at jeg hadde vært innlagt og hun sa at du kommer ikke tilbake på jobb før du er bra.Det er en tøff jobb du har så hold deg hjemme til du føler deg klar.Det varmer mye at hun sa det.

Skrevet

Jeg synes det er lettere for gravide å bli sykemeldte nå enn det var for noen 10-år siden. En av mine kolleger var sykemeldt i ukesvis, og de fleste er delvis sykemeldt mot slutten av svangerskapet. Og vi har ikke "tungt" arbeid, bare kontorarbeid.

Selv jobbet jeg mye overtid de siste månedene før fødselen.

Skrevet

Jeg synes det er lettere for gravide å bli sykemeldte nå enn det var for noen 10-år siden. En av mine kolleger var sykemeldt i ukesvis, og de fleste er delvis sykemeldt mot slutten av svangerskapet. Og vi har ikke "tungt" arbeid, bare kontorarbeid.

Selv jobbet jeg mye overtid de siste månedene før fødselen.

''Jeg synes det er lettere for gravide å bli sykemeldte nå enn det var for noen 10-år siden. ''

Det inntrykket har jeg også...

Skrevet

Takk for alle svarene.Nesten alle prøvde å være forståelsesfull....:-).Jeg har vært innlagt 2 ganger på sykehuset den siste mnd og 1 gangen var jeg i stor form etter jeg kom ut.Men 1 uke etterpå vat det samme igjen.Gikk 5 dager uten mat eller væske da jeg ble innlagt.Fikk tlf fra sjefen i dag.Hun hadde hørt at jeg hadde vært innlagt og hun sa at du kommer ikke tilbake på jobb før du er bra.Det er en tøff jobb du har så hold deg hjemme til du føler deg klar.Det varmer mye at hun sa det.

Hei du :) Ja her fikk jeg bakoversveis da jeg leste enkelte innlegg. Så fint at de ringte deg fra jobben, det må du ta til deg. Bli hjemme til du er i form til å jobbe, at du sliter deg enda mere ut gangner ingen. Snakk med legen igjen, det ordner seg for snille jenter :) Legene kan ikke gi lange sykemeldinger, men de kan fornye dem når det er nødvendig. Kanskje du bare kan ta en telefon til legekontoret, så slipper du den turen.

Du har begynt å få tydelig mage nå vel? Kjent liv også?

Gjest 13 uker i morgen :-)
Skrevet

Hei du :) Ja her fikk jeg bakoversveis da jeg leste enkelte innlegg. Så fint at de ringte deg fra jobben, det må du ta til deg. Bli hjemme til du er i form til å jobbe, at du sliter deg enda mere ut gangner ingen. Snakk med legen igjen, det ordner seg for snille jenter :) Legene kan ikke gi lange sykemeldinger, men de kan fornye dem når det er nødvendig. Kanskje du bare kan ta en telefon til legekontoret, så slipper du den turen.

Takk for svar.Ja jeg fikk noen hyggelige svar ja :-).Bryr meg ikke om det for sånne folk har problem.Begynner å få litt mage no ja men er usikker på om jeg har kjent liv.Synes jeg kjenner at det bobler litt noen ganger men har lest at det er tidlig å kjenne liv for 2 gangsfødende.Skal ringe legesenter i morgen og høre hva dem sier.

Gjest 12 uker
Skrevet

Jeg så på innlegget mitt at de "hyggelige"svarene jeg fikk var slettet.Jeg vet ikke hvorfor.Jeg har ikke bedt om å få de slettet

Skrevet

Jeg så på innlegget mitt at de "hyggelige"svarene jeg fikk var slettet.Jeg vet ikke hvorfor.Jeg har ikke bedt om å få de slettet

Webmaster sletter av seg selv når de ser at ting går over styr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...