Gå til innhold

Å vaske seg med hånda der bak

Anbefalte innlegg

Gjest morten k.
Skrevet

Kjenner en muslimsk familie som jeg vet bruker hånda og vann til å skylle seg nedentil etter dobesøk. Har opplevd magetrøbbel et par ganger etter å ha vært der (har spist norsk mat, så kan ikke ha noe med "uvant mat" å gjøre), og jeg lurer på: kan det være noen sammenheng, altså at de sprer mye tarmbakterier rundt ved å gjøre dette? Hvor ren er man egentlig på hendene etter å ha vært på do, og vært i berøring med avføring og så ta en vanlig håndvask?

Gjest du tuller?
Skrevet

Det er det vel ingen som gjør?

I så fall er det noe av det ekleste jeg har hørt om.

Gjest endeOver
Skrevet

Da har du sannelig ikke hørt mye ekkelt!

Skrevet

Ja hvis det stemmer, er slikt er egnet til å få magetrøbbel. Det kan også være krydderet de bruker.

Jeg håper for din skyld at det er siste forklaringen som er årsaken.

candyqueen_83
Skrevet

De fleste muslimer gjør det visst på den måten. Ekkelt ja.

Gjest Astroide
Skrevet

Iflg IKmat vil 100% av baterier forsvinne ved korrekt håndvask. Det forutsetter at man slår av kranen vhja papirhåndkle og tørker seg med nytt papirhåndkle.

Ved å skylle med vann fjerner man ca 80% av bakteriene. %av bakterier er målt i forhold til hvor mye bakterier man har UTEN håndvask.

Gjest mandolina
Skrevet

For muslimene er venstre hånd uren for det er den de bruker til det der bak, og høyre hånd er ren, for den spiser de med.

Hilsen

Skrevet

For muslimene er venstre hånd uren for det er den de bruker til det der bak, og høyre hånd er ren, for den spiser de med.

Hilsen

Men man bruker begge hender til å lage mat...

Skrevet

Iflg IKmat vil 100% av baterier forsvinne ved korrekt håndvask. Det forutsetter at man slår av kranen vhja papirhåndkle og tørker seg med nytt papirhåndkle.

Ved å skylle med vann fjerner man ca 80% av bakteriene. %av bakterier er målt i forhold til hvor mye bakterier man har UTEN håndvask.

Skulle tro man måtte bruke neglebørste og skrubbe med såpe og varmt vann. Det der høres rart ut, men dette må jo mattilsynet vite om, er det ikke de som sjekket restauranter - eller er det folkehelsa.. Distriktslegen..

Gjest renslige muslimer
Skrevet

Muslimer generelt er veldig renslige da, det er ihvertfall min erfaring og jeg kjenner ganske mange.

Renhetsprinsippet står ganske høyt i islam og jeg betviler at du har blitt syk pga av deres manglende hygiene.

Vasker meg selv nedentil med vann etter dobesøk og det er jo ikke slik at jeg pleier å ha henda full av dritt liksom.

Når jeg er på besøk hos mine venner, blir jeg alltid tilbudt å gå å vaske meg før og etter maten, de følger meg som regel til badet og finner frem tøfler til meg :)

Jeg har iallefall aldri truffet en muslim som er urenslig, hverken i forhold til kroppshygiene eller matlaging.

Faktisk vil jeg si at de har vært mye mer renslige enn nordmenn generelt og jeg har til tider følt meg "skitten" fordi jeg ikke har vært så renslig som dem.

Hadde også en muslimsk kjæreste gjennom flere år. Han var alltid ren, det hendte aldri f.eks at han la seg til å sove etter å hatt sex, uten å ha dusjet først og alltid. Dusjet alltid etter at han kom hjem fra jobb og tok på nye rene klær osv..

hidi, the scorpion
Skrevet

Muslimer generelt er veldig renslige da, det er ihvertfall min erfaring og jeg kjenner ganske mange.

Renhetsprinsippet står ganske høyt i islam og jeg betviler at du har blitt syk pga av deres manglende hygiene.

Vasker meg selv nedentil med vann etter dobesøk og det er jo ikke slik at jeg pleier å ha henda full av dritt liksom.

Når jeg er på besøk hos mine venner, blir jeg alltid tilbudt å gå å vaske meg før og etter maten, de følger meg som regel til badet og finner frem tøfler til meg :)

Jeg har iallefall aldri truffet en muslim som er urenslig, hverken i forhold til kroppshygiene eller matlaging.

Faktisk vil jeg si at de har vært mye mer renslige enn nordmenn generelt og jeg har til tider følt meg "skitten" fordi jeg ikke har vært så renslig som dem.

Hadde også en muslimsk kjæreste gjennom flere år. Han var alltid ren, det hendte aldri f.eks at han la seg til å sove etter å hatt sex, uten å ha dusjet først og alltid. Dusjet alltid etter at han kom hjem fra jobb og tok på nye rene klær osv..

Her er jeg helt enig med deg!

Gjest togli
Skrevet

Mange muslimer synes det er grisete at vi kun tørker oss med et tørt papir etter å ha vært på do. De mener det er mye rensligere å bruke vann og det kan jeg kanskje være enig med dem i ;)

Gjest mallet
Skrevet

Jeg antar de tørker seg med papir først, vel? I så fall blir de jo ikke noe skitnere på fingrene enn når man vasker seg i dusjen. Så lenge de vasker hendene etterpå er det ikke noe hygieneproblem.

Gjest endeOver
Skrevet

Skulle tro man måtte bruke neglebørste og skrubbe med såpe og varmt vann. Det der høres rart ut, men dette må jo mattilsynet vite om, er det ikke de som sjekket restauranter - eller er det folkehelsa.. Distriktslegen..

30 sekunders håndvask med såpe og vann fjerner nesten alle bakterier. Det er dette som gjelder i norsk helsevesen.

Skrevet

30 sekunders håndvask med såpe og vann fjerner nesten alle bakterier. Det er dette som gjelder i norsk helsevesen.

Det forstår jeg. Men jeg liker ikke tanken på hva som befinner seg langt under neglene, hvis man feks skal kna deig el.

Dessuten er det enormt mye slurv med dobesøk - håndvask - matlagning. Det man ikke ser.. osv.. men noen ganger går det jo galt.

Skrevet

Vi testet ut det på skolen en gang. En fikk beskjed om å gå på do uten å tørke seg, for så å håndhilse på andre folk. Alles hender ble testet etterpå. Masse bakterier på de første han hilste på og mindre etterhvert. Neste runde vasket han hendene først, men da var det også noe bakterier pga av toalettbesøket.

Jeg vil tro at etter en slik behandling av toalettbesøket som du nevner, vil kreve grundigere vask enn hva som er normalt. Bakterier får vi jo bare ved å holde i papiret omtrent. Men om det er grunnen til at du ble syk, tør jeg ikke si noe om.....

oktaviastar
Skrevet

Har de ikke hørt om papir ??

Ja, for det er jo fryktelig mye rensligere å gni dritten litt rundt i rumpa med papir enn å vaske seg rein og så vaske hendene etterpå...

Skrevet

Ikke måttet gå på hullet i gulvet noengang? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...