Gå til innhold

Fysioterapeut

Anbefalte innlegg

Gjest nervøs jente90
Skrevet

Hei.Jeg har blitt henvist til fysioterapeut pga en skade i ryggen. Har fått time nå, og han ba meg ta med håndkle og laken. Kan noen si meg hvorfor? Trodde de hadde sånt der jeg, blir så vondt å bære med seg det dit hver gang.

Også en ting til. Må man kle av seg veldig mye? Jeg syns det er så ubehagelig. Gruer meg faktisk veldig for dette.

Og til slutt, gjør det vondt?

Gjest mallet
Skrevet

Høh. Min fysioterapeut har eget utstyr, det burde virkelig ikke være nødvendig at pasienten skal ta med håndkle?

For en ryggskade må du nok regne med å ta av deg t-skjorten, men bhen får du nok beholde på. Hvis skaden er langt nede på ryggen kan det hende du må løse på buksen, da kan det være en fordel med bukse med strikk i livet f.eks så slipper du å ta den helt av.

Skrevet

Du trenger sikkert ikke ta med hjem laken og håndkle, det legges i egen hylle til neste gang tipper jeg.

Gjest nervøs jente90
Skrevet

Høh. Min fysioterapeut har eget utstyr, det burde virkelig ikke være nødvendig at pasienten skal ta med håndkle?

For en ryggskade må du nok regne med å ta av deg t-skjorten, men bhen får du nok beholde på. Hvis skaden er langt nede på ryggen kan det hende du må løse på buksen, da kan det være en fordel med bukse med strikk i livet f.eks så slipper du å ta den helt av.

Ok, takk for svar. Da tar jeg på en joggebukse siden skaden er ganske langt nede. Satser på at det går bra! Men er det et dårlig tegn at jeg må ha med håndkle og laken selv, tror du? Syns på en måte ikke det hørtes like seriøst ut når han ikke har sånt utstyr..

Gjest treningstøy
Skrevet

Du får en hylle / skap med navn på hvor du legger håndkleet og lakenet, så det behøver du ikke å dra frem og tilbake hver gang.

Enkelt og ledig treningstøy er det beste å ha på seg. Ha heller med litt eksta den første gangen, så finner du ut hvilket opplegg du skal ha. Kanskje du trenger å ha på joggesko (kanskje du skal sykle eller gå på tredemøle som oppvarming før øvelser).

Fysioterapeuten må se på ryggen din, så det beste er nok at du har på en (sports)bh og en løs t-skjorte. Du finner ut der hvor mye du må kle av deg, men kanskje hun/han vil at du skal løsne bhen når du ligger på magen på benken. Så det er greiest med en bh med hekte bak (og ikke foran) hvis du ikke vil kle av deg alt.

Ha en vanlig underbukse, og en treningsbukse over. Ha en bukse som kan trekkes ned, hun skal kanskje kjenne på korsryggen din. Da kan litt av underbuksen synes, så ha på noe du føler deg bekvem i. Den aller minste blonde-stringen er kanskje til en annen anledning...

Det skal ikke gjøre veldig vondt (men hvis du får massasje kan det gjøre litt "godt-vondt").

Gjest sikkert et ok sted
Skrevet

Ok, takk for svar. Da tar jeg på en joggebukse siden skaden er ganske langt nede. Satser på at det går bra! Men er det et dårlig tegn at jeg må ha med håndkle og laken selv, tror du? Syns på en måte ikke det hørtes like seriøst ut når han ikke har sånt utstyr..

Moren min er fysioterapeut, og alle stedene hun har jobbet (og jeg var med når jeg var yngre), hadde pasientene med seg eget håndkle og laken, og fikk egen hylle til dette.

Noen nye / større steder har kanskje egen vaskemaskin, men i motsetning til andre steder (hudpleie, frisør osv) så er det vanlig at man har med eget håndkle og laken til å legge på benken. Det har sikker bare blitt slik, kanskje de sammenligner seg mer med et treningsintitutt enn en "salong".

Så det er ikke et tegn på at det er et mindre profesjonelt sted.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det er ikke uvanlig og ha med slikt selv. Du får nok ei hylle til og legge det i.

Gjest nervøs jente90
Skrevet

Du får en hylle / skap med navn på hvor du legger håndkleet og lakenet, så det behøver du ikke å dra frem og tilbake hver gang.

Enkelt og ledig treningstøy er det beste å ha på seg. Ha heller med litt eksta den første gangen, så finner du ut hvilket opplegg du skal ha. Kanskje du trenger å ha på joggesko (kanskje du skal sykle eller gå på tredemøle som oppvarming før øvelser).

Fysioterapeuten må se på ryggen din, så det beste er nok at du har på en (sports)bh og en løs t-skjorte. Du finner ut der hvor mye du må kle av deg, men kanskje hun/han vil at du skal løsne bhen når du ligger på magen på benken. Så det er greiest med en bh med hekte bak (og ikke foran) hvis du ikke vil kle av deg alt.

Ha en vanlig underbukse, og en treningsbukse over. Ha en bukse som kan trekkes ned, hun skal kanskje kjenne på korsryggen din. Da kan litt av underbuksen synes, så ha på noe du føler deg bekvem i. Den aller minste blonde-stringen er kanskje til en annen anledning...

Det skal ikke gjøre veldig vondt (men hvis du får massasje kan det gjøre litt "godt-vondt").

Det var et langt og ganske betryggende svar! Så lenge jeg bare trenger å ta med laken og håndkle den ene gangen er det jo greit:) Og skal ta på meg treningsklær og undertøy som ikke er av den minste sorten sånn i tilfelle jeg må ta av meg.

Men jeg tror kanskje ikke helt jeg har skjønt hva fysioterapi er.. Trening altså? Trodde det bare var litt "bøy og tøy" som det er "vri og knekk" hos kiropraktor jeg. Der er jeg bare inne et par minutter så er jeg ferdig, det er et større opplegg hos fysioterapeut? Har du noen ca-tid for hvor lang tid en time er?

Gjest nervøs jente90
Skrevet

Moren min er fysioterapeut, og alle stedene hun har jobbet (og jeg var med når jeg var yngre), hadde pasientene med seg eget håndkle og laken, og fikk egen hylle til dette.

Noen nye / større steder har kanskje egen vaskemaskin, men i motsetning til andre steder (hudpleie, frisør osv) så er det vanlig at man har med eget håndkle og laken til å legge på benken. Det har sikker bare blitt slik, kanskje de sammenligner seg mer med et treningsintitutt enn en "salong".

Så det er ikke et tegn på at det er et mindre profesjonelt sted.

Ok, tusen takk! Jeg har som sagt ikke peiling, så godt å få noen ordentlige svar her:)

Gjest mallet
Skrevet

Det var et langt og ganske betryggende svar! Så lenge jeg bare trenger å ta med laken og håndkle den ene gangen er det jo greit:) Og skal ta på meg treningsklær og undertøy som ikke er av den minste sorten sånn i tilfelle jeg må ta av meg.

Men jeg tror kanskje ikke helt jeg har skjønt hva fysioterapi er.. Trening altså? Trodde det bare var litt "bøy og tøy" som det er "vri og knekk" hos kiropraktor jeg. Der er jeg bare inne et par minutter så er jeg ferdig, det er et større opplegg hos fysioterapeut? Har du noen ca-tid for hvor lang tid en time er?

Ca en halvtime er vanlig, men det kan variere i forhold til hva slags opplegg du skal ha :)

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Har du noen ca-tid for hvor lang tid en time er''

Det varierer fra 30 min til 45 min. Nå har jeg faktisk en hel time, men det er første gangen jeg har opplevd. Har gått mye til fysio.

Jeg pleier ofte og bruke hipster eller boxertruse, så er jeg ikke så naken. Klær som er lette og dra opp eller ned.

De er veldig profesjonelle, så du skal ikke grue deg.

Fysioterapi kan innebære alt fra trening til massering. Spør du, når dere snakker sammen, om hva opplegg fysioterapeuten har i tankene.

Mista nikket
Skrevet

De gangene jeg har vært hos fysio synes jeg det er sånn godt/vondt. Det å ha med eget laken/håndkle syns jeg er betryggende for da vet jeg at det er bare jeg som bruker det.

Skrevet

Jeg måtte også ha med det selv, og fikk ikke noe sted å legge det.

Da jeg gikk til fysio var det mest tips om bevegelser, ting jeg skulle unngå, være oppmerksom på, og sånne ting, og en god del massasjeopplegg. Hun trykte og klemte på triggerpunkter, det kunne være temmelig vondt av og til syntes jeg. ;) Hun brukte også nåler på meg, men da i triggerpunkter og ikke i akupunkturpunkter. Eller noe.

Jeg hadde av meg buksa stort sett. (Bekkenløsning)

Gjest ViViola
Skrevet

Du har fått mange gode svar på hvorfor dette med håndkle og laken, skal bare legge til at man ofte får varmebehandling på et område som skal masseres (først varme), og da brukes håndkleet som beskyttelse om de bløte og varme elementene. Så ta med litt stort håndkle.

Som de andre sier, så er det ulikt hva fysioterapeuter gjør. Jeg har hatt mye fysio på rygg/nakke/bekken/armer/bein (herregud, det blir jo i grunnen hele kroppen, det...), og det har vært stor variasjon.

Noen yngre er veldig glad i tekniske duppeditter, og sverger til laserbehandling eller ultralyd. Det kjenner man ikke, man bare ligger stille og blir behandlet. Andre bruker strøm, det gjelder i hovedsak hardere muskelknuter, f.eks., og det kan oppleves litt sært. Huden og musklene blir liksom dratt og nappet i, men da får man gjerne styre strømstyrken selv.

Atter andre velger manuell terapi, altså i hovedsak fingermassasje. Det gjør jo godt-vondt, alt etter hva man behandler. Stive muskler er gjerne mer smertefulle å myke opp enn smidige muskler.

Og stadig flere fysioterapeuter tar tilleggsutdanning innen akupunktur, og kan tilby dette. Det er imidlertid et frivillig opplegg, for noen fungerer akupunktur kjempegodt, mens andre ikke har nytte av det.

Og så dette med fysisk aktivitet. Svært sannsynlig får du øvelser å gjøre, i alle fall om problemet ditt er av muskulær art. Noen øvelser skal man gjøre hjemme, andre hos fysioterapeuten. Noen fysioterapeuter er tilknyttet treningsstudioer, andre ikke.

Lengden på en behandling er 30-45 minutter. Mine siste runder på nakken foregikk slik: 25 minutter avslapping først, med varmeelementer på nakke/rygg. Så 15-20 minutter massasje, før jeg avsluttet med endel øvelser hos fysioen.

Dette går helt sikkert veldig bra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...